FNV

Logo

Afbeelding

Sexy en prikkelend?
Vendex International (V&D, Bijenkorf en Hunkemöller) moeten stoppen met de verkoop van lingerie uit dictatuur Birma. Dat is de inzet van de campagne `Sexy en Prikkelend?` die op 28 mei van start gaat.

De lingerie van de merken Triumph en Sloggi wordt geproduceerd in een fabriek in Birma van het bedrijf Triumph International.

Birma is een van de meest dictatoriale landen ter wereld. Mensen verdwijnen, worden gemarteld en ingezet als dwangarbeiders.

De Birmese oppositie en de onafhankelijke vakbond in ballingschap roepen alle buitenlandse investeerders op zich uit het land terug te trekken en geen zaken te doen met de militaire junta.

De campagne bestaat onder meer uit een ansichtkaart met vrouw in prikkeldraad-BH. Die kunnen worden opgestuurd naar de directies van Triumph en Vendex.

De actie is een initiatief van FNV, Schone Kleren Kampagne, het Burma Centrum, de NOVIB, en XminY.

Op 15 juni houdt de internationale arbeidsorganisaties van de VN, de ILO, een speciale zitting over Birma.

Centraal staat de vraag hoe werkgevers, werknemers en regeringen uitvoering geven aan de resolutie van vorig jaar. Toen is afgesproken dat de betrekkingen met Birma zouden worden herzien.

De `prikkeldraad`-kaarten en een informatiepakket over de actie `Sexy en prikkelend` zijn te krijgen bij de FNV Publieksvoorlichting, telefoon 0900 - 3.300.300 (ma-di-do-vrij van 12.30 tot 16.00 uur). Vermeld in de mail alstublieft protestkaart en/of infopakket Birma en om hoeveel kaarten het gaat.

Zie verder ook de site van de Schone Kleren Campagne

28 mei 2001
Bijgevoegd:
birma.jpg