| Netonomy haalt 15 miljoen dollar op in derde | | financieringsronde |

Investering ondersteunt expansie in VS en verdere ontwikkeling van CMR-oplossingen voor draadloze serviceproviders

Rotterdam, 31/05/2001

Netonomy, wereldwijd marktleider in oplossingen voor selfservice en

e-commerce voor de draadloze telecomindustrie, heeft 15 miljoen dollar

opgehaald in zijn derde financieringsronde, die werd geleid door

Europatweb, de internetafdeling van Groupe Arnault. Deze nieuwe

kapitaalinjectie zal Netonomy ondersteunen bij zijn expansie in de

VS-markt en bij de verdere ontwikkeling van MyNetonomy, zijn Customer

Managed Relationship (CMR)-oplossing voor de communicatie-industrie.

Europatweb verstrekt risicokapitaal en advies aan internet-start-ups met

een groot groeipotentieel in de technologie- en e-CRM-sectoren. De grootste

bestaande investeerders in Netonomy - Atlas Venture, Fidelity Ventures en

Viventures - hebben elk hun investering in het bedrijf verhoogd. Deze

financiering, plus de eerdere investeringen van Atlas Venture, Fidelity

Ventures, Viventures en andere investeerders, brengt het totale kapitaal

van Netonomy op ongeveer 25 miljoen dollar.

Netonomy kondigt ook aan dat Jean-David Chamboredon, Chief Technology

Officer bij Europatweb, toegetreden is tot de raad van betuur van het

bedrijf. Voordat hij bij Europatweb aan de slag ging, leidde Chamboredon de

internetgerelateerde zaken van Cap Gemini Telecom & Media Global Market

Unit. Hij superviseerde er de klantenbeheer- en billingprojecten voor ISP's

en draadloze telco's. Ook zette hij partnerships op met ondernemingen in

Silicon Valley.

"Europatweb is overtuigd van de mogelijkheden op het gebied van

klantenbeheer in de telecomindustrie", zegt Jean-David Chamboredon,

bestuurder van Europatweb. "Netonomy heeft alle troeven om een succesvolle

technologieleverancier te zijn die tegemoet komt aan een manifeste behoefte

in deze sector. Netonomy's bewezen technische uitmuntendheid, het sterke

managementteam, het heldere businessmodel en de indrukwekkende klantenlijst

maken van Netonomy een zeer aantrekkelijke investeringsmogelijkheid. We

zijn tevreden dat we een participatie in het bedrijf konden nemen, daar we

erop vertrouwen dat het een echt succes zal worden."

"Vele grote Europese communicatie-serviceproviders hebben al voordeel

gehaald uit de return on investment - bewerkstelligd door afgenomen

klantenverlies en gereduceerde exploitatiekosten van callcenters - als

gevolg van de implementatie van Netonomy's webgebaseerde

selfservice-oplossing", aldus John Ball, Chief Executive Officer van

Netonomy. "De bijkomende investering van Europatweb zal ons helpen onze

visie in de Verenigde Staten uit te voeren. Europatweb's expertise in de

communicatiemarkt zal ons exact datgene opleveren wat we nodig hebben om

sterke allianties aan te gaan met draadloze providers, dienstenorganisaties

en technologiepartners."

MyNetonomy, het vlaggenschip van het bedrijf, is een internetgebaseerde

Customer Managed Relationship (CMR)-applicatie die speciaal ontwikkeld is

voor de communicatie-industrie. De oplossing stelt zowel particuliere als

zakelijke draadloze abonnees in staat hun eigen accounts on line te

beheren. Daarbij kunnen ze gebruikmaken van praktisch ieder beschikbaar

communicatietoestel, inclusief PC's, PDA's, mobiele telefoons (WAP, SMS of

iMode) en elke andere telefoon met een "interactive voice response" (IVR)


-systeem. MyNetonomy zorgt voor een gepersonaliseerde, rendabele,
elektronische verbinding tussen de draadloze serviceprovider en de klant.

