P E R S B E R I C H T

20% Nederlanders wil rekeningen via Internet ontvangen op de computer

Onderzoek eBilling-bedrijf Anachron toont nieuwe trend in facturering aan

Amsterdam, dinsdag 22 mei 2001

Het Nederlandse publiek loopt warm voor het electronisch betalen van rekeningen via Internet met behulp van de computer thuis. Hoewel nog maar 4,5 miljoen Nederlanders gebruik maken internet, wil maar liefst 20% van de Nederlanders rekeningen, zoals gemeentelijke heffingen en belastingen, graag thuis op de computer ontvangen in plaats van per post. Zelfs 50% van de voorstanders van het electronisch ontvangen van rekeningen wil deze meteen online betalen.

Vooral het laatste betekent een enorm voordeel voor organisaties die veel rekeningen langere tijd open hebben staan, en daarmee een grote ongewenste kostenpost hebben , stelt Anton Martens, marketing directeur bij het Amsterdamse eBilling-bedrijf Anachron. In opdracht van Anachron, een van de grootste spelers in Europa op het gebied van electronisch betalen, is in ons land een onderzoek uitgevoerd onder 750 respondenten naar de voorkeur van betalen.

40% verdient boven de ton

Opvallend is dat uit het onderzoek blijkt dat het met name de hogere inkomens zijn die electronisch willen betalen. Bij de 20% voorstanders verdient 40% meer dan fl 100.000,- per jaar in vergelijking met 22% van de personen die nog aarzelend tegenover electronisch staan. In de laatste groep heeft 40% een jaarinkomen van lager dan fl. 50.000,- tegenover 27% in de groep voorstanders. Ook heeft bij de groep voorstanders 93% een Internet-verbinding en bankiert 53% al electronisch tegenover respectievelijk 52% en 31% in de andere groep.

Ervaring met Internet is belangrijk om de ongekende mogelijkheden en het gemak ervan in te zien , meent Martens. Bedrijven zullen steeds vaker Internet gebruiken om het de klant gemakkelijk te maken. Als je op de Internetsite van bijvoorbeeld je verzekeraar al je polissen, rekeningen en declaraties bij de hand hebt, scheelt dat enorm veel zoeken in bergen papperassen. Klanten zullen uiteindelijk voor gemak gaan kiezen.

Dat laatste wordt beaamt door het onderzoek: 25% zegt het een rompslomp te vinden om met enveloppen met getekende acceptgiro s en bankoverschrijvingen naar de brievenbus te moeten lopen. 21% zegt hierdoor zelfs regelmatig te laat te zijn met betalen.

PROFIEL ANACHRON

Anachron is een Nederlandse Applicatie Service Provider (ASP), opgericht in 1999 en gevestigd in Amsterdam. Anachron biedt als eerste in Europa de mogelijkheid om facturering en betaling volledig via Internet af te handelen. De producten van Anachron zijn gebaseerd op industriestandaarden en open-architectuur-principes. Hierdoor is de cliënt verzekerd van een lange levensduur van het systeem en van een snelle en optimale integratie met bestaande systemen. Anachron richt zich op dienstverleners die grote hoeveelheden facturen versturen aan vaste klanten. Anachron heeft strategische samenwerkingsverbanden met onder meer Cap Gemini Ernst & Young, Andersen en Sun Microsystems. (Kijk op www.anachron.com voor meer informatie).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Anton Martens

Directeur Business Development Anachron

Oostenburgervoorstraat 1-3
1018 MN Amsterdam
Tel: 020 531 3900
Fax: 020 531 3906
Email: press@anachron.com