Gemeente Grootegast


FINANCIEN

Informatie over de Wet Waardering Onroerende Zaken

U heeft onlangs van de gemeente Grootegast een beschikking ontvangen, waarop de nieuwe WOZ-waarde van de onroerende zaak, die u in eigendom heeft en/of gebruik, per 1 januari 1999 staat vermeld. (In een enkel geval kan deze beschikking nog niet worden afgegeven, maar dan volgt deze binnenkort.) Hieronder geven wij u een uiteenzetting waarom wij deze beschikking afgeven en wat dit voor u betekent. Algemeen
De wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is in werking getreden op

1 januari 1995. Op grond van deze wet moeten de gemeenten iedere vier jaar alle onroerende zaken zoals woningen, bedrijfspanden etc binnen hun grondgebied taxeren. De waarde hiervan wordt bij beschikking vastgesteld en die waarde zal in principe voor vier jaar gelden. Met ingang van 1 januari 2001 geldt deze waarde als uitgangspunt voor de onroerende-zaakbelastingen van de gemeenten, voor de omslag gebouwd van de waterschappen en voor de controle door de Belastingdienst van het huurwaardeforfait in de inkomstenbelasting en voor de waarde van de eigen woning in de vermogensrendementsheffing.
De waarde die op de beschikking staat vermeld komt dus de komende jaren (2001 t/m 2004) terug op de verschillende aanslagbiljetten. U heeft dan niet meer de mogelijkheid om nog bezwaar te maken tegen de waarde. Dit kunt u alleen maar doen tegen de WOZ-beschikking.
Als de marktwaarde in de loop van het tijdvak stijgt of daalt heeft dat dus geen invloed op de WOZ-waarde. Alleen als u het pand aanzienlijk verbouwt of verbetert komt er een nieuwe beschikking (met een hogere waarde) die dan voor de rest van het tijdvak geldt. En wanneer er bijzondere omstandigheden zijn, die specifiek uw pand betreffen, en die een bijstelling van de waarde rechtvaardigen (bijvoorbeeld gedeeltelijke afbraak van uw pand) dan ontvangt u ook een nieuwe beschikking.
Beschikking
U ontvangt een WOZ-beschikking voor de waarde van het pand, omdat u daarvan belanghebbende bent. Het kan zijn dat u alleen maar in dat pand woont of er een bedrijf uitoefent, het kan ook zijn dat u het pand in eigendom heeft.
Op de WOZ beschikking staat niet welk bedrag u aan belasting moet betalen, er staat alleen op wat de waarde van uw pand is op de waardepeildatum.
Het kan voorkomen dat voor één pand twee beschikkingen worden verstuurd. Dit komt omdat bijvoorbeeld de eigenaar en de gebruiker niet gelijk zijn (huurwoning). Bij een eigen woning zijn de eigenaar en de gebruiker vaak dezelfde persoon en kan er worden volstaan met één beschikkin
Vaststellen waarde
Bij de taxatie van de onroerende zaak is het wettelijk uitgangspunt, dat wordt gewaardeerd alsof het pand leeg is, zonder hypotheek en zonder andere zakelijke rechten zou kunnen worden verkocht en alsof het pand onmiddellijk in gebruik te nemen zou zijn. Dit is de waarde in het economisch verkeer. Voor de taxatie van woningen wordt gekeken naar de prijs van woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Dit geldt ook voor huurwoningen die worden getaxeerd alsof ze kunnen worden verkocht als waren zij eigen-woningen.
Voor bedrijven geldt de waarde in het economisch verkeer of, als die hoger is, de gecorrigeerde vervangingswaarde. De vervangingswaarde is het bedrag dat nodig zou zijn als het pand opnieuw gebouwd zou worden. Dit bedrag moet worden gecorrigeerd voor technische veroudering (afschrijving wegens leeftijd) en functionele veroudering (economische afschrijving). De aldus berekende waarde van het pand vormt samen met de waarde van de grond de gecorrigeerde vervangingswaarde van de onroerende zaak. Taxatieverslag
Indien u een onderbouwing van de waarde wenst dan kunt u een zogenaamd taxatieverslag opvragen. U dient dan de kaart (die bij de beschikking zit) in te vullen en op te sturen naar de gemeente. Let wel een taxatieverslag is geen taxatierapport. Bezwaar
Wanneer u van mening bent dat de waarde van uw pand op de waardepeildatum te hoog is getaxeerd kunt u binnen zes weken na dagtekening van de WOZ-beschikking daartegen schriftelijk bezwaar maken. Uw bezwaarschrift moet u motiveren, u moet dus aangeven waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. Verder moet uw bezwaarschrift ondertekend zijn.
U kunt ook bezwaar maken als u meent dat de beschikking niet voor u is bestemd.
Beroep
Bent u het niet eens met de uitspraak van de heffingsambtenaar op het bezwaarschrift dan kunt u daartegen beroep instellen bij de belastingkamer van het Gerechtshof. Bij het instellen van beroep moeten griffierechten worden betaald.
Euro
Omdat in 2002 de euro wordt ingevoerd vermeldt de beschikking ook alvast het bedrag in hele euro's. Vanaf 2002 zal dit bedrag tot uitgangspunt worden genomen bij de berekening van de aanslagen. Hoewel deze tekst zorgvuldig is samengesteld kunt u er geen rechten aan ontlenen.

