Nieuwe aanbesteding Noord/Zuidlijn start deze maand
Nieuwe aanbesteding Noord/Zuidlijn start deze maand
In juni zullen de stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan van de
Noord/Zuidlijn opnieuw worden aanbesteed. Ook de zinktunnel onder het
IJ en de passage onder het Stationseiland zullen dan op de markt
worden gebracht. De boortunnel hoeft niet opnieuw te worden
aanbesteed. Over de uitvoering van dit onderdeel van de nieuwe
metrolijn voert de gemeente momenteel onderhandelingen met een
aannemer. De nieuwe aanbesteding sluit eind september. Dan is ook een
onderzoek naar de wijzigingen en de varianten van de Noord/Zuidlijn
afgerond, zodat college en gemeenteraad een afweging kunnen maken uit
alle beschikbare mogelijkheden. Dit staat te lezen in een brief en een
memo over de aanbesteding van de Noord/Zuidlijn die het college van
B&W naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
In de zomer van 2000 zijn de drie diepe stations én de boortunnel als
één samenhangend pakket aanbesteed. Deze aanbesteding leverde
aanbiedingen van vijf aannemerscombinaties op. Na uitvoerige
bestudering van deze aanbiedingen besloot het college om met vier
aannemerscombinaties niet over de prijs te onderhandelen. De reden
daarvoor was dat de aanbiedingen van deze vier het door de gemeente
geraamde budget ver te boven gingen. Met de overgebleven
bouwcombinatie onderhandelt de gemeente momenteel over de aanleg van
de boortunnel.
Om de kans op een positief resultaat van de heraanbesteding te
vergroten is een aantal aanpassingen opgenomen. Deze aanpassingen
hebben betrekking op de contractinhoud (bestekken), de planning, de
wijze van aanbesteding en de benadering van de bouwmarkt. Zo zullen
bijvoorbeeld de afbouw van en de installaties in de drie stations nu
niet worden aanbesteed. De aannemer krijgt een grotere vrijheid in de
planning van de bouwwerkzaamheden. Ook over de beheersing van de
risico's zal tussen de gemeente en de aannemers een heldere afspraak
worden gemaakt. Overigens heeft de gemeente in de afgelopen tijd daar
al veel onderzoek naar gedaan. In het ontwerp van de Noord/Zuidlijn
zijn dan ook veel maatregelen opgenomen die rekening houden met deze
risico's. Bovendien wordt de vorming van grote bouwconsortia
tegengegaan door de eis dat een combinatie slechts uit twee partijen
mag bestaan. De bedoeling daarvan is een grotere markt te bereiken
door middelgrote (Nederlandse) aannemers en buitenlandse bedrijven een
betere kans te geven.
Gelijk met deze nieuwe aanbesteding voert de gemeente een onderzoek
uit naar de consequenties van eventueel uitstel, fasering of afstel
van de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Ook mogelijke aanpassingen van
het huidige plan komen in dit onderzoek aan de orde. Met het resultaat
van de aanbestedingen en het onderzoek van wijzigingen en varianten
kunnen het college en de gemeenteraad in het najaar een brede afweging
maken uit alle beschikbare mogelijkheden.
Paul van Yperen
© gemeente Amsterdam - 6-06-2001