Media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

27-5-2001; Betreft wedstrijdverslag Europees Kampioenschap Hongarije, Hongaroring

MECHANISCHE PECH HOUDT JANSSEN (4E) VAN HET PODIUM

Ook tijdens de 3e race voor Europees Kampioenschap wegrace in Hongarije, bevestigde de De Graaf Contracting-Sent Waninge coureur Jarno Janssen nogmaals zijn plannen om volgend jaar: Via een topklassering in het EK in 2002 weer op het hoogste niveau in het Grand Prix-circus meerijden. Want in een zinderende race ging de Brabander 11 van de 18 ronden lang aan kop van het deelnemersveld, totdat door een klein mechanisch probleem een gedeelte van het topvermogen wegviel. Janssen moest zijn lijdende positie in de race en in de EK-stand prijsgeven, maar vocht zich als een echte Hollandse leeuw naar de 4e plaats op de Hongaroring.

"De trainingen verliepen naar wens. Ik stond op een 3e plaats achter de Ier Adrian Coates en de Hongaar Rizmayer, terwijl de Spanjaard David Garcia met ons de 1e startrij deelde. Na de GP van Le Mans heeft Hans Spaan op de testbank een nieuw blok klaargemaakt, en met succes. Want daar waar we in de eerste 2 EK-races nog wat te kort kwamen aan vermogen, kon ik nu goed aanpikken bij de snelle Aprilia s", meldde Janssen, vanaf een van zijn favoriete circuits. Direct na het op groen springen van het startlicht pakte Janssen gedecideerd de kop. "Wegkomen uit de groep was niet makkelijk, maar het verliep heel erg voorspoedig. Zonder op haren en snaren te gaan reed ik moeiteloos in leidende positie, totdat mijn motor in de 12e ronde hoog in toeren wat begon in te houden. Ik moest Garcia en Coates laten gaan, maar vocht voor alles wat ik waard was om het gat zo klein mogelijk te houden. Maar op het lange rechte stuk in de slotronde kwam ook Rizmayer me nog voorbij, en zat er zelfs geen podiumplaats meer in. Achteraf bleek na controle in de pitbox dat een slangetje van de airbox was losgeraakt, waardoor de motor op top niet goed meer liep. Domme pech, maar er is geen man overboord. Coates heeft de leiding in de EK-stand weliswaar van me overgenomen en staat 5 punten voor, maar met de EK-races op mijn favoriete circuits van Rijeka (10 juni) en Assen (tijdens de Dutch TT op zaterdag 30 juni) voor de boeg blijf ik optimistisch", laat Janssen, die vorige week nog zijn allereerste WK-punt in de 500cc GP s pakte, vol zelfvertrouwen weten.

De strijd in het 250cc Europees Kampioenschap ligt heel dicht bij elkaar. "Maar nu mijn Honda echt competitief is en ik hopelijk voor de volgende EK-race ook mijn on board computer binnen heb waarmee ik een nog betere afstelling van motor en rijwielgedeelte kan vinden, zitten er na mijn 2e plaats in Vallelunga nog méér podiumplaatsen in. Op snelle stuurcircuits als Rijeka en Assen voel ik me goed thuis en weet ik dat ik mijn concurrenten de baas kan", besluit Janssen, die zijn landgenoten Henk van de Lagemaat (6e) en Arno Visscher (13e) ook met een aantal EK-punten naar huis zag gaan.

Uitslag 250cc EK-race + EK-stand na 3 van de 8 EK s:


1. David Garcia, E, Honda 32.05,62; 2. Adrian Coates, Irl, Honda op 1,21; 3. H. Rizmayer, H, Honda op 3,55; 4. Jarno Janssen, NL, De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda op 3,76; 5. Dirk Heidolf, D, Yamaha op 6,12; 6. Henk van de Lagemaat, NL, Honda op 14,40; 7. Christian Gemmel, D, Honda op 20,10; 8. Raus Radomil, CZ, Honda op 20,31; 9. Tom Tunstall, GB, Honda op 34,40; 10. Gilles Boccolini, I, Aprilia op 36,82; 11. Rank Norman, D, Honda op 47,98; 12. Jason da Silva, USA, Yamaha op 48,03; 13. Arno Visscher, NL, Aprilia op 1.24,03; 14. H. Roger, CH, Honda op 1 ronde, 15. H. Westra, B, Yamaha op 1 ronde.

Tussenstand 250cc Europees Kampioenschap:


1. Coates, 51; 2. Jarno Janssen, 46;3. Garcia, 41; 4. Heidolf, 32; 5. Oliver Bulto, 25; 6. Radomil Raus, 24; 7. Van de Lagemaat, 23; 8. Mizera en Gemmel, 20; 19. Visscher en Ribalta, 6.