6-6-2001
Opel breidt veiligheid uit in herfst
Opel voegt vanaf de herfst hoofdairbags toe aan de huidige
veiligheidsuitrusting. Deze bieden zowel de voor- als achterpassagiers
nog meer bescherming bij een aanrijding van de zijkant.
De airbags zijn ontworpen door de veiligheidsexperts bij het Opel International Technical Development Center (ITDC), hebben een volume van ongeveer 25 liter en ontvouwen zich als een gordijn langs de zijkant van de ruiten in 25 tot 30 milliseconden. Zij beschermen het hoofd van de inzittenden bij een aanrijding en verminderen daarnaast de kans op ver-wondingen door rondvliegend glas aanzienlijk. De airbags zullen in eerste instantie lever-baar worden op de Corsa, Astra en Zafira. In een later stadium volgen ook de andere mo-dellen.
De beslissing om hoofdairbags als eerste te introduceren op onze best
verkopende mo-dellen en in het bijzonder op ons veelzijdige
multitalent de Zafira, is onderdeel van onze succesvolle strategie om
praktische, moderne technologie te bieden aan zoveel mogelijk klanten
tegen een aantrekkelijke prijs, aldus Hans H. Demant, Executive
Director ITDC. Samen met de voor- en zijairbags, gordelspanners,
actieve hoofdsteunen en het innova-tieve Pedal Release System, dat in
geval van een frontale aanrijding de pedalen loskop-pelt, waardoor
verwondingen aan de voeten kunnen worden voorkomen, kunnen wij een
passieve veiligheidsuitrusting bieden die de inzittenden op een nog
hoger niveau be-schermen.
Speciale aandacht hebben de experts geschonken aan de
bevestigingspunten aan de voor-, en achterkant van de full size
hoofdairbags. Door deze zo laag mogelijk te plaatsen kan zeker worden
gesteld, dat de airbag onafhankelijk van de zitpositie van de
passagiers zijn werk naar behoren doet. Het airbagsysteem is aan de
berijders- en passagierszijde in een apart kunststof kanaal
ondergebracht dat loopt in de dakhemel over de gehele lengte van het
passagiersgedeelte (Zafira: eerste en tweede zitrij).
Het nieuwe beschermingssysteem wordt in werking gezet door in de
zijkant van de auto geïntegreerde sensoren die eveneens zorgen voor
activering van de zijairbags. Beide air-bagsystemen worden
gecontroleerd door een gemeenschappelijk controleapparaat dat zo is
afgesteld dat bij aanrijding van de zijkant binnen tien milliseconden
na het onstekings-signaal allereerst de zijairbags ter bescherming van
de borst zich ontvouwen. Daarna wordt binnen een volgende 10 tot 15
milliseconden het hoofd door een 150 millimeter dik-ke luchtzak
opgevangen.
De full size hoofdairbags reduceren de belastingen aanzienlijk bij een
aanrijding van de zijkant, zoals bij een botsing tegen een paal of
boom. In de tests uitgevoerd volgens de NCAP-criteria wordt een
botsing nagebootst met een snelheid van 29 km/uur. Tijdens een
dergelijke proef botst de auto met de zijkant ter hoogte van de
voordeur met een hoek van 90 graden op een rechtopstaande metalen
paal. Onder dergelijke omstandigheden be-perkt, dankzij de
hoofdairbags, het risico van verwondingen aan het hoofd zich met 90%.