NFO TRENDBOX BV

Betrokkenheid Nederlandse werknemers hoger dan in Duitsland

Amsterdam, 23 mei 2001

Betrokkenheid Nederlandse werknemers bij baan hoger dan in Duitsland

Een representatief onderzoek uitgevoerd onder een kleine 900 werknemers in Nederland, onderdeel van een grootschalig onderzoek naar de betrokkenheid van Nederlanders bij hun baan, bevestigt een aantal eerdere vermoedens. Nederlanders zijn over het algemeen zeer betrokken bij hun baan. Al blijken er wel verschillen te bestaan tussen groepen werknemers. En verschillen tussen 'ons' en bijvoorbeeld onze Oosterburen.

Wie regelmatig de krant leest kan het niet zijn ontgaan. Vrijwel dagelijks verschijnen er artikelen over het arbeidsklimaat in Nederland. De productiviteit van de Nederlandse werknemer per uur behoort tot de hoogste in de wereld, maar door de omvang in deeltijdwerk blijft de productiviteit per werknemer achter. Voeg daaraan toe de effecten van de vergrijzing en de verwachting is dat we met z'n allen niet alleen harder maar ook langer moeten werken. Tegelijkertijd is er een krapte op de arbeidsmarkt, en is het ziekteverzuim vorig jaar voor het derde achtereenvolgende jaar gestegen. En waar Nederlanders in de afgelopen 11 jaar steeds vaker aangeven meer vrije tijd te willen, en daar ook salaris voor willen inleveren (NFO Trendbox' Life & Living), wordt elk STER-blok gevuld met commercials over het genot van het kunnen doorwerken op vakantie door mobiel en laptop. Met andere woorden, er bestaat op de Nederlandse arbeidsmarkt een behoorlijk spanningsveld.

Hoe staat het nu eigenlijk met de invloed van al deze aspecten op de betrokkenheid van de Nederlandse werknemer met zijn of haar baan? Welke invloed heeft dit op het werk- en leefplezier? En hoe kan een werkgever daar nu het beste mee omgaan? Vragen waar NFO Trendbox in de loop van 2001 een antwoord op zal geven. Vandaar dat er momenteel grootschalig landelijk onderzoek hiernaar wordt uitgevoerd. Hoewel het nog vroeg dag is kunnen we al een tip van de sluier oplichten, namelijk daar waar het gaat om het basiskenmerk, de betrokkenheid van de Nederlandse werknemer.

NFO Trendbox, onderdeel van de NFO Worldgroup, meet de betrokkenheid van werknemers door middel van de TriM-index. In deze index spelen de volgende variabelen een rol: algemene tevredenheid, aanbevelen van de werkgever aan anderen, opnieuw kiezen voor dezelfde werkgever, motivatie van de directe collega's en de prestatie van het bedrijf in de markt. De gemeten index kan vervolgens tussen 0 en 100 bedragen, waarbij geldt: hoe hoger de index, des te hoger is de betrokkenheid. Onderzoek middels deze methodiek wordt wereldwijd uitgevoerd.

Kijken we naar de Nederlandse werknemer, dan zien we dat de index van betrokkenheid in ons land 66 bedraagt. Een score die aan inhoud wint wanneer we daarnaast de scores van werknemers in andere landen leggen. Zo bedraagt de index in Duitsland 59, en voor geheel Europa 60. Met andere woorden, de werknemer in Nederland is meer betrokken bij zijn of haar baan dan werknemers in andere landen in Europa.

Maar ook binnen Nederland vinden we verschillen. Zo zijn vrouwen meer betrokken bij hun baan dan mannen (67 vs. 66), en wordt dit verschil nog groter wanneer we kijken naar het deel van de werknemers dat op het punt staat om te vertrekken danwel daar hard over nadenkt. Ligt dat percentage landelijk op zo'n 21 procent, onder mannen is dit 23 procent en onder vrouwen 18 procent. Iets voor HR-managers om rekening mee te houden.

Maar ook inkomensniveau blijkt een interessant aspect om naar te kijken. De betrokkenheid onder werknemers met een beneden modaal inkomen ligt met 62 onder het landelijk gemiddelde. Een modaal inkomen betekent grosso modo een betrokkenheid (69) die hoger is dan het landelijk gemiddelde. De betrokkenheid onder werknemers met een boven modaal inkomen daalt dan echter weer naar het landelijk gemiddelde (66). Een duidelijk voorbeeld van het Nederlandse poldermodel.

Dit onderzoek is onderdeel van een grootschalig onderzoek onder Nederlandse werknemers door NFO Trendbox in de eerste helft van 2001. De resultaten van hiervan worden in de zomer bekend.

GeĂŻnteresseerden in de resultaten van dat onderzoek kunnen contact opnemen met;

NFO Trendbox B.V.

020 - 669 44 14

Bart Paashuis
bpaashuis@trendbox.nl

of een bezoek brengen aan onze website; www.trendbox.nl

23 mei 01 12:13