Gemeente Amsterdam


|
College stelt instelling Reizigers Adviesraad voor

College stelt instelling Reizigers Adviesraad voor

Het college van B&W wil een Reizigers Adviesraad (RAR) instellen. Dit orgaan zal het gemeentebestuur adviseren over het openbaar vervoer en behartigt de belangen van de reiziger. Hierdoor krijgt de gemeente als opdrachtgever voor het openbaar vervoer veel informatie over zaken die de gebruiker van het openbaar vervoer belangrijk vindt. De RAR zal bestaan uit consumentenorganisaties en individuen.

De Reizigers Adviesraad is het platform voor organisaties en individuen om het gemeentebestuur te adviseren over de uitvoering van de dienstregeling, de informatievoorziening door de vervoerder aan de reiziger, de voorwaarden waartegen het openbaar vervoer wordt verricht, voorzieningen voor gehandicapten (met name wat betreft de toegankelijkheid), de veiligheid voor reizigers en personeel, klachtenprocedures en de vergoedingsregeling voor de reiziger in geval van vertraging.De RAR kan ook ongevraagd adviezen uitbrengen. De adviezen hebben in eerste instantie betrekking op het jaarlijks aan te passen programma van eisen. De RAR is voor de opdrachtgever ook een forum om informatie te verstrekken over het openbaar vervoer en hierover nader overleg te voeren.

Het college stelt voor om in eerste instantie acht consumenten- organisaties uit te nodigen om aan de RAR deel te nemen: de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer Amsterdam (ROVER), de Algemene Nederlandse Bond van Ouderen (ANBO), de Fietsersbond, de Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam, de Kamer van Koophandel Amsterdam, de Vereniging Stadsvervoerbelangen, de Consumentenbond, en het Milieucentrum Amsterdam (MCA). Daarnaast zullen acht leden op persoonlijke titel en op grond van gebleken expertise worden benoemd. Benoeming geschiedt voor een periode van vier jaar. Er zal een onafhankelijke voorzitter worden benoemd.

De instelling van een Reizigers Adviesraad past binnen de opdrachtgeversrol die de gemeente Amsterdam in het openbaar vervoer heeft. Door de voorgenomen verzelfstandiging wordt deze rol belangrijker. Concessiehouder, en dus opdrachtnemer, is het Gemeentevervoerbedrijf (GVB). Ook na de verzelfstandiging van het GVB zal Amsterdam opdrachtgever blijven.

Met de Wet Personenvervoer 2000 (ingegaan op 1 januari 2001) is onder meer de marktwerking in het openbaar vervoer geïntroduceerd. Om de belangen van de consument in het openbaar vervoer te beschermen verplicht deze wet zowel de concessieverlener als de concessiehouder om consumentenorganisaties de gelegenheid te bieden tot advisering, informatie-uitwisseling en overleg.

Bespreking in de raadscommissie is op 13 juni.

Hans Joosten

Naar boven


-

© gemeente Amsterdam - 23-05-2001