Persbericht: Gebruiksregels stadsvloer, 23 mei 2001
Nieuwe verordening gebruiksregels stadsvloer
Venstertijden selecteren toegang tot stadsvloer
Al jaren wordt de stadsvloer bereden door verkeer dat daar niet mag komen. Verkeer als leveranciers, taxis, motoren, gewoon autoverkeer van aanwonenden en dergelijke, wordt (noodgedwongen) slechts gedoogd. De laatste jaren is dit ongewenste verkeer echter zo toegenomen dat sprake is van een onhoudbare situatie. Uit onderzoek blijkt dat dagelijks minstens 800 motorvoertuigen ongeoorloofd op de stadsvloer rijden. Omdat de stadsvloer primair bedoeld is als voetgangersgebied, stelt het college van B&W de gemeenteraad voor een Verordening Gebruiksregels Stadsvloer vast te stellen. Belangrijkste onderdelen van de verordening zijn het instellen van venstertijden voor het laden/lossen door beroepsgoederenverkeer en het voor alle categoriën gebruikers regelen van de toegang tot de stadsvloer met ontheffingen.
Venstertijden
Het college van B&W stelt voor om zogeheten venstertijden in te
stellen. De stadsvloer is dan alleen op gezette tijden voorgesteld
wordt van 07.00 tot 11.00 uur- voor laden/lossen-verkeer toegankelijk.
De toegang wordt geregeld met een verzinkbare paal (bollard) midden in
de weg. De paal is met toegangspasjes te bedienen. Overig
gemotoriseerd verkeer wordt geweerd, mits een toegangspas is
verstrekt.
* Voor bedrijven en werkers in het centrum geldt een soortgelijke
situatie: uitsluitend centrumbedrijven en werkenden die kunnen
aantonen dat hun parkeerplaats uitsluitend via de stadsvloer is te
bereiken kunnen een ontheffing krijgen.
* Het aantal ontheffingen ten behoeve van bezoekers aan de Grote
Kerk wordt beperkt.
* Momenteel zijn aan 10 taxibedrijven in totaal 152
ontheffingskaarten uitgegeven. Gestreefd wordt nieuwe
taxistandplaatsen op de stadvloer te creëren nabij de Min.
Kanstraat en parkeerplaats Markt. De ontheffingskaarten zullen
worden ingetrokken.
* Aan bedrijven die op de stadsvloer moeten zijn om werkzaamheden te
verrichten -glazenwassers, winkelinrichters, nutsbedrijven etc-
wordt alleen een ontheffing verleend indien gewerkt moet worden
bij winkelpanden en woningen die niet op andere wijze zijn te
benaderen.
* Verkeer ten behoeve van onder meer geldtransporten krijgen
ontheffing.
* Hulpdiensten als ambulances, brandweer etc. hebben permanente
toegang.
* Verder zal voor bewoners die aan de stadsvloer wonen het aantal
ontheffingen worden beperkt. Allen aan hen die overtuigend kunnen
aantonen dat hun parkeerplaats alleen via de stadsvloer is te
bereiken, wordt een ontheffing (toegangspasje) verstrekt.
Stadsvloer (verkeers-) veiliger
Door regulering van de toegang tot de stadsvloer kan worden bereikt
dat de stadsvloer weer primair het domein is/wordt van wandelend
publiek en de fietser. Door fysieke afsluiting zal het aantal
verkeersbewegingen op de stadsvloer drastisch verminderen waardoor de
veiligheid zal toenemen en het risico van snelkraken wordt verminderd.
Het instellen van venstertijden in combinatie met bollards legt minder
druk op de handhaving hetgeen scheelt in de kosten. Overigens kan de
toegang van de stadsvloer altijd op afstand geregeld worden,
bijvoorbeeld in geval van storing of bijzondere situaties