AutoRai

6-6-2001

Honda Civic behaalt hoogste score ooit in voetgangersveiligheid

Met een score van 73 procent noteerde de Honda Civic de hoogste score ooit bij de voetgangersveiligheid zoals die door de EuroNCAP wordt getest. Op een haar na was de score goed voor de maximaal haalbare vier sterrren.

In het meest recente European New Car Assessment Programme (Euro-NCAP), waarin de passieve veiligheid van autos wordt getest, heeft de nieuwe Honda Civic 5-deurs van alle geteste modellen uit alle segmenten de allerhoogste score behaald wat betreft de veiligheid voor voetgangers. De Civic, die gebouwd wordt in Hondas productiefaciliteit in het Britse Swindon, scoorde niet alleen drie sterren het hoogste ooit op het vlak van het voorkomen van voetgangersletsel, maar daarnaast vier sterren bij botsproeven met frontale aanrijdingen en aanrijdingen in de flank. Wat de bescherming van de inzittenden betreft, behoort de Honda Civic hiermee tot de beste autos in het C-segment.

Gevraagd naar een reactie naar aanleiding van dit resultaat, zei Max Mosley, voorzitter van Euro-NCAP en President van de FIA: De Honda Civic zorgt voor een unieke doorbraak voor wat betreft het vermijden van letsel bij voetgangers. Het is voor het eerst in de historie van Euro-NCAP dat een automobielfabrikant een auto heeft weten te ontwikkelen die de veiligheidsnormen voor inzittenden en voetgangers in gelijke mate in acht neemt.

De mate van bescherming die de Civic voetgangers biedt, is de hoogste ooit door Euro-NCAP getest. Met een score van 72 procent bleef een beoordeling met vier sterren maar nèt buiten bereik. Het onderstreept dat er voor automobielontwerpers wel degelijk eer te behalen valt als het erom gaat de mate van bescherming van kwetsbare medeweggebruikers te verbeteren.

Strategie van geïntegreerde veiligheid
De bevindingen van Euro-NCAP zijn een klinkende bevestiging van Hondas langetermijnonderzoek naar voetgangersveiligheid, haar Smart Linked carrosserietechnologie en haar innovatieve strategie op het gebied van energiemanagement, zoals die door de Japanse fabrikant in de nieuwe Civic-reeks worden toegepast. De beoordelingsnormen van Euro-NCAP, een initiatief waarmee in 1997 werd begonnen, zijn aanzienlijk strenger dan die van vergelijkbare botsproeven onder de huidige Europese regelgeving.

Bij de frontale botsing werd een score behaald van 69 procent, terwijl bij de aanrijding in de flank de score liefst 89 procent bedroeg. Dit resulteert in een gemiddelde score van 79 procent, goed voor vier sterren.

Honda heeft haar kennis van geavanceerde technologie aangewend om een auto te ontwikkelen die meer veiligheid biedt dan de markt op dit moment verwacht. De Euro-NCAP resultaten vormen voor onze cliënten een objectieve bevestiging dat de Civic een van de veiligste autos is in zijn segment, aldus Minoru Harada, President en Chief Executive Officer van Honda Motor Europe.

Voetgangersbescherming
De uitstekende score van de Civic 5-deurs is het gevolg van een intensief onderzoeksprogramma van Honda op het gebied van voetgangersveiligheid. Een van de stappen in dit programma was de ontwikkeling van een veiligheidsprototype, de Honda ASV, binnen het kader van het ASV-project (Advanced Safety Vehicle), in samenwerking met het Japanse verkeersministerie.

Honda behoort met s werelds meest geavanceerde voetgangersdummy Polar II tot de top op dit gebied. In combinatie met de uitgebreide analyses van verkeersongelukken en een geavanceerd botssimulatieprogramma wordt optimaal gewerkt aan het bepalen van het meest voorkomend letsel om die letselschade vervolgens zoveel mogelijk te beperken.

De Euro-NCAP botsproeven zijn een simulatie van ongelukken waarbij voetgangers kinderen en volwassenen betrokken zijn en waarbij de voertuigsnelheid 40 km/h bedraagt. De aandacht richt zich daarbij op verwondingen aan de onderbenen, bovenbenen en het hoofd van zowel kinderen als volwassenen.

