Gemeente Breda

30-05-2001

Gemeente stelt nieuw openbaar vervoerbeleid vast De gemeente wil de komende jaren toewerken naar een kwalitatief beter openbaar vervoer. Dit betreft met name het stadsbusvervoer waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Voor het streekvervoer is nauwe samenwerking met de provincie als opdrachtgever voor de streekbussen vereist.

(Druk op de foto voor een grotere afbeelding)

Dit staat in de nota Openbaar vervoer (OV-nota) die het college van burgemeester en wethouders heeft vastgesteld. Uit het inspraaktraject zijn een aantal reacties naar voren gekomen die verwerkt zijn en ten dele tot aanpassingen hebben geleid. De commissie bespreekt de nota op 26 juni.

Onderzocht is hoe het staat met het openbaar vervoer in en rond Breda en wat voor reisbehoeften het publiek nu eigenlijk heeft. De ene groep mensen wil vooral snel, een tweede groep comfortabel en sociaal veilig en een derde groep wil met name goedkoop reizen. Wat de klant wil moet centraal staan bij het aanbod van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer moet leuker en aantrekkelijker worden gemaakt. Vooral bij nieuwe, grote woon- en werklocaties wil de gemeente vooraf goed rekening houden met de mogelijkheden van het openbaar vervoer.

Mobiliteitsfunctie en sociale functie
Het openbaar vervoer moet een mobiliteitsfunctie vervullen voor een bereikbare en leefbare stad. Dit betekent dat de bussen op meerdere lijnen sneller en frequenter moeten gaan rijden. Daarnaast heeft het OV ook een sociale functie, voor degenen die geen andere mogelijkheid van vervoer hebben. Dit betekent dat bushaltes bijvoorbeeld niet te ver van de woonhuizen moeten afliggen, maar ook dat de bus vaak moet rijden.

Comfort en kwaliteit
Meer aandacht is gewenst voor de kwaliteitsbeleving van reizigers. De bussen zelf worden comfortabeler. De belangrijkste bushaltes (sterhaltes) krijgen een aantal voorzieningen zoals een beschutte wachtgelegenheid, een fietsenstalling, een klok, dynamische reisinformatie en een telefonische bestelmogelijkheid voor de deeltaxi West-Brabant. De busstations in de binnenstad en bij het NS-station worden volledig vernieuwd met zeer moderne voorzieningen bijvoorbeeld op het gebied van informatie. Daarnaast komt er meer huis-aan-huis informatie, meer OV op internet en meer actuele reisinformatie in de bus.

Doorstroming
Er komen meer doorstromingsmaatregelen voor bussen bij verkeerslichten en speciale busvoorzieningen waar de bus vast dreigt te lopen in het autoverkeer. De route Kennedylaan Vlaszak Oude Vest Houtmarkt Karnemelkstraat Markendaalseweg-zuid vormt (naast de routes direct bij het station) de centrale en meest belangrijke OV-as in Breda. Een vlotte doorstroming van de bussen is juist daar erg belangrijk. Een technisch geavanceerd informatie- en beheersysteem zorgt ervoor, dat zowel de reizigers als de centrale verkeersleiding van de vervoersmaatschappij goed op de hoogte zijn van de stand van zaken.

Treinverkeer en streekbusvervoer
De komst van de HSL (Shuttle), meer Intercityverbindingen en een stelsel van hoogfrequente, snelle metro-achtige stoptreinen in Noord-Brabant (Interregiospoor of Brabantspoor) spelen hierbij een hoofdrol. Ook staan in Breda enkele nieuwe voorstadstations op het wensenlijstje, waarvan Breda-oost momenteel het hoogst scoort. In het regionaal openbaar vervoer wordt vooral toegewerkt naar een hoogwaardige OV-verbinding Oosterhout Breda - Etten Leur.

Nieuw lijnennet
Op basis van onderzoek is een nieuw lijnenmodel gemaakt voor Breda met tien lijnen met per wijk een unieke nummering, zodat vergissen is uitgesloten. Op de meeste lijnen rijdt elk kwartier een bus, op enkele lijnen is dat elk half uur. Nieuw zijn de snelle stadslijnen naar de Haagse Beemden en naar Prinsenbeek, die de huidige twee streekbuslijnen in Prinsenbeek vervangen. Er zijn twee aparte schoollijnen voorzien. Bedrijventerreinen worden ontsloten door een mix van vervoersvormen. De deeltaxi wordt een integraal, aanvullend onderdeel van het gewone openbaar vervoer en is vooral geschikt voor verplaatsingen van deur-tot-deur; comfortabel, sociaal veilig en servicegericht. De sterhaltes en knooppunten zijn de schakels in het nieuwe lijnennet en geven het OV ook een eigen gezicht, samen met het in een nieuw jasje gestoken busmaterieel in een eigen Bredase kleurstelling.

Nieuwe ontwikkelingen
De komende jaren zijn er ook ontwikkelingen die aandacht en zorg vragen. Zo is er een duidelijke relatie tussen het OV en het programma Duurzaam Veilig. Het inrichten van Duurzaam Veilige woonbuurten gebeurt vaak met drempels en 30 km zones. Als de bus langzamer moet rijden, zijn er meer bussen nodig om dezelfde frequentie te kunnen bieden. Daardoor stijgen de kosten, niet de opbrengsten. Ook vinden er de komende jaren vooral in de binnenstad omvangrijke wegreconstructies plaats. De uitdaging is om eventuele negatieve gevolgen voor het OV en de reizigers te beperken.

Inspraak
De inspraakreacties en het commentaar daarop staan in een Nota van Inspraak. Deze ligt vanaf 30 mei tot 31 augustus ter inzage bij de balie Voorlichting in het Stadskantoor en bij de deelstadskantoren. In geen van de reacties is fundamentele kritiek geleverd op de opzet en principes van de nota. BBA, ROVER West-Brabant en de dorpsraad Prinsenbeek gaven blijk van waardering voor de nota. ROVER vroeg om meer aandacht voor de belangrijke straten waar de bus volgens de plannen gaat verdwijnen: de Arenberglaan, Viveslaan-Croystraat en Baronielaan. Volgens de gemeente zijn er voor alle straten alternatieve bushaltes beschikbaar met aanvaardbare loopafstanden. Voor de Baronielaan is een aanvullend plan opgesteld. Met de provincie wordt overlegd of streeklijn 130 naar De Klokkenberg-Galder een route over de Baronielaan kan krijgen. Punt van zorg is wel de lage frequentie van deze lijn.

Financiering
Voor zover subsidiegelden van de provincie en het rijk niet toereikend zijn voor de maatregelen, worden de investeringsbehoeften ingebracht bij de voorstellen voor de gemeentebegroting. Voor infrastructuur is bijvoorbeeld ongeveer 16 miljoen gulden nodig. De maatregelen uit de OV-Nota en de bijbehorende financiering worden ingepast in het totale maatregelenpakket van het Verkeersplan Breda, dat nog in voorbereiding is.

Breda, 30 mei 2001