NHG-Standaarden en -Patiëntenbrieven op internet

31 mei 2001

Binnenkort heeft iedereen toegang tot de standaarden en patiëntenbrieven van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). De wetenschappelijk verantwoorde informatie die de huisartsen ondersteunt in hun dagelijks werk, is daarmee ook beschikbaar voor andere zorgverleners en zelfs voor de leek. De zogeheten patiëntenbrieven, de op de NHG-Standaarden gebaseerde objectieve informatie over allerlei klachten en aandoeningen, zijn vanaf vandaag voor iedereen vrij toegankelijk. De standaarden zullen in de loop van de maand juni op internet worden geplaatst.

Het NHG komt hiermee tegemoet aan vele verzoeken. Met het vrij toegankelijk maken van de NHG-Standaarden wordt het door huisartsen gevoerde beleid inzichtelijk voor iedereen en kan hun handelen beter worden getoetst. Dat geldt zowel voor medici en paramedici, als voor patiënten en patiëntenverenigingen.
De NHG-Patiëntenbrieven sluiten aan bij de standaarden en zijn erop gericht de patiënt van goede, objectieve informatie te voorzien. Immers, een goed geïnformeerde patiënt zal zich verantwoordelijker voelen voor en meer betrokken zijn bij de behandeling en zich mondiger en zelfredzamer kunnen opstellen.
Ook aan het dit jaar te starten Zorgportaal, een initiatief van het ministerie van VWS om onafhankelijke en betrouwbare patiënteninformatie te bundelen, zal het NHG zijn medewerking verlenen. Het besluit om een aantal producten op de website te plaatsen, schept nu al de mogelijkheid voor andere sites om te 'linken' naar de informatie op de NHG-website. Het NHG kan daardoor zorgdragen voor een permanente actualisering van de informatie.

Opzet en inhoud van de NHG-Standaarden
De 72 nu bestaande NHG-Standaarden bevatten richtlijnen voor diagnostiek en behandeling van een groot aantal voor de huisartspraktijk relevante aandoeningen. De richtlijnen zijn een bundeling van adviezen over kwalitatief goed handelen, die: tot doel hebben de kwaliteit van het medisch handelen te verbeteren; voorzien zijn van een gedegen wetenschappelijke onderbouwing; breed onderschreven worden door de beroepsgroep huisartsen; de huisarts ondersteunen om heldere keuzes te maken in een krachtenveld van andere artsen, patiënten, overheid en verzekeraars.

Opzet en inhoud van de NHG-Patiëntenbrieven
Er zijn momenteel 126 NHG-Patiëntenbrieven beschikbaar, die aansluiten bij bepaalde diagnoses. Zij hebben als doel om datgene wat tijdens het consult tussen huisarts en patiënt is besproken, nog eens schriftelijk toe te lichten.
De patiënteninformatie van het NHG is ontwikkeld op basis van de volgende uitgangspunten:
voorlichtingsmaterialen zijn consistent en in overeenstemming met de NHG- Standaarden;
de informatie is begrijpbaar 'leken' (mavo 3 niveau); gebleken is dat de mondelinge informatie vaak niet lang genoeg kan worden onthouden en dat veel patiënten zijn gebaat bij een schriftelijke tekst en uitleg;
de informatie is objectief en gaat medicalisering tegen; de inhoud wordt geplaatst in een epidemiologisch perspectief, wat inhoudt dat niet ten onrechte de nadruk wordt gelegd op zeldzame ernstige aandoeningen.

Zie ook : Patiëntenvoorlichting

Ga naar : Nieuwspagina van het NHG
Volgend artikel : NHG positief over advies van commissie Tabaksblat

© copyright NHG 2001 home . index . email/adres . Artsennet