COMPUTER SCIENCES CORPORATION

CSC ontzenuwt 'de zeven fabels rond 3G'

Bunnik, 22 mei 2001 - Computer Sciences Corporation (CSC) prikt de zeven populaire mythes door die volgens CSC bestaan rond de derde generatie (3G) mobiele telefoons. De bevindingen, die werden gedaan tijdens een door CSC Research Services uitgevoerd onderzoek naar 3G mobiele telefoons in Scandinavië en Japan, moeten ertoe bijdragen dat klanten heldere zakelijke beslissingen nemen bij het ontwikkelen van hun strategie op het gebied van mobiele communicatie.

Donal O'Shea, onderzoeker bij CSC Research Services, is van mening dat de 3G mobiele telefoon een buitengewone technologische stap voorwaarts is. 'De overgang van 2G naar 3G zal een radicale verandering teweegbrengen in ons idee van mobiele telefonie omdat met 3G persoonlijke bandbreedte en toepassingen, die voorheen alleen binnen vaste netwerkverbindingen mogelijk waren, nu ook voor de individuele handset beschikbaar zijn', aldus O'Shea. 'Wat dit eigenlijk inhoudt is dat het zwaartepunt verschuift van 'personal computing' naar 'personal networking'.'

O'Shea merkt daarbij echter het volgende op: 'Door recentelijk gepubliceerde informatie over 3G zijn verscheidene misvattingen of mythes ontstaan.' Hierdoor worden volgens hem verkeerde verwachtingen gewekt over de mogelijkheden van 3G en, belangrijker nog, worden we afgeleid van de voordelen van technologieën die er, sneller dan wij vermoeden, echt aan zitten te komen.'

De zeven populaire verhalen omtrent 3G zijn:

Mythe 1: '3G is voor de gebruiker'
Hoewel 3G de gebruiker meer mogelijkheden biedt, is 3G in feite voor operators van groot belang.

Mythe 2: 'Als binnen een paar jaar 3G beschikbaar is, hebben we de ultieme mobiele telefonie bereikt'
Voor de gebruiker zijn de stappen die tot 3G leiden belangrijker dan de uiteindelijke introductie. Het gaat om twee belangrijke tussenstappen van de tweede-generatie mobiele telefoons die we momenteel gebruiken naar de 3G-systemen - we spreken eigenlijk over 2,5G, de systemen General Packet Radio Service (GPRS) en Enhanced Data rates for Global Evolution (EDGE). Voor beide systemen is het helaas noodzakelijk dat de gebruiker een nieuwe mobiele telefoon aanschaft.

Mythe 3: '3G zal sneller zijn dan het geluid' Noch 3G, noch 2,5G zullen zo snel zijn als ons wordt voorgespiegeld. Door economische en technische omstandigheden zal de snelheid lager zijn, maar zelfs met de realistische inschattingen hebben we het nog altijd over veel hogere snelheden dan waarover we momenteel beschikken.

Mythe 4: '3G zal wereldwijd dekkend zijn' Wereldwijde dekking zonder een speciale telefoon zullen wij in ons leven nog niet meemaken. De ontwikkeling van een globale standaard voor 3G ging gepaard met een reeks politieke discussies met als resultaat wereldwijd vijf verschillende radio interfaces.

Mythe 5: 'WAP is dood'
Er is niets mis met WAP. Met de wereldwijde introductie van GPRS in de mobiele GSM-netwerken, zullen WAP-toepassingen ineens de 'altijd beschikbaar'-gedaante aannemen van de beruchte NTT DoCoMo i-mode service, en zullen ze beduidend hogere verbindingsnelheden realiseren.

Mythe 6: '3G is alleen bedoeld voor consumentgerichte ondernemingen'
Het mobiele Internet biedt mogelijkheden voor iedere onderneming. Een van de grote mogelijkheden die 3G biedt is dat met behulp van mobiele apparatuur de connectiviteit van de werknemer wordt ondersteund, wat een radicale verbetering van de zakelijke processen tot gevolg heeft.

Mythe 7: 'De 3G-technologie zal perfect zijn' Ze zal beter zijn, maar niet perfect.. Gebruikers van mobiele telefoons hebben overal ter wereld last van telefoonstoringen - mobiele telefoons werken eenvoudig niet zo goed als men ons wil doen geloven. Deze problemen zullen ook met de mobiele technologie 3G blijven bestaan, ondanks dat bij de ontwikkeling ervan is getracht veel van deze kwaliteitsproblemen op te lossen.

'We zouden onze klanten een slechte dienst bewijzen als we hen niet een duidelijker beeld geven van hoe de toekomst van de mobiele telefonie er uit zal zien', zegt Faran Aziz, hoofd van CSC's Mobile Solutions Group (MSG). 'Zich voorbereiden op 3G is voor veel bedrijven een stap in de goede richting, maar we moeten er voor zorgen dat onze klanten belangrijke zakelijke beslissingen niet baseren op de momentele hype rond 3G.'

Meer informatie over dit onderwerp vindt u op:
www.cscresearchservices.com

Informatie voor redacteuren
Over CSC Research Services
CSC Research Services werd opgericht in 1976 en is een wereldwijd netwerk van experts die de zakenwereld op het hoogste niveau adviseren over de zakelijke implicaties van IT en over hoe informatiesysteemgroepen het beste kunnen worden beheerd. Hiertoe heeft CSC Research Services een team van vooraanstaande IT-specialisten, zakenmensen en academici uit de gehele wereld samengesteld. Haar klantenkring is afkomstig uit verschillende bedrijfstakken, zoals het bank- en verzekeringswezen, de transportindustrie, de olie-industrie, de gezondheidszorg, nutsbedrijven, de detailhandel, fabrieken en de regering.

Over Computer Sciences Corporation
Computer Sciences Corporation, één van 's werelds grootste consultancy en IT organisatie, helpt zakelijke en overheidsklanten informatietechnologie toe te passen voor het realiseren van strategische en operationele doelen. Door ruim 40 jaar ervaring in advies en ondersteuning van klanten gedurende iedere belangrijke overgangsfase binnen de IT-ontwikkeling heeft CSC een toonaangevende positie weten te verwerven voor het ontwikkelen en toepassen van IT-strategieën en - technieken, met name op het gebied van e-Business. Daarbij put CSC uit haar veelzijdige kennis van management- en IT-consultancy, systeemontwikkeling en -integratie, toepassingssoftware, internet- en systeembeheer en outsourcing van automatiserings- en bedrijfsprocessen. Sinds de oprichting in 1959 staat CSC bekend om haar flexibele opstelling ten opzichte van haar klanten. Door talrijke partnerships met hard- en softwareleveranciers is CSC in staat iedere klant een op maat gesneden oplossing te bieden. Met meer dan 68.000 medewerkers wereldwijd, realiseerde CSC in de laatste 12 maanden dat eindigde op 30 maart 2001, een omzet van $10.5 miljard. Het hoofdkantoor van CSC is gevestigd in El Segundo, Californië. Voor meer informatie kunt u de website van CSC bezoeken: www.csc.nl

Contact:Noël Olivier
Public Relations
NB-COM
Tel: +31 20 655 88 88
Fax: +31 20 655 88 00
Noelo@nb-com.nl

22 mei 01 16:38