PERSBERICHT

In rapportage 2000 "Helderheid gewenst" stelt het Breed Platform Verzekerden en Werk vast:

Wetsovertreding bij aanstellingskeuringen vaste prik

Arbodiensten, verzekeraars, werkgevers, medisch adviseurs en keuringsartsen overtreden regelmatig de wet. Vooral de Wet Medische Keuringen. Ze leggen sollicitanten tijdens aanstellingskeuringen vragenlijsten voor over hun gezondheid, ook als aan de functie geen bijzondere medische eisen zijn verbonden. Tijdens sollicitatiegesprekken worden gezondheidsvragen gesteld. Ook worden er gezondheidsvragen in sollicitatieformulieren opgenomen. Arbodiensten blijken medische informatie aan werkgevers door te spelen. De uitvoeringsinstellingen sociale zekerheid functioneren ondermaats: te traag, veel fouten, onheuse bejegening van cliënten en gebrekkige informatie. Bij collectieve verzekeringen vragen verzekeraars werkgevers te verklaren dat al hun werknemers gezond zijn, in strijd met de wet. Sommige verzekeraars trachten de wet te omzeilen. Ze stellen vragen over familieleden om er achter te komen of aanvragers van verzekeringen zijn belast met erfelijke aandoeningen. Ook willen zij weten of aanvragers ooit de uitslag van een medische keuring opvroegen, voordat die aan een verzekeraar bekend mocht worden gemaakt. Vaak weten mensen niet waar ze de grens moeten trekken en geven ze te veel informatie, waardoor ze zichzelf schaden.

Dit zijn de voornaamste uit een waslijst van bevindingen die het Breed Platform Verzekerden en Werk over het jaar 2000 heeft opgedaan. Vorig jaar belden ruim 6000 mensen de helpdesk met een individuele klacht. Het overzicht van al deze vragen om hulp en advies is opgenomen in de rapportage 'Helderheid gewenst!' van het Breed Platform Verzekerden en Werk, dat op 29 mei wordt aangeboden aan Anton Westerlaken, voorzitter van de Commissie Arbeidsgehandicapten en Werk.

Advies waar je beter van wordt

Het Breed Platform Verzekerden en Werk is sedert 1989 actief op het complexe terrein van particuliere verzekeringen, sociale zekerheid, gezondheid en werk. Het functioneert als expertisecentrum en wordt gedragen door twaalf verenigingen en stichtingen die de belangen van groepen mensen met gezondheidsbeperkingen behartigen. De actieve helpdesk, die een jaarlijks groeiend aantal bellers helpt en adviseert, weet zich ondersteund door een secretariaat dat de vele en diverse probleemsituaties uit de praktijk omzet in beleidsadviezen. Deze kunnen betrekking hebben op de effectiviteit van bestaande wet- en regelgeving of een pleidooi inhouden voor betere en nieuwe regels. Ook het (dis)functioneren van de instellingen die de sociale zekerheid uitvoeren wordt voorzien van constructief commentaar en advies hoe het beter kan. De kennis die het Breed Platform opdoet stelt op hun beurt de belangenverenigingen in staat hun werk beter te doen. Dit alles onder de noemer 'Advies waar je beter van wordt'.

Aanbevelingen bij de rapportage

In de aanbiedingsbrief bij de rapportage 2000, pleit het Breed Platform Verzekerden en Werk onder meer voor een onafhankelijke klachtencommissie voor aanstellings- en verzekeringskeuringen. De professionele en financiële ondersteuning van cliëntenorganisaties moet beter om er volwaardige tegenspelers van verzekeraars, arbodiensten en uitvoeringsinstellingen van te maken. De overgang naar het SUWI-stelsel maakt een landelijke voorlichtingscampagne en een onafhankelijke helpdesk wenselijk. Op de praktijkkennis die cliëntenorganisaties bezitten zou in dit verband een veel groter beroep kunnen worden gedaan. Het Breed Platform Verzekerden en Werk sluit met deze aanbeveling aan bij het College van Toezicht Sociale Verzekeringen. Het Ctsv vindt de huidige overgangssituatie het geschikte moment om na te denken over de manier waarop WW- en WAO-funtionarissen van de uvi's beter werk kunnen leveren.

'Helderheid gewenst!'

De (rechts)positie van de cliënt bij reïntegratie en het afsluiten van verzekeringen kan worden versterkt. Er is behoefte aan meer transparantie van de verzekeringsbedrijfstak. Die kan er komen door middel van afspraken over het acceptatiebeleid, de premieberekening en de statistieken die verzekeraars hanteren. Startende ondernemers met een arbeidshandicap zouden zich gemakkelijker tegen arbeidsongeschiktheid moeten kunnen verzekeren. Ondernemingsraden zouden nauwkeuriger kunnen toezien op de arbodiensten. Het instemmingsrecht geeft die mogelijkheid. Werkgevers zouden zich aan het vraagverbod naar de gezondheid van sollicitanten behoren te houden. Waar precedenten kunnen worden geschapen zou het tot proefprocessen moeten kunnen komen, aldus het Breed Platform Verzekerden en Werk in de aanbiedingsbrief bij de rapportage 2000, die als titel meekreeg 'Helderheid gewenst!'

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u terecht bij Margit Wewer, beleidscoördinator, of Kerst Zwart, directeur Breed Platform Verzekerden en Werk. Telefoon: 020 - 4800333. Meer info op www.bpv.nl