COMPUTER SCIENCES CORPORATION
CSC ontzenuwt 'de zeven fabels rond 3G'
Bunnik, 22 mei 2001 - Computer Sciences Corporation (CSC) prikt de
zeven populaire mythes door die volgens CSC bestaan rond de derde
generatie (3G) mobiele telefoons. De bevindingen, die werden gedaan
tijdens een door CSC Research Services uitgevoerd onderzoek naar 3G
mobiele telefoons in Scandinavië en Japan, moeten ertoe bijdragen dat
klanten heldere zakelijke beslissingen nemen bij het ontwikkelen van
hun strategie op het gebied van mobiele communicatie.
Donal O'Shea, onderzoeker bij CSC Research Services, is van mening dat
de 3G mobiele telefoon een buitengewone technologische stap voorwaarts
is. 'De overgang van 2G naar 3G zal een radicale verandering
teweegbrengen in ons idee van mobiele telefonie omdat met 3G
persoonlijke bandbreedte en toepassingen, die voorheen alleen binnen
vaste netwerkverbindingen mogelijk waren, nu ook voor de individuele
handset beschikbaar zijn', aldus O'Shea. 'Wat dit eigenlijk inhoudt is
dat het zwaartepunt verschuift van 'personal computing' naar 'personal
networking'.'
O'Shea merkt daarbij echter het volgende op: 'Door recentelijk
gepubliceerde informatie over 3G zijn verscheidene misvattingen of
mythes ontstaan.' Hierdoor worden volgens hem verkeerde verwachtingen
gewekt over de mogelijkheden van 3G en, belangrijker nog, worden we
afgeleid van de voordelen van technologieën die er, sneller dan wij
vermoeden, echt aan zitten te komen.'
De zeven populaire verhalen omtrent 3G zijn:
Mythe 1: '3G is voor de gebruiker'
Hoewel 3G de gebruiker meer mogelijkheden biedt, is 3G in feite voor
operators van groot belang.
Mythe 2: 'Als binnen een paar jaar 3G beschikbaar is, hebben we de
ultieme mobiele telefonie bereikt'
Voor de gebruiker zijn de stappen die tot 3G leiden belangrijker dan
de uiteindelijke introductie. Het gaat om twee belangrijke
tussenstappen van de tweede-generatie mobiele telefoons die we
momenteel gebruiken naar de 3G-systemen - we spreken eigenlijk over
2,5G, de systemen General Packet Radio Service (GPRS) en Enhanced Data
rates for Global Evolution (EDGE). Voor beide systemen is het helaas
noodzakelijk dat de gebruiker een nieuwe mobiele telefoon
aanschaft.
Mythe 3: '3G zal sneller zijn dan het geluid'
Noch 3G, noch 2,5G zullen zo snel zijn als ons wordt voorgespiegeld.
Door economische en technische omstandigheden zal de snelheid lager
zijn, maar zelfs met de realistische inschattingen hebben we het nog
altijd over veel hogere snelheden dan waarover we momenteel
beschikken.
Mythe 4: '3G zal wereldwijd dekkend zijn'
Wereldwijde dekking zonder een speciale telefoon zullen wij in ons
leven nog niet meemaken. De ontwikkeling van een globale standaard
voor 3G ging gepaard met een reeks politieke discussies met als
resultaat wereldwijd vijf verschillende radio interfaces.
Mythe 5: 'WAP is dood'
Er is niets mis met WAP. Met de wereldwijde introductie van GPRS in de
mobiele GSM-netwerken, zullen WAP-toepassingen ineens de 'altijd
beschikbaar'-gedaante aannemen van de beruchte NTT DoCoMo i-mode
service, en zullen ze beduidend hogere verbindingsnelheden
realiseren.
Mythe 6: '3G is alleen bedoeld voor consumentgerichte
ondernemingen'
Het mobiele Internet biedt mogelijkheden voor iedere onderneming. Een
van de grote mogelijkheden die 3G biedt is dat met behulp van mobiele
apparatuur de connectiviteit van de werknemer wordt ondersteund, wat
een radicale verbetering van de zakelijke processen tot gevolg
heeft.
Mythe 7: 'De 3G-technologie zal perfect zijn'
Ze zal beter zijn, maar niet perfect.. Gebruikers van mobiele
telefoons hebben overal ter wereld last van telefoonstoringen -
mobiele telefoons werken eenvoudig niet zo goed als men ons wil doen
geloven. Deze problemen zullen ook met de mobiele technologie 3G
blijven bestaan, ondanks dat bij de ontwikkeling ervan is getracht
veel van deze kwaliteitsproblemen op te lossen.
'We zouden onze klanten een slechte dienst bewijzen als we hen niet
een duidelijker beeld geven van hoe de toekomst van de mobiele
telefonie er uit zal zien', zegt Faran Aziz, hoofd van CSC's Mobile
Solutions Group (MSG). 'Zich voorbereiden op 3G is voor veel bedrijven
een stap in de goede richting, maar we moeten er voor zorgen dat onze
klanten belangrijke zakelijke beslissingen niet baseren op de
momentele hype rond 3G.'
Meer informatie over dit onderwerp vindt u op:
www.cscresearchservices.com
Informatie voor redacteuren
Over CSC Research Services
CSC Research Services werd opgericht in 1976 en is een wereldwijd
netwerk van experts die de zakenwereld op het hoogste niveau adviseren
over de zakelijke implicaties van IT en over hoe
informatiesysteemgroepen het beste kunnen worden beheerd. Hiertoe
heeft CSC Research Services een team van vooraanstaande
IT-specialisten, zakenmensen en academici uit de gehele wereld
samengesteld. Haar klantenkring is afkomstig uit verschillende
bedrijfstakken, zoals het bank- en verzekeringswezen, de
transportindustrie, de olie-industrie, de gezondheidszorg,
nutsbedrijven, de detailhandel, fabrieken en de regering.
Over Computer Sciences Corporation
Computer Sciences Corporation, één van 's werelds grootste consultancy
en IT organisatie, helpt zakelijke en overheidsklanten
informatietechnologie toe te passen voor het realiseren van
strategische en operationele doelen. Door ruim 40 jaar ervaring in
advies en ondersteuning van klanten gedurende iedere belangrijke
overgangsfase binnen de IT-ontwikkeling heeft CSC een toonaangevende
positie weten te verwerven voor het ontwikkelen en toepassen van
IT-strategieën en - technieken, met name op het gebied van e-Business.
Daarbij put CSC uit haar veelzijdige kennis van management- en
IT-consultancy, systeemontwikkeling en -integratie,
toepassingssoftware, internet- en systeembeheer en outsourcing van
automatiserings- en bedrijfsprocessen. Sinds de oprichting in 1959
staat CSC bekend om haar flexibele opstelling ten opzichte van haar
klanten. Door talrijke partnerships met hard- en softwareleveranciers
is CSC in staat iedere klant een op maat gesneden oplossing te bieden.
Met meer dan 68.000 medewerkers wereldwijd, realiseerde CSC in de
laatste 12 maanden dat eindigde op 30 maart 2001, een omzet van $10.5
miljard. Het hoofdkantoor van CSC is gevestigd in El Segundo,
Californië. Voor meer informatie kunt u de website van CSC bezoeken:
www.csc.nl
Contact:Noël Olivier
Public Relations
NB-COM
Tel: +31 20 655 88 88
Fax: +31 20 655 88 00
Noelo@nb-com.nl
22 mei 01 16:38