30-05-2001
Gemeente stelt nieuw openbaar vervoerbeleid vast
De gemeente wil de komende jaren toewerken naar een kwalitatief
beter openbaar vervoer. Dit betreft met name het stadsbusvervoer
waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Voor het streekvervoer is
nauwe samenwerking met de provincie als opdrachtgever voor de
streekbussen vereist.
(Druk op de foto voor een grotere afbeelding)
Dit staat in de nota Openbaar vervoer (OV-nota) die het college van
burgemeester en wethouders heeft vastgesteld. Uit het inspraaktraject
zijn een aantal reacties naar voren gekomen die verwerkt zijn en ten
dele tot aanpassingen hebben geleid. De commissie bespreekt de nota op
26 juni.
Onderzocht is hoe het staat met het openbaar vervoer in en rond Breda
en wat voor reisbehoeften het publiek nu eigenlijk heeft. De ene groep
mensen wil vooral snel, een tweede groep comfortabel en sociaal veilig
en een derde groep wil met name goedkoop reizen.
Wat de klant wil moet centraal staan bij het aanbod van het openbaar
vervoer. Het openbaar vervoer moet leuker en aantrekkelijker worden
gemaakt. Vooral bij nieuwe, grote woon- en werklocaties wil de
gemeente vooraf goed rekening houden met de mogelijkheden van het
openbaar vervoer.
Mobiliteitsfunctie en sociale functie
Het openbaar vervoer moet een mobiliteitsfunctie vervullen voor een
bereikbare en leefbare stad. Dit betekent dat de bussen op meerdere
lijnen sneller en frequenter moeten gaan rijden. Daarnaast heeft het
OV ook een sociale functie, voor degenen die geen andere mogelijkheid
van vervoer hebben. Dit betekent dat bushaltes bijvoorbeeld niet te
ver van de woonhuizen moeten afliggen, maar ook dat de bus vaak moet
rijden.
Comfort en kwaliteit
Meer aandacht is gewenst voor de kwaliteitsbeleving van reizigers. De
bussen zelf worden comfortabeler. De belangrijkste bushaltes
(sterhaltes) krijgen een aantal voorzieningen zoals een beschutte
wachtgelegenheid, een fietsenstalling, een klok, dynamische
reisinformatie en een telefonische bestelmogelijkheid voor de deeltaxi
West-Brabant. De busstations in de binnenstad en bij het NS-station
worden volledig vernieuwd met zeer moderne voorzieningen bijvoorbeeld
op het gebied van informatie. Daarnaast komt er meer huis-aan-huis
informatie, meer OV op internet en meer actuele reisinformatie in de
bus.
Doorstroming
Er komen meer doorstromingsmaatregelen voor bussen bij verkeerslichten
en speciale busvoorzieningen waar de bus vast dreigt te lopen in het
autoverkeer. De route Kennedylaan Vlaszak Oude Vest Houtmarkt
Karnemelkstraat Markendaalseweg-zuid vormt (naast de routes direct bij
het station) de centrale en meest belangrijke OV-as in Breda. Een
vlotte doorstroming van de bussen is juist daar erg belangrijk. Een
technisch geavanceerd informatie- en beheersysteem zorgt ervoor, dat
zowel de reizigers als de centrale verkeersleiding van de
vervoersmaatschappij goed op de hoogte zijn van de stand van zaken.
Treinverkeer en streekbusvervoer
De komst van de HSL (Shuttle), meer Intercityverbindingen en een
stelsel van hoogfrequente, snelle metro-achtige stoptreinen in
Noord-Brabant (Interregiospoor of Brabantspoor) spelen hierbij een
hoofdrol. Ook staan in Breda enkele nieuwe voorstadstations op het
wensenlijstje, waarvan Breda-oost momenteel het hoogst scoort. In het
regionaal openbaar vervoer wordt vooral toegewerkt naar een
hoogwaardige OV-verbinding Oosterhout Breda - Etten Leur.
Nieuw lijnennet
Op basis van onderzoek is een nieuw lijnenmodel gemaakt voor Breda met
tien lijnen met per wijk een unieke nummering, zodat vergissen is
uitgesloten. Op de meeste lijnen rijdt elk kwartier een bus, op enkele
lijnen is dat elk half uur. Nieuw zijn de snelle stadslijnen naar de
Haagse Beemden en naar Prinsenbeek, die de huidige twee
streekbuslijnen in Prinsenbeek vervangen. Er zijn twee aparte
schoollijnen voorzien. Bedrijventerreinen worden ontsloten door een
mix van vervoersvormen. De deeltaxi wordt een integraal, aanvullend
onderdeel van het gewone openbaar vervoer en is vooral geschikt voor
verplaatsingen van deur-tot-deur; comfortabel, sociaal veilig en
servicegericht. De sterhaltes en knooppunten zijn de schakels in het
nieuwe lijnennet en geven het OV ook een eigen gezicht, samen met het
in een nieuw jasje gestoken busmaterieel in een eigen Bredase
kleurstelling.
Nieuwe ontwikkelingen
De komende jaren zijn er ook ontwikkelingen die aandacht en zorg
vragen. Zo is er een duidelijke relatie tussen het OV en het programma
Duurzaam Veilig. Het inrichten van Duurzaam Veilige woonbuurten
gebeurt vaak met drempels en 30 km zones. Als de bus langzamer moet
rijden, zijn er meer bussen nodig om dezelfde frequentie te kunnen
bieden. Daardoor stijgen de kosten, niet de opbrengsten. Ook vinden er
de komende jaren vooral in de binnenstad omvangrijke wegreconstructies
plaats. De uitdaging is om eventuele negatieve gevolgen voor het OV en
de reizigers te beperken.
Inspraak
De inspraakreacties en het commentaar daarop staan in een Nota van
Inspraak. Deze ligt vanaf 30 mei tot 31 augustus ter inzage bij de
balie Voorlichting in het Stadskantoor en bij de deelstadskantoren. In
geen van de reacties is fundamentele kritiek geleverd op de opzet en
principes van de nota. BBA, ROVER West-Brabant en de dorpsraad
Prinsenbeek gaven blijk van waardering voor de nota. ROVER vroeg om
meer aandacht voor de belangrijke straten waar de bus volgens de
plannen gaat verdwijnen: de Arenberglaan, Viveslaan-Croystraat en
Baronielaan. Volgens de gemeente zijn er voor alle straten
alternatieve bushaltes beschikbaar met aanvaardbare loopafstanden.
Voor de Baronielaan is een aanvullend plan opgesteld. Met de provincie
wordt overlegd of streeklijn 130 naar De Klokkenberg-Galder een route
over de Baronielaan kan krijgen. Punt van zorg is wel de lage
frequentie van deze lijn.
Financiering
Voor zover subsidiegelden van de provincie en het rijk niet toereikend
zijn voor de maatregelen, worden de investeringsbehoeften ingebracht
bij de voorstellen voor de gemeentebegroting. Voor infrastructuur is
bijvoorbeeld ongeveer 16 miljoen gulden nodig. De maatregelen uit de
OV-Nota en de bijbehorende financiering worden ingepast in het totale
maatregelenpakket van het Verkeersplan Breda, dat nog in voorbereiding
is.
Breda, 30 mei 2001