KNMI

Het weer nader verklaard

Veel vliegtuigstrepen

De afgelopen dagen waren op uitgebreide schaal sluierwolken te zien voor een deel veroorzaakt door vliegtuigen. De vliegtuigstrepen hingen samen met een vochtige luchtlaag op ongeveer 8 kilometer hoogte en mengden zich met de hoge bewolking die van nature aanwezig was. Door het binnenstromen van drogere lucht is de hoeveelheid hoge sluierbewolking vanuit het noordoosten aan het afnemen en kan woensdag het hele land genieten van een vrijwel onbewolkte hemel .

De witte vliegtuigstrepen, die het zonlicht iets kunnen temperen, zijn kunstmatige wolken die ontstaan doordat uitlaatgassen van vliegtuigmotoren de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op de vliegroute doen toenemen. Dat gebeurt meestal rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is en het meer dan 40 graden vriest.

Koude lucht kan maar weinig waterdamp bevatten en de extra waterdamp, die daar in de lucht wordt gebracht, leidt daarom direct tot wolkenvorming in de vorm van strepen. De streep begint meestal een eindje achter het vliegtuig, omdat de warmte van de uitlaatgassen wolkenvorming dichtbij de motoren belemmert. De vliegtuigstrepen worden "contrails" (samenvoeging van condensation en trails) genoemd en in de weerrapporten (zie onze rubriek weer) als bewolking vermeld.

De strepen verraden veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Lossen de vliegtuigstrepen langzaam op en groeien ze flink uit dan is er in de regel een weersverandering op til, die hooguit een paar dagen op zich laat wachten. De meer uitgestrekte wolkensluiers zijn soms moeilijk te onderscheiden van natuurlijke hoge bewolking en blijven lang in tact. Uit satellietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen in onze omgeving in veel gevallen langer dan een dag blijven bestaan en in een kwart van de gevallen zelfs langer dan twee dagen.

De wolken op die hoogte bestaan geheel uit ijskristallen. Door breking en weerkaatsing van zonlicht zijn er soms optische verschijnselen in te zien, zoals een gekleurde bijzon.

In internationaal verband wordt onderzoek gedaan naar de invloed van het luchtverkeer op de atmosfeer. Het Intergouvernementele Panel op het gebied van klimaatveranderingen (IPCC) stelt vast dat vliegtuigen, die naast kooldioxide nog verschillende andere stoffen uitstoten, op een complexe manier invloed hebben op het klimaat. Het effect van op het klimaat van mogelijke veranderingen in de bewolking door het vliegverkeer is belangrijk maar onzeker. Naast de vliegtuigstrepen gaat het ook om hoge bewolking die het broeikaseffect verder versterkt.

* IPCC over luchtvaart en klimaat

* IPCC highlights the growing contribution on aviation to global warming (persbericht IPCC)

* Aviation and the global Atmosphere: IPCC Summary for Policymakers (complete versie)

* Measuring and modelling the effects of aviation on the atmosphere (Review KNMI)

* Atmospheric effects of aircraft emissions (KNMI-site met diverse links)

* Ozon en ultraviolette straling: 1997

* Science, Research & Development

* Civil Aircrfat For Global Measurement of trace gases and aerosols in the tropopause region

* Weersverwachting: zonnig met vliegtuigstrepen (artikel van Carl Koppeschaar in Kijk, september 1999)

Luchtvaart in het weer nader verklaard

Index het weer nader verklaard

Laatste wijziging: 22 mei 2001

Harry Geurts, PR & Voorlichting KNMI
Copyright © KNMI