Verbond van verzekeraars

Nieuwe verkeersveiligheidscampagne voor motorrijders

Begin juni start een campagne voor motorrijders onder de naam Good to see you. In de campagne worden motorrijders ingelicht over de mogelijkheden om hun zichtbaarheid in het verkeer te vergroten. De campagne is een initiatief van het motorplatform, waarin branche-, consumenten- en overheidsorganisaties, waaronder het Verbond, zijn betrokken.

In het verkeer vallen jaarlijks vele slachtoffers onder motorrijders. Tussen 1995 en 2000 kwamen jaarlijks 80 motorrijders bij verkeersongevallen om het leven en er raakten ongeveer 1.200 ernstig verwond. Bij veel ongelukken bleken de betrokken motorrijders niet opgemerkt te zijn geweest. Er bestaat daarom een breed gevoelde noodzaak het aantal slachtoffers terug te dringen door motorrijders meer te laten opvallen.

In de campagne wordt aandacht gegeven aan de essentie van de noodzaak van het zo goed mogelijk zichtbaar zijn. De mogelijkheden worden daarbij aangegeven als het voeren van licht overdag, het gebruik van opvallende kleding en helm, en anticiperend rijgedrag wat betreft snelheid en plaats op de weg.

Voor de campagne is een beeldmerk ontworpen en slogan Good to see you. De slogan refereert aan de feitelijke zichtbaarheid van de motorrijder, maar ook aan het sterke groepsgevoel dat onder motorrijders heerst. Deze zullen terugkomen op een vlag en een banner tijdens evenementen, en verder op een affiche, een folder en een advertentie. Er zullen ook evenementen worden bezocht als de TT in Assen en de MotoRaiLive.

Bondig, 31 mei 2001