6-6-2001
Honda Civic behaalt hoogste score ooit in
voetgangersveiligheid
Met een score van 73 procent noteerde de Honda Civic de hoogste score
ooit bij de voetgangersveiligheid zoals die door de EuroNCAP wordt
getest. Op een haar na was de score goed voor de maximaal haalbare
vier sterrren.
In het meest recente European New Car Assessment Programme
(Euro-NCAP), waarin de passieve veiligheid van autos wordt getest,
heeft de nieuwe Honda Civic 5-deurs van alle geteste modellen uit alle
segmenten de allerhoogste score behaald wat betreft de veiligheid voor
voetgangers. De Civic, die gebouwd wordt in Hondas productiefaciliteit
in het Britse Swindon, scoorde niet alleen drie sterren het hoogste
ooit op het vlak van het voorkomen van voetgangersletsel, maar
daarnaast vier sterren bij botsproeven met frontale aanrijdingen en
aanrijdingen in de flank. Wat de bescherming van de inzittenden
betreft, behoort de Honda Civic hiermee tot de beste autos in het
C-segment.
Gevraagd naar een reactie naar aanleiding van dit resultaat, zei Max
Mosley, voorzitter van Euro-NCAP en President van de FIA: De Honda
Civic zorgt voor een unieke doorbraak voor wat betreft het vermijden
van letsel bij voetgangers. Het is voor het eerst in de historie van
Euro-NCAP dat een automobielfabrikant een auto heeft weten te
ontwikkelen die de veiligheidsnormen voor inzittenden en voetgangers
in gelijke mate in acht neemt.
De mate van bescherming die de Civic voetgangers biedt, is de hoogste
ooit door Euro-NCAP getest. Met een score van 72 procent bleef een
beoordeling met vier sterren maar nèt buiten bereik. Het onderstreept
dat er voor automobielontwerpers wel degelijk eer te behalen valt als
het erom gaat de mate van bescherming van kwetsbare medeweggebruikers
te verbeteren.
Strategie van geïntegreerde veiligheid
De bevindingen van Euro-NCAP zijn een klinkende bevestiging van Hondas
langetermijnonderzoek naar voetgangersveiligheid, haar Smart Linked
carrosserietechnologie en haar innovatieve strategie op het gebied van
energiemanagement, zoals die door de Japanse fabrikant in de nieuwe
Civic-reeks worden toegepast. De beoordelingsnormen van Euro-NCAP, een
initiatief waarmee in 1997 werd begonnen, zijn aanzienlijk strenger
dan die van vergelijkbare botsproeven onder de huidige Europese
regelgeving.
Bij de frontale botsing werd een score behaald van 69 procent, terwijl
bij de aanrijding in de flank de score liefst 89 procent bedroeg. Dit
resulteert in een gemiddelde score van 79 procent, goed voor vier
sterren.
Honda heeft haar kennis van geavanceerde technologie aangewend om een
auto te ontwikkelen die meer veiligheid biedt dan de markt op dit
moment verwacht. De Euro-NCAP resultaten vormen voor onze cliënten een
objectieve bevestiging dat de Civic een van de veiligste autos is in
zijn segment, aldus Minoru Harada, President en Chief Executive
Officer van Honda Motor Europe.
Voetgangersbescherming
De uitstekende score van de Civic 5-deurs is het gevolg van een
intensief onderzoeksprogramma van Honda op het gebied van
voetgangersveiligheid. Een van de stappen in dit programma was de
ontwikkeling van een veiligheidsprototype, de Honda ASV, binnen het
kader van het ASV-project (Advanced Safety Vehicle), in samenwerking
met het Japanse verkeersministerie.
Honda behoort met s werelds meest geavanceerde voetgangersdummy Polar
II tot de top op dit gebied. In combinatie met de uitgebreide analyses
van verkeersongelukken en een geavanceerd botssimulatieprogramma wordt
optimaal gewerkt aan het bepalen van het meest voorkomend letsel om
die letselschade vervolgens zoveel mogelijk te beperken.
De Euro-NCAP botsproeven zijn een simulatie van ongelukken waarbij
voetgangers kinderen en volwassenen betrokken zijn en waarbij de
voertuigsnelheid 40 km/h bedraagt. De aandacht richt zich daarbij op
verwondingen aan de onderbenen, bovenbenen en het hoofd van zowel
kinderen als volwassenen.
