AutoRai

29-5-2001

Jubileum en record voor Porsche 356 Club

Ter gelegenheid van het 25e jubileum van de Nederlandse Porsche 356 Club organiseerde de club voor de derde maal de Internationale 356 meeting. Met 331 deelnemers noteerde de organisatie een record in het Guiness Book of Records.

De Nederlandse Porsche 356 Club werd opgericht in 1976 en viert dus dit jaar haar 25-jarig jubileum. Nederland trad daarom op als gastland voor de 26e editie van de Internationale Porsche 356 Meeting. In Noordwijk ontving de Club van 24 tot 27 mei vele 356-liefhebbers uit maar liefst 13 verschillende Europese landen. Daarnaast hadden zich deelnemers aangemeld uit de Verenigde Staten, uit Zuid-Afrika en zelfs uit Australië. Op vrijdag 25 mei slaagden de verzamelde 356-rijders erin een nieuw record voor het Guiness Book of Records te vestigen: op de terreinen van de Dutch Dakota Association en Martinair op Schiphol-Oost waren tegelijk 331 Porsches 356 aanwezig.

Nederland organiseerde de Internationale Meeting voor de derde keer. In 1980 werd de bijeenkomst gehouden in Valkenburg. Toen telde men circa 100 deelnemers. Dat aantal was in 1988, in Veldhoven, al gegroeid tot 243. Dit jaar in Noordwijk waren er opnieuw meer enthousiaste Porsche 356-rijders voor het totale programma bijeen: 260. De deelnemende Porsches vertegenwoordigden praktische alle bouwjaren en types die er tussen 1950 en 1964 geproduceerd zijn. De meeste verkeerden in perfecte staat. 356-rijders hechten over het algemeen veel waarde aan originaliteit. In de beginjaren van de Internationale Meetings was dit wel anders: uitgebouwde spatschermen, brede banden, 911-velgen en een dashboard met extra klokken waren toen in. Nu zijn zogenaamde matching numbers belangrijk. De kleur hoort een originele Porsche-kleur te zijn, liefst van het betreffende bouwjaar.

De firma Porsche AG probeert via haar afdeling Porsche Classic zo goed mogelijk in de behoefte aan onderdelen te voorzien. Geen eenvoudige taak, omdat in de bijna 15 jaar dat de Porsche 356 werd geproduceerd, jaarlijks vele technische maar ook uiterlijke veranderingen werden doorgevoerd.

Een goed gerestaureerde Porsche 356 is inmiddels een prijzige automobiel geworden. Als oldtimer is hij in het huidige verkeer goed bruikbaar: de 356 heeft een redelijk brandstofverbruik, geen wegenbelasting, een voordelige verzekering en ligt met zijn aansprekende uiterlijk bovendien zeer goed in de markt. De vraag is duidelijk hoger dan het aanbod en dat drijft de prijzen op.

De oprichting van de meeste Porsche 356 Clubs vond plaats in de jaren 1975 en 1976. De productie van de Porsche 356, ooit begonnen in 1948, werd gestopt in 1965. De opvolger werd de legendarische Porsche 911.

In de indertijd bestaande Porsche Clubs kon een 356-rijder tien jaar na de productiestop eigenlijk niet meer aankomen. Met een relatief kleine viercilinder telde je tussen de andere Porsches niet echt mee. Omdat er toch genoeg liefhebbers waren van deze oer-Porsche met zn bijzonder fraaie carrosserievorm, besloot men tot de oprichting van speciale 356 Clubs.

De Europese Porsche 356 Clubs kennen zeer uiteenlopende ledenaantallen. Vanzelfsprekend is de Duitse Club de grootste, met meer dan 500 leden. Nederland steekt daar overigens helemaal niet slecht bij af: ruim 300 356-bezitters hebben zich bij de Club aangesloten! De Italiaanse Club is eveneens groot, de Spaanse daarentegen klein. Frankrijk kent circa 150 clubleden en Zweden heeft ongeveer tienmaal zoveel 356-rijders als Denemarken en Noorwegen samen. Alle Europese Clubs samen kunnen trouwens niet tippen aan hun Amerikaanse evenknie: de 356 Registry kan bogen op meer dan 6000 leden. Amerika blijft hét land van de Porsche 356.

Clubleden gaan uiteraard op verschillende wijze met hun Porsche 356 om. Sommigen rijden slechts eenmaal per jaar: naar de APK-keuring en terug. Anderen en die zijn in de meerderheid maken regelmatig gebruik van hun auto, onder andere bij clubmeetings en op vakantie. Steeds vaker ook worden Porsches 356 gesignaleerd bij rallys voor historische automobielen. De Tulpenrally, Luik-Rome-Luik, de rally van Monte Carlo, de Mille Miglia en andere evenementen mogen zich in een steeds warmere belangstelling verheugen. In 1999 won een Nederlandse Porsche 356 de historische klasse van de Carrera Panamericana in Mexico, hetgeen evenals de avontuurlijke deelname van een 356 aan de Rally in 80 Dagen om de Wereld, prachtige plaatjes en verhalen opleverde voor internet en voor het clubblad: De 356.

De Nederlandse Porsche 356 Club beschikt over een bekroonde, want zeer informatieve en fraai vormgegeven website: www.porsche356club.nl