Provincie Utrecht

Persbericht
991087200

Onderzoek naar overschrijdingen aanrijtijden ambulances Ambulancevervoer verdient blijvend aandacht

Dit is een gezamenlijk bericht van CPA, de Utrechtse ambulancediensten (RAVU, Rijn en Venen en Broeder de Vries Veenendaal), regiovertegenwoordiging Zorgverzekeraars Nederland, Anova Zorgverzekeringen en de provincie Utrecht

Met het ambulancevervoer in het CPA-gebied Utrecht (globaal de provincie Utrecht) is het redelijk goed gesteld. Die conclusie kan getrokken worden uit het onderzoek dat Berenschot de afgelopen maanden heeft uitgevoerd naar de knelpunten in de aanrijtijden van ambulances. Dit onderzoek volgde op de onrust van eind vorig jaar, toen bleek dat in een aantal Utrechtse gemeenten de aanrijtijd van 15 minuten nogal eens niet werd gehaald. Bij deze conclusie passen echter wel enkele kanttekeningen.

Overschrijdingen: gemiddeld 1.8%
Een conclusie uit het onderzoek is dat gemiddeld in 1.8% van de gevallen een overschrijding van de '15 minuten na opdracht-grens' plaatsvindt. '15 minuten na opdracht' betekent dat gemeten wordt vanaf het moment waarop de opdracht aan de ambulancedienst gegeven wordt, tot het moment dat de ambulance ter plekke is. Lokaal zijn hier echter wel een aantal uitzonderingen op. De overschrijdingspercentages lagen in 2000 in een aantal gemeenten hoger: Harmelen (5.8%), Loenen (7%), Lopik (11%), Oudewater (13.9%), Renswoude (6.8%), Wijk bij Duurstede (6.6%) en Woudenberg (8.1%). Hier zijn diverse oorzaken voor aan te geven. Ambulances moeten nogal eens uit een ander gebied vertrekken. Soms is er helemaal geen ambulance beschikbaar, is de verkeers- of weersituatie de oorzaak van de vertraging, is het adres moeilijk te vinden of zijn er problemen met de melding en de opdracht.

Landelijke normering
Een andere kanttekening is dat het landelijk steeds gangbaarder is geworden de norm van '15 minuten na melding' te hanteren. Dit betekent dat binnen 15 minuten na de melding van de hulpvraag een ambulance ter plekke moet zijn. Deze norm is niet wettelijk vastgelegd, toch wordt hiermee al wel rekening gehouden. Bij het toepassen van die norm op de cijfers van vorig jaar komt het overschrijdingspercentage voor totale CPA-gebied op 7.4%. De gezamenlijke partijen vinden dit niet acceptabel.

Oplossingen
De onderzoekers van het rapport zien de oplossingen in drie richtingen:
³ zo zal de spreiding van de ambulances over het CPA-gebied Utrecht verbeterd moeten worden
³ de beschikbaarheid van ambulances moet verhoogd worden, bijvoorbeeld door het besteld vervoer vanuit ziekenhuizen niet op piektijden uit te voeren
³ en er kan -vooral door technische maatregelen- nog iets efficinter gewerkt worden: hierbij kan gedacht worden aan nieuwe mobilifoonsystemen, modernere meldtafels, elektronische plaatsbepalingssystemen en verbeterde datacommunicatie.

Platform Ambulancehulpverlening Utrecht
Verder zal met de verschillende partijen, die samen voor het ambulancevervoer verantwoordelijk zijn, een platform worden opgericht om de maatregelen uit te werken. Het platform wil daartoe in september een plan van aanpak gereed hebben en streeft ernaar in 2002 de maatregelen geconcretiseerd te hebben. De deelnemende partijen houden daarbij ieder natuurlijk hun eigen verantwoordelijkheid. De beschikbaarheid en paraatheid vallen primair onder verantwoordelijkheid van de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA). De ambulancediensten moeten de ambulances met hun bemanning leveren om het ambulancevervoer te realiseren. De financiering is een zaak van verzekeraars en rijksoverheid en de spreiding van standplaatsen en het aantal ambulances is een verantwoordelijkheid van de provincie. Gedeputeerde Kamp heeft in de vergadering van Gedeputeerde Staten, waarin dit knelpuntenonderzoek aan de orde kwam, al aangegeven dat zij er bij het Rijk opnieuw op aan zal dringen extra geld vrij te maken om goed ambulancevervoer te kunnen blijven garanderen.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u zich wenden tot Sari Klatter, 030 - 258 2042 of per e-mail:
Sari.klatter@provincie-utrecht.nl .