BedrijfsautoRAI

31-5-01

Tien Volvo FMs voor IJmond Staal Logistiek

Met een landelijk dekkend netwerk heeft IJmond Staal Logistiek een belangrijke toegevoegde waarde voor de staalindustrie. Het bedrijf opereert sinds twee jaar als zelfstandige onderneming onder de IJmond Transport Groep. Voor dit doel heeft IJmond Staal Logistiek geïnvesteerd in tien nieuwe Volvo FMs. De trekkers, variërend van FM7 tot FM12 met voorloopas, zijn weloverwogen aangeschaft. J.G.L. Spijkers, directeur van de IJmond Transport Groep: Wat we zochten waren distributievoertuigen die voldeden aan de wensen van de chauffeurs. We hebben daadwerkelijk trucks met elkaar vergeleken. De Volvo FM bleek een echte distributietruck, met een perfect lage instap en een perfect werkklimaat voor de chauffeur. Het is een truck die past bij dit werk: een veilige truck, zowel voor omgeving als voor de chauffeur.

IJmond Transport Groep is er in geslaagd om in vijf jaar een landelijk dekkend netwerk voor de staaldistributie op te zetten. IJmond Transport Groep verzorgt onder meer een deel van het interne vervoer bij Hoogovens in Velsen, het platvervoer van rollen staal en met IJmond Staal Logistiek ook de distributie van staalproducten. De laatste is een eigen onderneming met op dit moment 31 trekkers en 100 opleggers.
J.G.L. Spijkers,: In de jaren tachtig heeft de groep gekozen voor staal als specialisatie. De Groep deed vooral vervoer van A naar B en het ging vooral om rollen staal. Wil je de staalwereld echter wat te bieden hebben, dan zul je je verder moeten specialiseren. Ook zul je voor de betrokken vervoerders moeten zorgen dat activiteiten synergie en een sterkere organisatie met zich meebrengen. Dat kan alleen maar door schaalgrootte, waardoor het mogelijk is het fundament te vergroten. Een van de doelstellingen was een landelijk dekkend netwerk met een toegevoegde waarde. Logistiek van staal in de breedste zin van het woord. Wij hebben nu een dekkend netwerk voor de Benelux: met Velsen en Moelingen (België) voor het platvervoer en Groningen, Deventer, Nijmegen, Alkmaar en Rotterdam voor de distributie.

We zijn daarmee geslaagd voor wat betreft de eerste doelstelling. Per jaar vervoeren we met de groep meer dan één miljoen ton staal en hebben we een omzet van ruim 55 miljoen gulden.

Staal logistiek
Hoewel operationeel de Transport Groep en de Staal Logistiek strikt gescheiden zijn, is er sprake van een behoorlijke netwerkverdichting. De trucks die wij hebben rijden moeten zo min mogelijk leeg rijden. Dit klinkt natuurlijk als een gegeven, maar in de staallogistiek is dat niet makkelijk. Je hebt te maken met gespecialiseerd materiaal dat niet zomaar voor andere doeleinden kan worden ingezet, zelfs niet voor alle vormen van staalvervoer. Automatisering is daarin heel belangrijk. Het is onderdeel van de synergie waar ik het net over had. Zo bieden we een aantal klanten al tracking en tracing. Een fenomeen dat we in de nabije toekomst verder uitwerken.