VSNU

30 mei 2001

Beoordelingscommissie Onderzoek Pedagogiek en Onderwijskunde brengt rapport uit
Kwaliteit onderzoek pedagogiek en onderwijskunde gestegen

Het onderzoek aan de Nederlandse universiteiten in de gebieden pedagogiek en onderwijskunde kan over het geheel genomen als goed worden beschouwd. Een aantal programma's is zelfs uitstekend en speelt internationaal een belangrijke rol. Veel aanbevelingen uit de vorige beoordeling van 1995 zijn ten uitvoer gebracht waardoor de kwaliteit van het onderzoek per saldo is gestegen. Tot onder meer deze conclusies komt de visitatiecommissie Pedagogiek en Onderwijskunde onder leiding van prof. Erik De Corte (KU Leuven), die in opdracht van de Vereniging van Universiteiten (VSNU) deze onderzoekprogramma's heeft beoordeeld. Het rapport van de commissie wordt op 30 mei aangeboden aan mr. E.M. d'Hondt, voorzitter VSNU.

De kwaliteit van 32 van de 35 beoordeelde onderzoekprogramma's in pedagogiek en onderwijskunde wordt gewaardeerd van voldoende tot excellent, waarbij éénvijfde van de programma's als excellent of bijna excellent wordt beoordeeld. De commissie is van mening dat het Nederlandse onderzoek in deze gebieden niet alleen in Europa, maar wereldwijd tot de voorhoede behoort.

In vergelijking met de beoordeling van 1995 zijn de scores voor kwaliteit van gemiddeld 3,4 naar 3,8 gestegen (op een vijfpunts schaal). Dit komt volgens de commissie met name door de implementatie van aanbevelingen, zoals gedaan door de vorige commissie, bijvoorbeeld in de vorm van fusie van onderzoekprogramma's en aanpassingen in de onderzoeksopzet.

De commissie besluit met de opmerking dat de prominente rol van het Nederlandse onderzoek in pedagogiek en onderwijskunde niet alleen behouden dient te worden, maar verder verbeterd en ontwikkeld kan worden. Bijvoorbeeld door versterking van het beste en meest veelbelovende onderzoek. Een algemene aanbeveling is vooral programma's te ontwerpen, waarvoor een zekere
lange-termijn-financiering geldt en waarin een verscheidenheid aan expertises binnen de pedagogiek en onderwijskunde gebundeld worden om centrale thema's en problemen in deze gebieden te onderzoeken. Te denken valt daarbij aan het ontwerp en de implementatie van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het (speciaal) onderwijs.