Voor- en nadelen van online shoppen (VS)

Information Recources Inc. (IRI) heeft (i.s.m. Harris Interactive en PERT Survey Research) tussen november 2000 en februari 2001 consumentenonderzoek verricht naar het wel en wee van online supermarkten. Van de Amerikaanse consumenten met een internetverbinding heeft 23% wel eens online supermarktartikelen gekocht (Consumer Packaged Goods, in dit onderzoek gedefinieerd als producten uit de volgend categorieën; gezondheidsproducten, schoonheidsproducten, voedsel en dranken, vers voedsel, diepgevroren voedsel, huishoudelijke artikelen, baby-artikelen en dierenvoer) en 99% van deze kopers is van plan in de toekomst minimaal evenveel of meer te kopen via het internet.

Van de Amerikaanse consumenten met een internetverbinding koopt 68% echter geen `Consumer Packaged Goods (CPG)' vanwege de hoge bezorgingkosten. Slechts 22% van de CPG e-retailers vinden dit zorgwekkend. Onderstaande tabel laat zien welke verschillen er bestaan tussen wat consumenten wel of niet willen en wat e-retailers denken dat consumenten belangrijk vinden.

Consumenten

e-Retailers

Belang die zij aan factoren toekennen

Wel want;

Internet is altijd

toegankelijk

64%

55%

Wel want;

Bespaart tijd

47%

36%

Niet vanwege;

Bezorgingkosten

68%

22%

Niet vanwege;

Producten niet

tastbaar

57%

18%

Tabel 1: Redenen waarom Amerikaanse consumenten wel of niet online boodschappen doen en de bijbehorende perceptie van e-retailers met betrekking tot het belang van die redenen (% van consumenten dat ooit boodschappen via internet besteld heeft en e-ratailers)