Gemeente Hoogeveen
23 mei 2001
Gemeente handelt meeste klachten snel af
In 2000 kwamen er in totaal 48 klachten binnen over gemeentelijk handelen. De meeste klachten (dertig) handelde de gemeente naar tevredenheid van de klager snel af. Van de overige klachten bleken er zeven ongegrond en elf gegrond. Op deze laatste elf klachten volgde op initiatief van de klachtbehandelaar of de Ombudscommissie alsnog een regeling.
Negen maal betrof het in 2000 een klacht over de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid, zeven maal Grondzaken en Eigendommen, zes maal Groenvoorziening en vijf maal de afdeling Verkeer. De andere klachten waren verdeeld over de overige afdelingen van de gemeente.
Verslag van Ombudscommissie
De Ombudscommissie van de gemeente Hoogeveen bracht onlangs verslag
uit van de klachtprocedure over 1999 en 2000. Het gaat hierbij om
zaken waarbij een burger zich onheus bejegend voelt door een ambtenaar
of een bestuurder. De meeste klachten komen binnen per brief en worden
geregistreerd. De Ombudscommissie bestaat uit externe en
onafhankelijke deskundigen. Ze publiceert jaarlijks een verslag van
alle geregistreerde klachten en evalueert de interne klachtprocedure.
Chef en burgemeester
De gemeente laat een klacht meestal behandelen door de direct
leidinggevende van de medewerker tegen wie de klacht is ingediend.
Klachten over bestuursorganen neemt de burgemeester meestal in
behandeling. De Ombudscommissie komt pas in beeld als een klacht
volgens deze interne klachtprocedure is afgedaan en de klager niet
tevreden is.
Ook schriftelijke afhandeling
De commissie constateert in zijn verslag dat de gemeente veel klachten
in 2000 mondeling afhandelde. De Ombudscommissie is van mening dat de
gemeente de klachten beter (ook) schriftelijk kan afhandelen, met de
aantekening dat op veel klachten ook direct een actie kan volgen.
Over de totale verslagperiode (1999 en 2000) kwamen er elf zaken
terecht bij de Ombudscommissie zelf. De commissie kon ook de meeste
van deze zaken tot tevredenheid van de klager tot een oplossing
brengen. Het leidde in enkele gevallen ook tot verbetering van
procedures of regelingen.
Fouten erkend
Volgens de commissie reageert met name de afdeling Sociale Zaken en
Werkgelegenheid zeer adequaat op klachten, op andere afdelingen blijft
een klacht nog wel eens te lang liggen. De commissie heeft echter de
indruk dat betrokkenen gemaakte fouten in het algemeen ruiterlijk
erkennen, indien nodig excuses aanbieden en de schade trachten te
herstellen.
Links
De gemeentelijke klachtregeling
Het jaarverslag 1999-2000 Ombudscommissie
© Copyright Gemeente Hoogeveen