Gouda, 30 mei 2001
Antwoord op veranderende markt Alle expertise onder één dak in Start Service Centers
De introductie van een voor Nederland nieuw distributieconcept is het
antwoord van Start op de sterk veranderende arbeidsmarkt. Met de
inrichting van 35 Start Service Centers wordt het complete
dienstenpakket van de arbeidsmarktintermediair via één loket
aangeboden aan werkgevers en werkzoekenden. Door uit een breed gamma
aan diensten (van uitzenden en detacheren tot en met opleiden en
loopbaaninterventie) wisselende combinaties samen te stellen, is Start
in staat voor elke situatie een pasklare oplossing aan te dragen.
Start heeft dit vandaag bekendgemaakt bij de presentatie van haar
jaarcijfers.
Complexe vraagstukken
Start heeft alle benodigde expertise voor de nieuwe aanpak reeds in
huis. Tot voor kort was deze echter verdeeld over twee divisies (het
oorspronkelijke uitzendbedrijf en de van ASV overgenomen
reïntegratieactiviteiten) en tal van labels. Als gevolg van de, mede
onder invloed van de wet Flexibiliteit & Zekerheid en de
aanbodskrapte, sterk veranderde arbeidsmarkt, verschuift het accent in
de dienstverlening van bemiddeling naar meer complexe vraagstukken op
HRM-gebied. In hun huidige omvang zijn de vestigingen te klein om de
daarvoor benodigde specialistische deskundigheid samen te brengen. In
de Start Service Centers kunnen alle specialismen wel onder één dak
worden gebracht. Elk Start Service Center wordt omringd door een
beperkt aantal satellietvestigingen.
Samenvoeging bedrijfsonderdelen
De interne organisatie van Start wordt op de nieuwe benadering
afgestemd. Dat betekent onder meer de volledige samenvoeging van de
bedrijfsonderdelen Start Flex Services en Start Employability Services
en de komst van een vernieuwd automatiseringssysteem voor de
backoffice activiteiten. In totaal verdwijnen voor einde 2003 ca. 760
formatieplaatsen, voornamelijk directie- en managementfuncties. Een
intern mobiliteitsbureau zal de medewerkers van wie de functie vervalt
met inzet van de door Start zelf ontwikkelde herplaatsingsmethodieken
helpen binnen of buiten de organisatie passend werk te vinden.
Daling omzet
De geconsolideerde omzet daalde van f 2.854 miljoen in 1999 naar
f 2.359 miljoen. Deze daling kwam geheel voor rekening van het
Nederlandse bedrijf. De omzet van het buitenlandbedrijf groeide met
15% naar 370 miljoen. Rekening houdend met het wegvallen van omzet van
afgestoten activiteiten (Werk & Vakmanschap en enkele ASV-onderdelen)
is de teruggang beperkt gebleven tot 3,2%. Een en ander heeft geleid
tot een operationeel verlies van f 7,2 miljoen. De investering
die gemoeid is met de invoering van het nieuwe distributieconcept,
inclusief automatisering f 38 miljoen, wordt geheel uit eigen
middelen gefinancierd. Daarvoor is in de Jaarrekening van 2000 een
voorziening opgenomen.
Verwachting
De invoering van het nieuwe distributieconcept zal op termijn een
positief effect hebben op de omzetontwikkeling. Gecombineerd met
besparingen als gevolg van de vereenvoudiging van de
organisatiestructuur en de nu genomen interne efficiencymaatregelen,
is de verwachting gerechtvaardigd dat Start in 2002 weer een
bescheiden winst zal kunnen realiseren.