De elektronische link telt de abonnee in staat nieuwe producten en diensten

aan te schaffen, kleine supportproblemen op te lossen en zijn rekeningen on

line te bekijken en te betalen, zonder een callcenteragent te moeten

bellen.

MyNetonomy helpt draadloze communicatie-serviceproviders bij een betere en

efficiëntere dienstverlening. Daarnaast worden callcenteragenten door de

applicatie ontlast en beschikbaar gemaakt voor gecompliceerdere vragen.

MyNetonomy verlaagt de exploitatiekosten van callcenters en opent nieuwe

mogelijkheden om producten en diensten, waaronder de nieuwe 3G-services, te

verkopen. MyNetonomy is makkelijk integreerbaar met bestaande

back-end-billing-, klantenondersteuning-, verkoop- en andere OSS-systemen,

waardoor serviceproviders kunnen voortbouwen op de reeds bestaande

technologische infrastructuur. De CMR-applicatie MyNetonomy maakt het

serviceproviders mogelijk snel en kosteneffectief nieuwe diensten uit te

rollen en de klanteninteractie te verhogen, terwijl tegelijkertijd ook de

kosten gereduceerd en de winstgevendheid verbeterd worden.

"Vanaf de dag dat we onze initiële investering in Netonomy deden, wisten we

dat dit bedrijf blijvende waarde zou creëren", zegt Philippe Claude,

senior-directeur bij Atlas Venture en lid van de raad van bestuur bij

Netonomy. "Netonomy's visie op de markt is solide: "best-of-breed"


-technologie die echte, kwantificeerbare opbrengsten oplevert voor
klanten."

| END |

Over Europatweb
Europatweb is de internetafdeling van Groupe Arnault, de meerderheidsaandeelhouder, en Suez, een wereldwijd opererende nutsgroep. Europatweb werd medio 1999 opgericht met een kapitaalsinjectie van 500 miljoen euro om internetgerelateerde ondernemingen met een sterk groeipotentieel te ontwikkelen. In de VS heeft Europatweb strategische participaties in bedrijven als Netraverse en Liquidation.com. Het Europese team van Europatweb heeft bijgedragen tot het tot stand komen van Liberty Surf, een gratis internettoegangsleverancier, en Zebank, een on-linebank. Europatweb geeft haar strategische visie vorm door meerderheids- of minderheidsbelangen in bedrijven als Flutter.com, Globeflow, Immostreet, Jakala, ProXchange, Webhelp en WineandCo.

Over Netonomy
Netonomy is de wereldmarktleider op het gebied van selfservice e-care en e-commerce voor de draadloze communicatie-industrie. Netonomy maakt het
telecombedrijven mogelijk een uitmuntende klantenservice te bieden door het CRM-model te transformeren tot een "Customer Managed Relationship" (CMR)-omgeving. Die biedt abonnees een 360 graden-overzicht op hun eigen account. De specifiek voor de wereldwijde communicatiemarkt ontwikkelde MyNetonomy-applicatie biedt klanten de mogelijkheid zelf abonnementen op bepaalde diensten te nemen, nieuwe diensten te kopen, problemen op te lossen en on line rekeningen te beheren. MyNetonomy helpt telecombedrijven hun winstgevendheid te verbeteren door het wegnemen van implementatierisico's. De organisatie heeft hoofdkantoren in Boston en Parijs, en
verkoopkantoren in Londen, Rotterdam en Stockholm. Netonomy werkt nauw samen met belangrijke
managementconsultants en softwarebedrijven om complete oplossingen te leveren voor de telecomsector. Voor meer informatie: www.netonomy.com

Voor meer informatie
Netonomy, Henk Adriaans
Tel: +31 10 204 59 09, fax: +31 10 204 55 55
E-mail: hadriaans@netonomy.com

NewsEngine PR, Co Gersen
Tel: +31 20 567 2170, fax: +31 20 567 2177
E-mail: co.gersen@newsenginepr.com
Ref.:NETO0018-128F22