(Persbericht)

Wereldstad
Een intercultureel computerprogramma op CD - rom

Voor nieuwsgierige mensen vanaf 10 jaar

In een wereldstad krijgen nieuwsgierige mensen vanaf 10 jaar spannende opdrachten te vervullen. Ze gaan op zoek naar de winkel waar je de wereld kunt kopen, naar het vluchtelingenkind dat koningin werd en naar de grootste schat van de wereld.

Maar dat gaat zomaar niet. De stad ligt vol blokkades die opgeruimd moeten worden. Er moeten raadselachtige vragen worden beantwoord. Het spel is een oefening in genuanceerd denken. Het is spannend, leuk om te doen voor jong en oud. Want de wereld ligt bij je om de hoek. De wereld woont in je straat, zit in je keuken en in je koelkast. Met dit spel hoef je de wijde wereld niet in: de wereld zit in jou!

De CD-rom bevat drie verschillende spelen met 180 spannende en raadselachtige opdrachten met honderden foto's. Om alleen te spelen of samen met een ander. Thuis, op school, op de club, waar je maar wilt.

Het spel 'Wereldstad', inclusief een korte handleiding voor gebruik in het onderwijs en in het jeugdwerk, is gemaakt door Rob Elsas, Jan Durk Tuinier en Geu Visser.

Het spel kost fl.30,-/ ¤ 13,50 (excl. verzendkosten) en is te bestellen bij de Stichting Vredeseducatie, Biltsestraatweg 160 3573 PS Utrecht. Tel: 030 - 2723500 of via internetcatalogus: www.vredeseducatie.nl

(Achtergrondinformatie)

De Wereld is een dorp
Educatieve software oefening in genuanceerd denken

Wereldstad kent 180 interessante, leuke en verrassende beweringen over de wereldwijde, multiculturele samenleving. De vragen gaan over de thema's: waar - niet waar, feit - mening, vooroordeel - geen vooroordeel. Het spel kan gespeeld worden door nieuwsgierige mensen vanaf 10 jaar. Wereldstad is zelfcorrigerend en kan meer keer worden gespeeld. De speelduur is minimaal 15 minuten.

Werkwijze
De speler bevindt zich op een plattegrond van een stad. Voor de start van het spel kiezen de spelers uit drie mysterieuze zoekopdrachten.
- Ga op zoek naar de winkel waar je de wereld kunt kopen.
- Ga op zoek naar het vluchtelingenkind dat koningin werd.
- Ga op zoek naar de grootste schat van de wereld. De antwoorden zijn verborgen in de stad. Om het antwoord te vinden, zijn twee sleutels nodig die door het beantwoorden van vragen verkregen worden. Wanneer een vraag onjuist beantwoord is, wordt de straat afgesloten. Dat betekent een omweg maken en goed opletten.

De wereld is een dorp...
Wereldstad laat de spelers ontdekken dat de wereld waarin we wonen tegelijk dichtbij en veraf ligt. Uitdrukkingen als: "De wereld is een dorp", "De wereld ligt om de hoek" en: "De wereld zit in je koelkast", geven aan dat het proces van globalisering onomkeerbaar is.

Eén van de belangrijkste vaardigheden die de moderne mens zich eigen moet maken, is het om kunnen gaan met diversiteit en de dagelijkse informatiestromen die datzelfde kenmerk dragen. Het verwerven van technische vaardigheden alleen, is niet voldoende. Van groot belang is een persoonlijke houding ten opzichte van de inhoud van de informatie. Het leren omgaan met vreemd en gewoon en het kunnen hanteren van diversiteit speelt daarbij een belangrijke rol.

Uniek zijn
Het besef uniek en individu te zijn en tegelijkertijd wereldburger, is een ontdekking die veel kinderen ervaren wanneer zij het spel spelen. Daarbij hoort niet alleen het kennisnemen van de etnische of culturele verschillen, maar ook het ervaren van engagement bij het thema gender en vraagstukken van verdeling van macht en rijkdom in de wereld.

Doelstellingen

- De spelers leren omgaan met de begrippen waar - niet waar en ontdekken dat kritisch lezen en waarnemen van belang zijn om tot oordeelsvorming te komen.

- De spelers kunnen het verschil tussen een feit en een mening benoemen en een voorbeeld geven.

- De spelers kunnen omschrijven wat een vooroordeel is en voorbeelden van vooroordelen in hun eigen leefomgeving benoemen.
- De spelers kunnen aangeven dat het bij vooroordelen niet zozeer gaat om goed of slecht maar om waar en niet waar.

- De spelers kunnen de begrippen vreemd en gewoon vanuit hun eigen ervaringen en in de multiculturele context hanteren.

Introductie van het spel
Wanneer het spel in een school- of buurthuissituatie geïntroduceerd wordt, kunnen we met de spelers proberen een definitie van het begrip "Wereldstad" te maken. Wat is een wereldstad? Is Rotterdam een wereldstad? En Winschoten? En Sneek, Sittard en Scheveningen? Het antwoord kan in alle gevallen `ja' zijn. Elke stad is een wereldstad omdat we op alle terreinen verbonden zijn met de wereld. Zelfs een dorp heeft wereldallures. Denk aan de uitspraak: "De wereld is een dorp" of in het Engels: "Global Village".

Bespreek deze termen en inventariseer het commentaar van de leerlingen. Onze grondstoffen, onze taal, onze buren, de producten in onze koelkast, internet en televisie zijn verbonden met de wereld. En denk ook aan het fruit, bloemen, aan de vakantie, het restaurant met een vreemde menukaart en zo'n beetje alle grondstoffen van producten die we dagelijks gebruiken. We zijn helemaal vertrouwd met zogenaamde vreemde producten.

Een wereldstad vraagt wereldburgers. Mensen die de weg weten in de wereld. Mensen die de wereld in zichzelf dragen. Mensen die weten dat gewoon en vreemd relatief zijn. Want het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Wat vreemd is in de ogen van de één, is volstrekt gewoon in de ogen van de ander.

Vooroordelen
In het spel gaat het ook om het begrip vooroordelen. Het gaat dan meestal om een negatieve opvatting over een groep mensen. Je zou het ook een oordeel kunnen noemen dat niet gebaseerd is op feiten. Een vooroordeel is een vergissing. Het is niet waar. Vooroordelen hebben niet zozeer betrekking op goed en slecht maar vooral op waar en niet waar. Het gaat dus niet primair om een moreel oordeel als wel om een beoordeling van feiten. Mogelijke afsluitende conclusies kunnen zijn. Alle mensen hebben vooroordelen. Mensen worden niet met vooroordelen geboren. Vooroordelen zijn aangeleerd, we kunnen ze ook weer afleren.

Colofon
Wereldstad is een project van de Stichting Vredeseducatie in Utrecht en is bedoeld voor kinderen en jongeren vanaf groep zeven van het basisonderwijs en de basisvorming. De minimumleeftijd is 10 jaar, een bovengrens is er niet.
Het spel werd financieel mogelijk gemaakt door de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO), de Stichting Kinderpostzegels Nederland en het Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton.

Concept en samenstelling
Jan Durk Tuinier, Geu Visser en Rob Elsas

Spreekteksten
Jelle Boonstra

Digitale verwerking
Elsas producties, Nieuwegein

Kosten en bestelwijze
Het spel kost fl.30,-/ ¤ 13,50 (excl. verzendkosten) en is te bestellen bij:
Stichting Vredeseducatie
Biltsestraatweg 160
3573 PS Utrecht
Tel: 030 - 2723500
E-mail: vrede@xs4all.nl
of via internetcatalogus: www.vredeseducatie.nl