Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Zoetermeer, 22 mei 2001
Persbericht P-07 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Omzetgroei van 5% in horeca

De horecaomzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen met 5% ten opzichte van vorig jaar. Een belangrijk deel van deze stijging wordt veroorzaakt door prijsaanpassingen om gestegen kosten voor ondernemers te kunnen compenseren. De cateringbranche profiteert met 9% omzetstijging van de bezinning op kernactiviteiten in het bedrijfsleven: er wordt meer uitbesteed.

Gestegen kosten veroorzaakt door het hogere BTW-tarief, vleesprijzen, energiekosten, loonkosten en andere vaste lasten noodzaken ondernemers in alle sectoren tot prijsaanpassingen. De prijsverhoging bij cafés en drankverstrekkers komt ongeveer overeen met een kwartje per consumptie van f 3,-. De fastfoodprijzen stegen gemiddeld met een kwartje per besteding van f 5,50. Bij restaurants gaat het om een gulden per f 25,--. Deze prijsstijgingen komen overeen met de gemiddelde prijsstijgingen die de consument voor zijn dagelijkse boodschappen in de winkels tegenkomt.

De volle effecten op de omzetontwikkelingen in de horeca als gevolg van de MKZ-crisis zullen pas in het tweede kwartaal duidelijk worden.

In de drankensector is sprake van een sterk prijseffect binnen de omzetontwikkeling.

De omzet in de fastfoodsector groeit evenals in voorgaande kwartalen niet zo hard. De horeca is allang niet meer de enige snackverstrekker. Door concurrentie binnen en buiten de sector en als gevolg van schaalvergroting neemt het aantal cafetaria's af.

In de restaurantsector zijn niet alleen de bestedingen gegroeid maar ook het aantal bedrijven. Deze toegenomen concurrentie is van invloed op de gemiddelde omzetontwikkeling van met name de kleinere restaurants en bistro's. Het aantal bedrijven met een Oost-Aziatische en Zuid-Europese keuken neemt het sterkst toe.

Alhoewel er sprake is van een groeiafvlakking van de hotelomzetten lijkt deze sector in dit kwartaal niet te lijden onder de recente conjunctuurdip in het bedrijfsleven. De hotellerie profiteert van extra korte vakanties door de bestedingsruimte bij gezinnen.