MOTORRIJDERS ACTIE GROEP

Persbericht - 30 mei 2001

Motorrijders tegen elektronische kilometerheffing

De plannen voor rekeningrijden zijn van tafel en alle aandacht gaat nu uit naar het nieuwste plan van minister Netelenbos: een elektronische kilometerheffing. Anders dan bij rekeningrijden blijft luid protest tot nu toe uit, omdat kilometerheffing door velen wordt gezien als een aanvaardbaar alternatief.

De Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereniging voor motorrijders, denkt daar echter heel anders over en verzet zich tegen de invoering van een elektronische kilometerheffing. Voor dit verzet zijn twee redenen: motorfietsen zijn een deel van de oplossing van het fileprobleem en de elektronische apparatuur die nodig is om de kilometerheffing te innen, doet afbreuk aan de privacy van de weggebruiker.

Het mobiliteitsprobleem is in hoofdzaak een autoprobleem. Motorfietsen veroorzaken geen files en in vergelijking met de automobilist bespaart de motorrijder aanzienlijk op zijn reistijd, omdat de motorrijder door kan rijden waar de automobilist stilstaat. De motorfiets is een ondergewaardeerd alternatief voor de auto en mag ons inziens niet blindelings worden betrokken bij (financiële) maatregelen die het autoverkeer moeten reguleren en/of terugdringen.

De MAG is geen tegenstander van het principe "de gebruiker betaalt", maar dit moet, zoals nu al grotendeels het geval is, worden gerealiseerd door de mobiliteitskosten te verrekenen in de brandstofprijzen. Wie veel rijdt, betaalt meer. Wie zuinig rijdt of wie minder rijdt, betaalt minder. Dit betekent overigens niet dat wij vinden dat de brandstofprijzen en/of
-accijnzen moeten stijgen! Het argument van de minister dat het onmogelijk zou zijn de mobiliteitskosten op te nemen in de brandstofprijs, omdat dit niet in Europees verband te regelen is, houdt geen steek. Het is mogelijk gebleken om alles wat men maar wil in Europese regelgeving vast te leggen en de MAG is van mening dat de privacy van de Nederlandse motorrijder en de controle over zijn of haar voertuig niet mag worden opgeofferd omdat onze politici niet in staat zijn het eens te worden over één Europese brandstofprijs.

Maar nu komen we tot de kern van de bezwaren van de MAG tegen de elektronische kilometerheffing:

In het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan staat het volgende: "Wanneer een voertuig elektronisch kan worden geïdentificeerd, kan dat het begin zijn voor tal van commerciële toepassingen, maar ook voor taken die op de weg van de overheid liggen, zoals verkeersmanagement, de bestrijding van fraude met kentekenplaten en -bewijzen, incidentmanagement, snelheidshandhaving (verkeersveiligheid) en kilometerheffing."

De MAG verzet zich tegen de groeiende trend om technologische systemen in voertuigen te introduceren die van invloed kunnen zijn op het gedrag van het voertuig en/of die op enige wijze een gevaar vormen voor de privacy van de bestuurder. Denk in dit kader ook aan de testen die nu worden gedaan met Intelligente Snelheids Aanpassing (ISA), waarbij de ingebouwde elektronica de controle over het voertuig overneemt en bijvoorbeeld de gereden snelheid aanpast zonder enige inbreng van de bestuurder.

De genoemde apparatuur mag naar de mening van de MAG nooit tegen de wens van de eigenaar van het voertuig worden aangebracht. De keus van het individu om niet door de overheid op de voet gevolgd te willen worden is een basisvrijheid waar niet aan getornd mag worden. De stelling dat de door de overheid verzamelde gegevens van een voertuig in handen zijn van diezelfde overheid en dat dus de privacy gewaarborgd is, geeft voor de MAG zeker geen afdoende garantie.

De MAG pleit voor vrijstelling van kilometerheffing voor motorfietsen en verzet zich tegen onvrijwillige installatie op motorfietsen van welke elektronische systemen dan ook.

EINDE BERICHT

MOTORRIJDERS ACTIE GROEP
Postbus 94348
1090 GH Amsterdam
Tel/fax: 058-2134478
E-mail: info@mag-nl.org

Kijk voor informatie op internet: http://www.mag-nl.org

De MAG maakt actief deel uit van de FEMA
Kijk voor meer informatie op http://www.fema.nl