Nieuws
woensdag 23 mei 2001
Grootscheeps leefbaarheidsonderzoek afgerond
Vliegtuiglawaai niet doorslaggevend voor woonplezier
Vliegtuigen maken lawaai, dat is een gegeven. Maar wat betekent de
luchthaven nu eigenlijk voor het wooncomfort van de mensen die in de
nabijheid van die luchthaven wonen? Dat was de kernvraag van een
recent onderzoek, dat bestuurders van gemeenten en provincie houvast
kan geven voor adequaat beleid. Wat blijkt? Het toenemende autoverkeer
is voor veel mensen minstens zo hinderlijk. De bewoners rond Schiphol
blijken even tevreden met hun woonsituatie als de gemiddelde
Nederlander. In het gebied denkt 22% binnen twee jaar aan verhuizen;
het landelijke gemiddelde ligt hoger.
Dat Schiphol er is en voorlopig blijft groeien is een gegeven, waarvan
de meeste mensen de economische noodzaak ook onderkennen, zegt
onderzoekster Gooitske Marsman van RIGO Research en Advies. Dit
onderzoek moest duidelijk maken welke factoren nog meer van belang
zijn bij de beleving van de woonomgeving.
Vandaar de telefonische enquête onder ruim 3000 bewoners, verdeeld
over de vier geluidszônes. Een uitkomst is dat de meest tevreden
mensen kunnen worden gevonden in de 35-45Ke-zône en dan vooral in het
landelijk gebied. Woongenot blijkt namelijk ook in gebieden met veel
vliegtuiggeluid mede bepaald te worden door factoren als de kwaliteit
van de woning, het contact met de buren, gevoelens van (sociale)
veiligheid, het ontbreken van verkeersdrukte en de aanwezigheid van
voorzieningen zoals postkantoor en bibliotheek. Gooitske Marsman: Het
is dus niet zo dat hoe dichter men bij Schiphol woont, hoe
ontevredener men is.
Dat alles neemt overigens niet weg dat de geluidshinder in grote delen
binnen de 20Ke-zone (het onderzoeksgebied) fors is: 75% van de
bewoners heeft last van vliegtuiglawaai en ruim de helft heeft daar
zelfs erg veel last van. In dit onderzoeksgebied liggen ook
Amsterdamse wijken als Osdorp, Slotervaart/Overtoomse Veld en
Nieuw-Sloten. Juist daar bleek de overlast groot, deels omdat men er
minder op voorbereid is als er bijvoorbeeld op dagen met
zuidwestenwind ineens ongekend veel vliegtuigen overkomen.
Isolatie
Het onderzoek leert dat niet alleen het vliegtuiglawaai mensen
hindert, ook de geluidsoverlast van het autoverkeer dat Schiphol
aantrekt, verstoort het woongenot. Liefst 76% van de ondervraagden
verwacht daarvan meer geluidshinder bij toenemende groei van Schiphol.
Isolatie van woningen bijvoorbeeld is dus dubbel zinvol, aldus Gooitske Marsman, dat helpt niet alleen tegen vliegtuiglawaai maar ook tegen verkeersgeluiden en andere geluidsbronnen.
Ook andere maatregelen zouden de leefbaarheid rond Schiphol kunnen
verbeteren. Gooitske Marsman: In de landelijke gebieden maken mensen
zich zorgen over het verdwijnen van voorzieningen. Dat zijn dingen
waar gemeenten iets aan kunnen doen.
Verder valt op dat de ondervraagden niet overlopen van vertrouwen in
de rijksoverheid en luchtvaartsector, met name als het gaat om het
handhaven van de normen voor Schiphol. Slechts 40% rekent erop dat de
rijksoverheid daarin slaagt.
Dat alles neemt niet weg dat de meeste ondervraagden even prettig
wonen als de gemiddelde Nederlander. Wonen in bijvoorbeeld Amstelveen
is kennelijk zo gek nog niet.
Meer informatie
Het onderzoeksrapport ´Leefbaarheid Schiphol: meer dan geluid alleen;
resultaten van een bewonersenquête` ligt ter inzage bij de
publieksinformatiebalie in het raadhuis. Het rapport is ook in te zien
op www.haarlemmermeer.nl onder actueel Haarlemmermeer.