CDA

Leers: verplicht gebruik Betuwelijn door goederentreinen

Goederentreinen moeten straks - na opening van de Betuwelijn - worden verplicht gebruik te maken van deze nieuwe spoorverbinding. De vrije keuze van goederenpaden - in het bijzonder het gebruik van de huidige Brabantroute, die door dichtbevolkt gebied loopt - moet worden beperkt. Niet alleen om de nieuwe, dure Betuwelijn optimaal te benutten maar vooral ook om capaciteit vrij te maken op het overige spoor voor personenvervoer (o.a. lightrail).

Dat is een van de belangrijkste punten die Tweede Kamerlid Gerd Leers vandaag zal inbrengen bij de behandeling van de 9e voortgangsrapportage Betuweroute. Minister Netelenbos moet daarbij vrachtvervoerders helpen om hun huidige materieel ook geschikt te maken voor vervoer over de Betuweroute die - zoals bekend - uitgerust zal worden met de modernste technieken qua stroomvoorziening en veiligheid. Daartoe zou de minister moeten overwegen een 'oud voor nieuw'-stimuleringsregeling in het leven te roepen om bedrijven tot de ombouw van het oude materieel te prikkelen.

Leers: "De minister moet de consequenties nemen van het feit dat de Betuwelijn er straks ligt. Die lijn moet, ook gezien de hoge kosten, optimaal benut worden. Het blijkt dat het gebruik van de nieuwe Betuwelijn nog lang niet vanzelfsprekend is. Huidige vervoerders zullen - gelet op de aanzienlijke kosten die ombouw van hun huidige materieel met zich mee zal brengen - er niet op staan te springen om de Betuwelijn te gebruiken, zeker zo lang zij nog mogelijkheden elders hebben."

Gegeven de beperkte spoorcapaciteit op met name de Brabantroute moet er wat Leers betreft actief worden gestuurd. "Van vrije keus door vervoerders kan geen sprake zijn, zolang de beschikbare infrastructuur zo beperkt is en we problemen hebben om aan de vraag te voldoen.
Maar dan zal er wel een oplossing moeten worden bedacht voor het versneld ombouwen van het oude materieel ten behoeve van het gebruik op de Betuwelijn. Wij willen dat de minister de mogelijkheid onderzoekt om een stimuleringsregeling in het leven te roepen zoals die ook in de scheepvaart gebruikelijk is, namelijk een regeling 'oud' voor 'nieuw'", aldus Gerd Leers. Daarnaast zal hij pleiten voor het meervoudig gebruik van de Betuwelijn, door de lijn daar nu al geschikt voor te maken.

Het CDA wil tevens duidelijkheid over de periode tussen ingebruikstelling van de Betuwelijn en nu. De noodzakelijk 'opbouw' van spoorvolume mag niet leiden tot het wegdrukken van personenverkeer op het bestaande net.

Woordvoerder: Gerd Leers 070-3182564
Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509