Gemeente 's-Hertogenbosch

Werkconferentie voor- en vroegschoolse educatie

do 31 mei 2001

Woensdag 30 mei opende wethouder Eigeman een werkconferentie bij Fontys Pabo in s-Hertogenbosch over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor het basisonderwijs en welzijns- en zorginstellingen. De conferentie werd georganiseerd door de gemeente in samenwerking met de onderwijsbegeleidingsdienst Giralis en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Landelijke prioriteit
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is gericht op het zo vroeg mogelijk aanpakken en signaleren van (dreigende) achterstanden bij jonge kinderen. Een van de mogelijkheden om deze achterstanden te bestrijden is door in de periode voordat kinderen naar de basisschool gaan, extra aandacht te besteden aan hun ontwikkeling en ouders te ondersteunen bijvoorbeeld door het bevorderen van deelname aan activiteiten van de peuterspeelzaal, programmas in de voor- en vroegschoolse periode en het onderwijs van hun kinderen.

Stedelijk coördinator
Twee belangrijke voorwaarden voor een effectief beleid zijn het versterken van de samenwerking tussen scholen en instellingen en het verbeteren van de coördinatie in de voor- en vroegschoolse periode. Daarom heeft het college van B. en W. reeds ingestemd met het aanstellen van een stedelijk VVE-coördinator na de zomer 2001.

Doelstellingen 2002-2006

In samenwerking met de Stuurgroep Samenwerking
Peuterspeelzaalwerk-Basisonderwijs (met vertegenwoordiging van Facilitaire Stichting Peuterspeelzalen, Stichting Divers en schoolbesturen primair onderwijs onder voorzitterschap van de gemeente) is de invoering van de rijksregeling en het VVE-beleid voor de periode 2002-2006 voorbereid. Onder meer de volgende doelen zijn geformuleerd.

Realiseren van een aanbod voor ouders en kinderen. Enerzijds algemene voorzieningen (zoals het consultatiebureau) die zich in principe op alle ouders en kinderen richten, anderzijds specifieke voorzieningen (zoals welzijnsinstelling Divers) voor bepaalde doelgroepen. De gemeente heeft hierbij een regisserende rol.

Werken met meertalige kinderen stelt specifieke eisen aan de leidsters en leerkrachten. Daarbij kunnen leidsters en leerkrachten gebruikmaken van gerichte en kwalitatieve (taal)stimuleringsprogrammas. Ook krijgen ze scholing, training en begeleiding.

Bevorderen van de ontwikkeling van jonge kinderen op sociaal, cognitief en motorisch gebied, zodat ze meer kans hebben om het onderwijs met succes te volgen. Het gaat vooral om kinderen uit etnische minderheidsgroepen en autochtone kinderen met laagopgeleide ouders. De leidster en de leerkracht bieden de kinderen een rijke speel-leeromgeving, een goede dagstructuur en vooral doelgerichte beïnvloeding waardoor ze zich beter ontwikkelen in hun spel. De gemeente geeft prioriteit aan deelname van taalzwakke allochtone en autochtone kinderen in achterstandsgebieden en sluit zoveel mogelijk aan bij bestaande samenwerkingsverbanden tussen peuterspeelzalen en basisscholen.

Gemeente kiest voor Piramide-Pogramma
Piramide is een methode voor de totale ontwikkeling van alle 2-6-jarige kinderen. De belangrijkste elementen in het programma zijn: vrij spel, projecten aan de hand van themas, observeren, toetsen, tutoring en betrokkenheid van ouders. Cruciaal in het programma is de inzet van de tutor. Dit is een speciaal aangestelde leidster of leerkracht die werkt met individuele of kleine groepen kinderen die dit nodig hebben. Het programma is uitermate geschikt voor taalzwakke kinderen.