Gemeente Amsterdam


Nieuwe aanbesteding Noord/Zuidlijn start deze maand

Nieuwe aanbesteding Noord/Zuidlijn start deze maand

In juni zullen de stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan van de Noord/Zuidlijn opnieuw worden aanbesteed. Ook de zinktunnel onder het IJ en de passage onder het Stationseiland zullen dan op de markt worden gebracht. De boortunnel hoeft niet opnieuw te worden aanbesteed. Over de uitvoering van dit onderdeel van de nieuwe metrolijn voert de gemeente momenteel onderhandelingen met een aannemer. De nieuwe aanbesteding sluit eind september. Dan is ook een onderzoek naar de wijzigingen en de varianten van de Noord/Zuidlijn afgerond, zodat college en gemeenteraad een afweging kunnen maken uit alle beschikbare mogelijkheden. Dit staat te lezen in een brief en een memo over de aanbesteding van de Noord/Zuidlijn die het college van B&W naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

In de zomer van 2000 zijn de drie diepe stations én de boortunnel als één samenhangend pakket aanbesteed. Deze aanbesteding leverde aanbiedingen van vijf aannemerscombinaties op. Na uitvoerige bestudering van deze aanbiedingen besloot het college om met vier aannemerscombinaties niet over de prijs te onderhandelen. De reden daarvoor was dat de aanbiedingen van deze vier het door de gemeente geraamde budget ver te boven gingen. Met de overgebleven bouwcombinatie onderhandelt de gemeente momenteel over de aanleg van de boortunnel.

Om de kans op een positief resultaat van de heraanbesteding te vergroten is een aantal aanpassingen opgenomen. Deze aanpassingen hebben betrekking op de contractinhoud (bestekken), de planning, de wijze van aanbesteding en de benadering van de bouwmarkt. Zo zullen bijvoorbeeld de afbouw van en de installaties in de drie stations nu niet worden aanbesteed. De aannemer krijgt een grotere vrijheid in de planning van de bouwwerkzaamheden. Ook over de beheersing van de risico's zal tussen de gemeente en de aannemers een heldere afspraak worden gemaakt. Overigens heeft de gemeente in de afgelopen tijd daar al veel onderzoek naar gedaan. In het ontwerp van de Noord/Zuidlijn zijn dan ook veel maatregelen opgenomen die rekening houden met deze risico's. Bovendien wordt de vorming van grote bouwconsortia tegengegaan door de eis dat een combinatie slechts uit twee partijen mag bestaan. De bedoeling daarvan is een grotere markt te bereiken door middelgrote (Nederlandse) aannemers en buitenlandse bedrijven een betere kans te geven.

Gelijk met deze nieuwe aanbesteding voert de gemeente een onderzoek uit naar de consequenties van eventueel uitstel, fasering of afstel van de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Ook mogelijke aanpassingen van het huidige plan komen in dit onderzoek aan de orde. Met het resultaat van de aanbestedingen en het onderzoek van wijzigingen en varianten kunnen het college en de gemeenteraad in het najaar een brede afweging maken uit alle beschikbare mogelijkheden.

Paul van Yperen

© gemeente Amsterdam - 6-06-2001