ROTTERDAM MARKETING

Campagne 'Beleef 't mee in Rotterdam' goed van start

Binnen een week 1000 uitnodigingspakketten aangevraagd

CAMPAGNE 'BELEEF 'T MEE IN ROTTERDAM' GOED VAN START

Rotterdam, 31 mei 2001
In Rotterdam is héél wat te beleven. Dat is het motto van een nieuwe publiekscampagne die er voor moet zorgen dat méér mensen Rotterdam bezoeken. Bijzonder aan de campagne is dat er een beroep wordt gedaan op het chauvinisme van de Rotterdammers: die worden door middel van een uitnodigingspakket namelijk geprikkeld om familie en vrienden uit te nodigen voor een bezoek aan hun stad. Die aanpak heeft succes, want in de eerste week zijn al 1000 van zulke pakketten aangevraagd. Daarnaast wordt in een landelijke campagne het gevarieerde activiteiten- en evenementenaanbod gecommuniceerd. De campagne is een gezamenlijk initiatief van Rotterdam Marketing, Rotterdam Festivals en Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa.

'Rotterdam is af en heeft bezoekers veel te bieden als uitgaans-, winkel en verblijfstad. Dat gegeven vormt de basis van onze campagne', zegt Frans Nesselaar, initiator van de Rotterdamse Uitnodigingscampagne. 'Het is nu aan de Rotterdammers om de rest van de wereld daarvan te overtuigen. Met de campagne willen wij hen stimuleren om familie en vrienden uit te nodigen om eens in Rotterdam te komen kijken, om mee te beleven hoe leuk het hier tegenwoordig is en hoe veel er te beleven valt. Via de regionale kranten, radio en tv laten we de Rotterdammers weten dat ze een gratis uitnodigingspakket kunnen aanvragen, waarmee ze gastheer of gastvrouw in hun eigen stad kunnen worden. Parallel aan de lokale campagne loopt een landelijke campagne waarin we vertellen wat er de komende tijd allemaal te doen is in Rotterdam.'

De Rotterdammer die daadwerkelijk iemand uitnodigt, krijgt wat hulp bij het vermaken van zijn gasten. Hij of zij ontvangt een gratis Rotterdam-rugzakje met daarin onder meer een stadsplattegrond, uitgaanssuggesties en informatie over de zomerfestivals en de culturele hoofdstadactiviteiten. En dat werkt, vertelt Ap van der Pijl, hoofd Marketing en Communicatie van Rotterdam 2001: 'Rotterdammers zijn trots op hun eigen stad en daarom de beste ambassadeurs die wij ons kunnen wensen. We zijn nog maar een week bezig en er zijn nu al zo'n 1000 pakketten aangevraagd. We verwachten de komende tijd dan ook veel nieuwe gezichten in de stad, zeker nu Rotterdam culturele hoofdstad van Europa is.'

CAMPAGNE-FACTS
De officiële start van de 'Beleef 't mee in Rotterdam'-campagne is 31 mei, maar in werkelijkheid is daar vanaf 19 mei al een succesvol voorschot op genomen. De campagne loopt tot medio november van dit jaar. Naast de uitingen op het internet verloopt de campagne regionaal via onder meer Radio en TV Rijnmond, Stadsradio, het Rotterdams Dagblad, R'Uit en Maasstad en landelijk via de Ster&Cultuurspots op radio en tv, via flyers en Boomerangcards en via een special in de Amsterdam Uitkrant. In de landelijke campagne worden vooral de evenementen en het culturele aanbod benadrukt. De totale kosten van de campagne bedragen 2,1 miljoen gulden. Dat bedrag is opgebracht door Rotterdam Marketing, Rotterdam Festivals en Rotterdam 2001.

Noot voor de redactie,