Om de score van de Civic in perspectief te plaatsen: tot op heden
wisten slechts twee autos, t.w. de Daihatsu Sirion en de Mazda
Premacy, drie sterren te scoren wat betreft veiligheid voor
voetgangers. De score van de Civic overtreft deze resultaten echter
ruimschoots en was nèt ontoereikend voor een beoordeling met vier
sterren.
Specifieke Civic-kenmerken die voetgangersletsel helpen verminderen
zijn:
* een vrije ruimte onder de motorkap waardoor de kap bij de botsing
kan vervormen
* motorkapscharnieren die bij de botsing worden samengedrukt
* scharnieren van de ruitenwisserarmen die de botsenergie absorberen
en bij de botsing afbreken
* voorschermen die zodanig zijn gemonteerd dat de botsenergie beter
wordt geabsorbeerd
Inzittendenbescherming
Voornoemde kenmerken vormen slechts één aspect van een geïntegreerd
pakket aan veiligheidsmaatregelen. De Euro-NCAP score bij de frontale
en zijdelingse botsproeven is een bevestiging van de doelmatigheid van
de Smart Linked carrosseriestructuur van de Civic 5-deurs als het gaat
om de hoogst mogelijke vorm van inzittendenbescherming.
Het Smart Linked programma heeft geleid tot een nauwgezette afstemming
van de grootte en doorsnede van de langsliggers en dwarsbalken en de
wijze waarop deze met elkaar zijn verbonden, teneinde een optimale
stijfheid van de carrosserie te bewerkstelligen. Met gebruikmaking van
Hondas technologie op het vlak van progressieve vervorming kunnen de
krachten die bij een botsing vrijkomen zorgvuldiger worden gedoseerd,
zodat de inzittenden gecontroleerder aan de G-krachten worden
blootgesteld.
Bij de frontale botsproef van Euro-NCAP wordt een auto met een
snelheid van 64 km/h tegen een schuin van voren geplaatst, vervormbaar
obstakel gereden. Doel hiervan is een frontale botsing met een
raakvlak van 40 procent tussen twee vergelijkbare autos na te bootsen.
Voor de zijdelingse botsproef wordt een verrijdbaar platform, waarop
een vervormbaar obstakel is geplaatst, met een snelheid van 50 km/h
aan bestuurderszijde in de flank van de auto gereden.
De compacte bouwwijze en uitzonderlijke interieurruimte van de Civic
zijn voor een belangrijk deel een gevolg van de relatief korte neus en
het ontbreken van een transmissietunnel op de vlakke wagenvloer. Beide
kenmerken vroegen om een nieuwe benadering om de botsenergie te kunnen
opvangen. In tegenstelling tot andere autos met conventionele dragende
structuren aan de voorzijde, is de Civic voorzien van twee parallelle
banen waarlangs de botsenergie bij een frontale aanrijding wordt
afgevoerd: de voorste zijligger en het onderliggende subframe. Via de
dorpelbalken en het centrale frame wordt de energie efficiënt
afgevoerd.
Een langsligger en een extra verstevigde voorste dwarsbalk bieden
dezelfde mate van bescherming als een conventionele middentunnel.
Belangrijke kenmerken van de uitzonderlijk sterke passagierscel zijn:
* verstevigde verbindingen tussen de achterste bodemstructuur,
dorpels en het achterste frame
* een extra dwarsbalk in de bagagevloer achter
* verstevigde verbindingen tussen de A-zuilen en wagenvloer
* verstevigde verbindingen tussen de zijpanelen achter en het frame
van de vijfde deur
* een grote dwarsbalk onder de achterste stoelenrij
* verstevigde verbindingen tussen het schutbord en de wagenvloer
Bovendien komt 57 procent van het carrosseriegewicht op het conto van
hoogwaardig staal dat onder andere voor het zijframe, een groot
gedeelte van de wagenvloer, de dakspanten, het voorste subframe en de
balken van de voor- en achterbumper is gebruikt. De dwarsbalken van
hoogwaardig staal vormen samen met de dakspanten een eenheid en
leveren een belangrijke bijdrage aan de uitstekende botsbestendigheid
bij aanrijdingen in de flank.
Het pakket aan passieve veiligheidsmaatregelen wordt gecompleteerd
door airbags voor de bestuurder en voorste passagier, gordelspanners
en krachtbegrenzers alsook driepunts rolgordels op alle drie
achterzittingen. In veel landen behoren ook zijairbags tot de
standaarduitrusting.
De achterstoelen zijn standaard uitgerust met ISOFIX bevestingspunten
voor eenvoudige en veilige montage van een kinderzitje. Voor extra
stabiliteit is tevens in een hooggeplaatst verankeringspunt achter de
stoel voorzien.