Om de score van de Civic in perspectief te plaatsen: tot op heden wisten slechts twee autos, t.w. de Daihatsu Sirion en de Mazda Premacy, drie sterren te scoren wat betreft veiligheid voor voetgangers. De score van de Civic overtreft deze resultaten echter ruimschoots en was nèt ontoereikend voor een beoordeling met vier sterren.

Specifieke Civic-kenmerken die voetgangersletsel helpen verminderen zijn:

* een vrije ruimte onder de motorkap waardoor de kap bij de botsing kan vervormen

* motorkapscharnieren die bij de botsing worden samengedrukt
* scharnieren van de ruitenwisserarmen die de botsenergie absorberen en bij de botsing afbreken

* voorschermen die zodanig zijn gemonteerd dat de botsenergie beter wordt geabsorbeerd

Inzittendenbescherming
Voornoemde kenmerken vormen slechts één aspect van een geïntegreerd pakket aan veiligheidsmaatregelen. De Euro-NCAP score bij de frontale en zijdelingse botsproeven is een bevestiging van de doelmatigheid van de Smart Linked carrosseriestructuur van de Civic 5-deurs als het gaat om de hoogst mogelijke vorm van inzittendenbescherming.

Het Smart Linked programma heeft geleid tot een nauwgezette afstemming van de grootte en doorsnede van de langsliggers en dwarsbalken en de wijze waarop deze met elkaar zijn verbonden, teneinde een optimale stijfheid van de carrosserie te bewerkstelligen. Met gebruikmaking van Hondas technologie op het vlak van progressieve vervorming kunnen de krachten die bij een botsing vrijkomen zorgvuldiger worden gedoseerd, zodat de inzittenden gecontroleerder aan de G-krachten worden blootgesteld.

Bij de frontale botsproef van Euro-NCAP wordt een auto met een snelheid van 64 km/h tegen een schuin van voren geplaatst, vervormbaar obstakel gereden. Doel hiervan is een frontale botsing met een raakvlak van 40 procent tussen twee vergelijkbare autos na te bootsen. Voor de zijdelingse botsproef wordt een verrijdbaar platform, waarop een vervormbaar obstakel is geplaatst, met een snelheid van 50 km/h aan bestuurderszijde in de flank van de auto gereden.

De compacte bouwwijze en uitzonderlijke interieurruimte van de Civic zijn voor een belangrijk deel een gevolg van de relatief korte neus en het ontbreken van een transmissietunnel op de vlakke wagenvloer. Beide kenmerken vroegen om een nieuwe benadering om de botsenergie te kunnen opvangen. In tegenstelling tot andere autos met conventionele dragende structuren aan de voorzijde, is de Civic voorzien van twee parallelle banen waarlangs de botsenergie bij een frontale aanrijding wordt afgevoerd: de voorste zijligger en het onderliggende subframe. Via de dorpelbalken en het centrale frame wordt de energie efficiënt afgevoerd.

Een langsligger en een extra verstevigde voorste dwarsbalk bieden dezelfde mate van bescherming als een conventionele middentunnel.

Belangrijke kenmerken van de uitzonderlijk sterke passagierscel zijn:
* verstevigde verbindingen tussen de achterste bodemstructuur, dorpels en het achterste frame

* een extra dwarsbalk in de bagagevloer achter
* verstevigde verbindingen tussen de A-zuilen en wagenvloer
* verstevigde verbindingen tussen de zijpanelen achter en het frame van de vijfde deur

* een grote dwarsbalk onder de achterste stoelenrij
* verstevigde verbindingen tussen het schutbord en de wagenvloer
Bovendien komt 57 procent van het carrosseriegewicht op het conto van hoogwaardig staal dat onder andere voor het zijframe, een groot gedeelte van de wagenvloer, de dakspanten, het voorste subframe en de balken van de voor- en achterbumper is gebruikt. De dwarsbalken van hoogwaardig staal vormen samen met de dakspanten een eenheid en leveren een belangrijke bijdrage aan de uitstekende botsbestendigheid bij aanrijdingen in de flank.

Het pakket aan passieve veiligheidsmaatregelen wordt gecompleteerd door airbags voor de bestuurder en voorste passagier, gordelspanners en krachtbegrenzers alsook driepunts rolgordels op alle drie achterzittingen. In veel landen behoren ook zijairbags tot de standaarduitrusting.

De achterstoelen zijn standaard uitgerust met ISOFIX bevestingspunten voor eenvoudige en veilige montage van een kinderzitje. Voor extra stabiliteit is tevens in een hooggeplaatst verankeringspunt achter de stoel voorzien.