CBS

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht

Vertrouwen consument niet verder gedaald

Na vier maanden van dalingen is het consumentenvertrouwen in mei niet verder teruggelopen. Dit komt vooral omdat de consument iets minder pessimistisch is over het economisch klimaat dan in april. De koopbereidheid, de andere component van het consumentenvertrouwen, blijft net als de afgelopen maanden stabiel. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuur Onderzoek van het CBS.

Consument iets minder pessimistisch over economisch klimaat De stabilisatie van het vertrouwen is vrijwel geheel toe te schrijven aan een iets minder pessimistisch oordeel over het economisch klimaat. Dit is één van de twee onderdelen waarmee het consumentenvertrouwen gemeten wordt. Vooral de verwachtingen voor de komende twaalf maanden zijn minder negatief dan in april. In april was nog bijna de helft van de consumenten pessimistisch over het economisch klimaat. In mei verwacht iets minder dan veertig procent van de ondervraagden een verdere verslechtering. Net als vorige maand voorziet slechts één op de tien een verbetering in de komende tijd. Ook over de arbeidsmarkt is de consument iets positiever dan vorige maand. In april waren er voor het eerst sinds ruim twee jaar meer huishoudens die een stijging van de werkloosheid voorzagen dan huishoudens die een verdere daling verwachtten. In mei zijn beide groepen huishoudens vrijwel even groot.

Koopbereidheid stabiel
CBS-Persdienst Ondanks de veranderingen in het oordeel over het economisch klimaat Postbus 4000 is de koopbereidheid in de eerste vijf maanden van 2001 nagenoeg 2270 JM Voorburg stabiel. Wel ligt hij op een lager niveau dan in 2000. Dit onderdeel van tel. (070) 337 58 16 het consumentenvertrouwen wordt gebaseerd op de mening van fax (070) 337 59 71
E-mail: huishoudens over hun eigen financiën en over het doen van grote persdienst@cbs.nl uitgaven. Ten opzichte van april vinden huishoudens de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen, zoals televisies, koelkasten en computers. De mening van de consument over de eigen Het CBS financiële situatie is in mei vrijwel ongewijzigd. is een dienst van
het Ministerie van
Economische Zaken

CBS Persbericht PB01-109 pagina 1 van 4




Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen.
De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten.
Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid.
Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek wordt vanaf mei 2000 medegefinancierd door de Europese Gemeenschap.