PERSBERICHT

Tevredenheid online beleggers basis voor verdere groei

Nederlandse online beleggers geven hun internetbroker gemiddeld een zeven, dat blijkt uit onderzoek van Belegger.NL. Het onderzoek wijst uit dat beleggers tevreden zijn over vrijwel alle aspecten van de dienstverlening van de internetbrokers. Maar de informatievoorziening verdient meer aandacht.

Het tevredenheidsonderzoek

Belegger.NL meet sinds een jaar de tevredenheid van internetbeleggers. Via de sites van Belegger.NL en Beursintroductie.NL wordt op continue basis onderzocht hoe de belegger zijn internetbroker waardeert. Tevens heeft Belegger.NL tijdens Beurs Geldzaken 2001 internetbeleggers gevraagd naar hun ervaringen. In totaal hebben de afgelopen vier maanden 2.127 respondenten hun broker beoordeeld.

De resultaten

Net als in ons vorige onderzoek eindigen Alex en SNS bank op respectievelijk de eerste en tweede plaats. Het verschil is wel kleiner geworden. Beide aanbieders ondersteunen alle onderzochte criteria op zeer goede wijze. De tevredenheid onder klanten van ABN AMRO en ING Bank is het laagst. De ABN AMRO-klant is overigens wel zeer te spreken over de integratie van het product met andere bankactiviteiten. De nieuwe internetbrokers, Binck en Keytrade maken een goede start. Binck krijgt een goede waardering voor haar handelsmogelijkheden, kostenniveau en geboden koers- en marktinformatie, terwijl de tevredenheid over het ordersysteem van Keytrade opvallend hoog wordt gewaardeerd.

Verbeteringen mogelijk op het gebied van informatievoorziening

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse belegger nog niet enthousiast is over de geboden koers- en marktinformatie van de internetbrokers. Als we de geboden informatievoorziening vergelijken met buitenlandse brokers, constateren we een achterstand. De inhaalslag die de Nederlandse aanbieders het afgelopen jaar hebben gemaakt is een positieve ontwikkeling geweest, maar is nog niet voltooid, aldus Matthijs Kanis, directeur Belegger.NL. Om de Nederlandse belegger tegemoet te komen en de internationale positie te versterken is aandacht voor het aanbieden van hoogwaardige marktinformatie nog steeds geboden.

Bodem voor groei van de markt

De Nederlandse online belegger is tevreden over de dienstverlening van haar internetbroker. Ook aanbieders waarover de beleggers minder tevreden zijn, behalen een voldoende. Dit is een belangrijke constatering voor de toekomst: een algemeen gevoel van tevredenheid onder de huidige online beleggers zal andere beleggers stimuleren om ook via het internet te gaan beleggen. Belegger.NL verwacht dat het aantal actieve online beleggers van 350.000 nu zal groeien tot ruim 700.000 internetbeleggers eind 2002.

Meer informatie

De volledige ranglijst met totaalscores staat op www.belegger.nl

Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met:

Matthijs Kanis, directeur Belegger.NL, matthijs.kanis@belegger.nl

Belegger.NL b.v.
Hoogte Kadijk 143 F 20
1018 BH Amsterdam
(E) info@belegger.nl
(I) www.belegger.nl

Over Belegger.NL

Belegger.NL is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van online beleggen. Zij helpt beleggers bij de keuze van een bank/internetbroker en adviseert partijen binnen de financiële wereld met het verbeteren van hun dienstverlening.

Belegger.NL is opgericht in januari 1999 en is sindsdien uitgegroeid tot de autoriteit op het gebied van online beleggen. Met een vijftal medewerkers volgt zij de markt op de voet en verspreidt haar specialistische kennis via onder meer onderzoeksrapporten, workshops en trainingen.

Belegger.NL voert haar consultancy activiteiten uit in samenwerking met Jungle Rating. Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau dat zich richt op het analyseren en verbeteren van online verkoopprocessen. zie: www.junglerating.nl