Gezamenlijk persbericht van Milieudefensie,
Stichting Natuur en Milieu, Milieufederatie
Noord-Holland en Platform Leefmilieu Regio
Schiphol
Milieu- en bewonersorganisaties bieden
Kamerleden Burgerinitiatiefwet Schiphol aan
Amsterdam / Utrecht, 6 juni 2001 --- Tweede
Kamerleden van de vaste kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat hebben vanmorgen de
Burgerinitiatiefwet Schiphol in ontvangst
genomen van vier milieu- en
bewonersorganisaties. In deze Initiatiefwet
beschrijven de organisaties exact hoe de nieuwe
milieu- en veiligheidsgrenzen voor Schiphol
eruit moeten zien, volgens de politieke beloftes
van het kabinet.
In reactie op het gepresenteerde wetsvoorstel
zei Paul Rosenmöller (GroenLinks): 'Schiphol: er
is geen beleidsterrein waar de overheid zo
onbetrouwbaar is gebleken. Tot nog toe moesten
de ecologische grenzen steeds wijken voor de
economische wensen. Met de Burgerinitiatiefwet
gebeurt eindelijk wat de minister had moeten
doen: het stellen van heldere milieunormen.'
Dick Stellingwerf (ChristenUnie): 'Het is
onaanvaardbaar dat Schiphol zomaar z'n gang kan
gaan. De politiek heeft de verplichting de
minister aan haar woord te houden. Dat kan met
deze wet.'
Jan van Walsem (D66): 'In het Schipholdossier is
de geloofwaardigheid van de politiek in het
geding. De minister wil afwijken van een
consistente lijn in het Schipholbeleid. Ik heb
daar geen goede argumenten voor gehoord. Ik heb
veel steun aan deze Burgerinitiatiefwet.'
Rob van Gijzel (PvdA): 'De milieubeweging wil de
milieu- en veiligheidsgrenzen in de wet zelf
opnemen. De minister niet. Deze initiatiefwet
levert de Kamer bruikbare elementen op voor die
discussie. De politiek moet haar beloften aan de
omwonenden nakomen.'
De Burgerinitiatiefwet is een gelijkwaardige
vertaling van de Planologische Kernbeslissing
(PKB) uit 1995. Hiermee maken de organisaties
waar wat het kabinet had beloofd, maar
vervolgens heeft verzuimd na te komen in zijn
Ontwerpwet Luchtvaart. In dit wetsontwerp van
minister Netelenbos worden de milieugrenzen
versoepeld en is geen sprake van een
gelijkwaardige vertaling. De Burgerinitiatiefwet
bevat milieunormen die bescherming bieden aan de
omwonenden op het gebied van geluidsoverlast,
stank, luchtvervuiling, broeikaseffect en
externe veiligheid, inclusief het groepsrisico.
Deze veiligheidsnorm biedt bescherming aan
dichtbevolkte gebieden tegen neerstortgevaar.
Minister Netelenbos wil de geluidsoverlast
uitsluitend vlakbij Schiphol begren-zen en stelt
dat de geluidsoverlast verder weg van Schiphol
zal verminderen door middel van strikte
handhaving van vliegroutes. Maar de
luchtvaartsector (Luchtverkeersleiding) stelt
dat dit laatste niet mogelijk is. Om dit
probleem te ondervangen, stellen de organisaties
een netwerk van 389 geluidhandhavings-punten
voor, dat bescherming biedt aan een groter
gebied rond Schiphol.
De milieunormen uit de Burgerinitiatiefwet
garanderen dat het milieu rond Schiphol er beter
op wordt dan in 1990. Dit werd in 1995 beloofd
en vervolgens vastgelegd in de PKB.
De organisaties stellen voor de
verantwoordelijkheid voor het stellen van normen
voor milieu en externe veiligheid volledig over
te hevelen van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat naar het Ministerie van VROM.
De Burgerinitiatiefwet Schiphol is een
coproductie van Milieudefensie, Stichting Natuur
en Milieu, Milieufederatie Noord-Holland,
Platform Leefmilieu Regio Schiphol en de
advocaten Phon van den Biesen en Ernestine
Meijer van het advocatenkantoor VAN DEN BIESEN
PRAKKEN BÖHLER.