Gemeente Den Haag

Persberichten >>

2001-05-29: Haalbaarheidsstudie Trekvliettracé afgerond pag.nr.=7123

Het Haagse college van B&W heeft vandaag ingestemd met de resultaten van de onlangs afgeronde studie naar de technische haalbaarheid van het Trekvliettracé. Er is dan ook positief gereageerd op het starten van het vervolgtraject (maken van een voorlopig ontwerp, procedures bestemmingsplan en Milieu Effect Rapportages). Op 20 juni volgt behandeling in de commissie VBBS. Daarvoor wordt nog op woensdag 6 juni een inloopbijeenkomst gehouden voor bewoners en bedrijven die wonen/gevestigd zijn in de buurt van het tracé.

Onmisbaar

Het Trekvliettracé omvat de nieuwe autoweg die de Haagse binnenstad en de Binckhorst met het verkeersplein Ypenburg verbindt. De noodzaak ervan is bijzonder groot. Voorop staat de win-win situatie van een betere bereikbare binnenstad en de Binckhorst plus het ontlasten van de verkeersdrukte van de regio. Volgens wethouder Bruno Bruins (verkeer) is het Trekvliettracé dan ook een onmisbare schakel voor een efficiënte afwikkeling van het grootstedelijk verkeer. Zo vermindert het de verkeersdruk op de Haagweg/Rijswijkseweg/Rijswijkseplein, de Utrechtsebaan en het ontlast de weefvakken tussen de knooppunten Ypenburg en het Prins Clausplein. Bovendien is het als directe aansluiting van het rijkswegennet op de CentrumRing een essentieel onderdeel voor de ontsluiting van het centrum. Gevolg is een belangrijke bijdrage voor economische groei (o.a. in Hoog Hage en de Binckhorst), meer leefbaarheid (o.a. door minder wijkverkeer) en minder (sluip)verkeer in de gemeenten Rijswijk en Voorburg.

Haalbaarheid

Bij de haalbaarheidsstudie is gekeken naar de civiel- en verkeerstechnische aspecten. Dit leidde onder meer tot een voorkeur voor een zogeheten in-situ tunnel (een ter plaatse vanaf het straatniveau gebouwde tunnel) boven de tegenwoordig veel toegepaste boortunnel. Daarnaast heeft het veiligheidsaspect een belangrijke plaats ingenomen bij het maken van keuzes voor het globale ontwerp en is mede daarom een middentunnel opgenomen (o.a. als vluchtweg en afvoerkanaal rookgaswarmte). Een ander nieuw punt is het opnemen van een verkeersmanagementcentrale die op afstand met behulp van een gesloten tv-circuit de tunnel in beeld houdt en de calamiteitenschakeling bediend.

De aanleg is in vier jaar te realiseren. Daarvoor moeten nog wel de nodige studies, onderzoeken en procedures worden afgerond. Zo zijn bij de aansluiting op het knooppunt Ypenburg nog een vijftal varianten onderwerp van studie.

De planning gaat uit van inspraak rond oktober 2002 (start bouw in 2005). Maar op a.s. woensdag 6 juni wordt al een inloopbijeenkomst gehouden in wijkcentrum Agora in Voorburg (Fonteijnenburghlaan 11, vanaf 16.00 tot 20.00 uur). Ook wordt de komende dagen een speciale informatiekrant over het Trekvliettracé verspreid.

29 mei 2001

last update: 29 mei 2001 ;pag.: 7123; auteur: 10