PERSBERICHT NIPO/MEDIA PLAZA
NIPO-ONDERZOEK GEEFT GROTE POTENTIE E-HRM AAN

Communicatie over mogelijkheden e-HRM nu erg belangrijk

30 mei 2001, Utrecht - Het Nederlandse bedrijfsleven geeft aan grote potentie te zien in het gebruik van internet voor Human Resource Management doeleinden. Dit blijkt uit een onderzoek dat NIPO Interactive in de afgelopen maanden voor Media Plaza heeft uitgevoerd onder 379 HRM- managers binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Bedrijven die (nog) geen gebruik maken van e-HRM hebben veelal niet stilgestaan bij de mogelijkheden van internet voor HRM-doeleinden. Intranet gebruik
Van de bedrijven met internet heeft momenteel 13% een eigen intranet. De intranet gebruikers zien steeds meer toepassingsmogelijkheden. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat bijna alle toepassingsmogelijkheden van intranet meer gebruikt worden dan een half jaar geleden. Het intranet wordt momenteel het meest gebruikt voor het vermelden van handleidingen, procedures en ISO. Driekwart van de bedrijven met een eigen intranet gebruikt het intranet voor deze toepassing (stijging van 10%). Verder wordt intranet op grote schaal gebruikt voor het beschikbaar maken van publicaties en rapporten (69%) en het weergeven van telefoonlijsten,afsprakenlijsten en agenda's (65%). De plaatsing van interne vacatures op intranet is in de vorige meting niet als categorie opgenomen, maar toont aan dat HRM het intranet als tool begint te herkennen (50%). E-learning
Momenteel maakt slechts één op de twintig bedrijven met internet gebruik van e-learning. Onder e-learning wordt verstaan het volgen van onderwijs en cursussen met behulp van een internettechnologie waardoor onderwijs en cursussen op elk gewenst tijdstip of plaats naar eigen inzicht kunnen worden gevolgd. Slechts 2% van de bedrijven heeft plannen gebruik te gaan maken van e-learning. Dit betekent dat 93% van de bedrijven met internet geen plannen heeft voor het inzetten van een internettechnologie voor het volgen van onderwijs. Wanneer gevraagd naar de redenen voor het niet hebben van plannen voor e-learning, geven maar liefst vier op de vijf bedrijven aan nooit echt nagedacht te hebben over de mogelijkheden van e-learning (80%). Gezien de positieve reacties van bedrijven die wel gebruik maken van e-learning, is dit voor deze bedrijven een verloren kans. Meer dan de helft van de bedrijven zonder e-learning geeft aan het volgen van deze cursussen via internet onpersoonlijk te vinden (55%). Het gebrek aan controle vormt een drempel voor 44% van de bedrijven zonder plannen voor e-learning. E-recruitment
Twee op de vijf bedrijven met internet geven aan het internet op één of meerdere manieren te gebruiken voor het werven van personeel (39%). Het plaatsen van vacatures op de eigen website wordt hierbij door de meeste bedrijven, die werven via internet, aangegeven als vorm van e-recruitment (24%). Ook het plaatsen van vacatures in online databanken wordt momenteel door één op de vijf bedrijven, die werven via internet, gedaan (19%). Wanneer bedrijven zonder plannen voor internet recruitment (52% van de bedrijven met internet) gevraagd wordt naar de toekomst van internet voor het werven van personeel, geven maar liefst zeven op de tien bedrijven aan dat werving van personeel via internet belangrijker zal worden (69%). Telewerken
Een op de vijf bedrijven met internet biedt de mogelijkheid tot telewerken. Het inspelen op de behoeften van de medewerkers is de belangrijkste reden voor de invoering van telewerken (54%). Verder worden het bieden van een rustiger werkplek (40%) en het vermijden van verkeersproblemen/files (30%) regelmatig genoemd als reden voor de invoering van telewerken. Daarnaast heeft 11% van de bedrijven met internet plannen voor de invoering van telewerken. Media Plaza
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat de ontwikkeling van e-HRM voor een belangrijk deel nog in de beginfase zit, mede door onbekendheid over de mogelijkheden. In de rol van "e-business marketplace van Nederland" wil Media Plaza de acceptatie van e-business stimuleren en de implementatie hiervan versnellen, ook op onderdelen als e-HRM. Media Plaza ondersteunt haar relaties bij de invulling van strategische positioneringsvraagstukken op het gebied van e-business. Het kenniscentrum hanteert hierbij een vijfstappenplan dat de klant met zijn organisatie doorloopt. Van voorlichting en het bepalen van de eigen positie in de markt op het gebied van e-business, tot aan het formuleren van de e-business ambities en de opzet van het implementatieplan. In elke stap speelt Media Plaza een rol die varieert van voorlichter tot procesbegeleider. Noot voor de pers (