Informatie Wet Waardering Onroerende Zaken
Met als dagtekening 28 februari 2001 zijn voor de meeste objecten in onze gemeente WOZ-beschikkingen verstuurd met daarop vermeld de herziene economische waarde met de peildatum 1 januari 1999. Voor die objecten, waarvoor nog geen beschikking kon worden afgegeven zal dit binnenkort gebeuren.
Op verzoek van velen hebben wij inmiddels taxatieverslagen toegezonden. Hierin staan summier de gegevens, die zijn gebruikt om de waarde van het betreffend object vast te stellen. Het gaat onder andere om objectgegevens (adres, soort woning, bouwjaar, grondoppervlakte), kadastrale gegevens en relevante marktgegevens, zoals een recente verkoopprijs van het object of van vergelijkbare objecten. Voor alle duidelijkheid: zo'n taxatieverslag is géén taxatierapport !
Wij maken u er nogmaals op attent dat de waarde, zoals deze op de beschikking staat vermeld, zal gelden voor vier belastingjaren 2001 tot en met 2004. De Belastingdienst, de Waterschappen en de Gemeente zullen voor het berekenen van belastingen of heffingen van deze waarde uitgaan.
Als u van mening bent, dat de herziene economische waarde niet correct is, heeft u tot 6 weken na dagtekening van de WOZ-beschikking de gelegenheid om een bezwaarschrift in te dienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval voldoende onderbouwd zijn en van uw handtekening zijn voorzien (zie ook de bijsluiter bij de WOZ-beschikking).
Na het verstrijken van deze termijn kunt u in de genoemde jaren in de regel geen bezwaar meer maken tegen de WOZ-waarde.

Wijziging legestarieven
Door de gemeenteraad zijn de volgende gewijzigde tarieven voor producten van de gemeente vastgesteld
(met ingang van 1 januari 2001)
uittreksel bevolkingsregister f. 8,75
uittreksel burgerlijke stand -. 18,--
eigen verklaring -. 36,90
rijbewijs -. 69,--
Europese identiteitskaart -. 39,60
paspoort 16 jaar en ouder -. 85,50
paspoort tot 16 jaar -. 42,75
zakenpaspoort -. 101,85
wijziging reisdocument -. 12,--
vermissing reisdocument -. 27,80
pas 65 -. 14,40
kapvergunning -. 34,40
kansspelvergunning -. 8,90
algemene vergunning -. 6,90
aanvraagformulieren bouwvergunning -. 9,20
invalidenparkeerkaart -. 11,80
bewijs van Nederlanderschap -. 10,--
verklaring omtrent gedrag -. 12,10
attestatie de vita -. 8,75
inlichtingen bevolking -. 9,55
legalisatie handtekening -. 8,75
huwelijksboekje -. 18,75
huwelijksvoltrekking (dagelijks 09.00 - 16.30 uur) -. 307,50 huwelijksvoltrekking (elk ander tijdstip) -. 587,50 verklaring van huwelijksbevoegdheid -. 34,75
kopie normaal/groot/karton -. 0,30/0,50/0,45
kopie kleur -. 0,75