AutoRai

6-6-2001

Opel breidt veiligheid uit in herfst

Opel voegt vanaf de herfst hoofdairbags toe aan de huidige veiligheidsuitrusting. Deze bieden zowel de voor- als achterpassagiers nog meer bescherming bij een aanrijding van de zijkant.

De airbags zijn ontworpen door de veiligheidsexperts bij het Opel International Technical Development Center (ITDC), hebben een volume van ongeveer 25 liter en ontvouwen zich als een gordijn langs de zijkant van de ruiten in 25 tot 30 milliseconden. Zij beschermen het hoofd van de inzittenden bij een aanrijding en verminderen daarnaast de kans op ver-wondingen door rondvliegend glas aanzienlijk. De airbags zullen in eerste instantie lever-baar worden op de Corsa, Astra en Zafira. In een later stadium volgen ook de andere mo-dellen.

De beslissing om hoofdairbags als eerste te introduceren op onze best verkopende mo-dellen en in het bijzonder op ons veelzijdige multitalent de Zafira, is onderdeel van onze succesvolle strategie om praktische, moderne technologie te bieden aan zoveel mogelijk klanten tegen een aantrekkelijke prijs, aldus Hans H. Demant, Executive Director ITDC. Samen met de voor- en zijairbags, gordelspanners, actieve hoofdsteunen en het innova-tieve Pedal Release System, dat in geval van een frontale aanrijding de pedalen loskop-pelt, waardoor verwondingen aan de voeten kunnen worden voorkomen, kunnen wij een passieve veiligheidsuitrusting bieden die de inzittenden op een nog hoger niveau be-schermen.

Speciale aandacht hebben de experts geschonken aan de bevestigingspunten aan de voor-, en achterkant van de full size hoofdairbags. Door deze zo laag mogelijk te plaatsen kan zeker worden gesteld, dat de airbag onafhankelijk van de zitpositie van de passagiers zijn werk naar behoren doet. Het airbagsysteem is aan de berijders- en passagierszijde in een apart kunststof kanaal ondergebracht dat loopt in de dakhemel over de gehele lengte van het passagiersgedeelte (Zafira: eerste en tweede zitrij).

Het nieuwe beschermingssysteem wordt in werking gezet door in de zijkant van de auto geïntegreerde sensoren die eveneens zorgen voor activering van de zijairbags. Beide air-bagsystemen worden gecontroleerd door een gemeenschappelijk controleapparaat dat zo is afgesteld dat bij aanrijding van de zijkant binnen tien milliseconden na het onstekings-signaal allereerst de zijairbags ter bescherming van de borst zich ontvouwen. Daarna wordt binnen een volgende 10 tot 15 milliseconden het hoofd door een 150 millimeter dik-ke luchtzak opgevangen.

De full size hoofdairbags reduceren de belastingen aanzienlijk bij een aanrijding van de zijkant, zoals bij een botsing tegen een paal of boom. In de tests uitgevoerd volgens de NCAP-criteria wordt een botsing nagebootst met een snelheid van 29 km/uur. Tijdens een dergelijke proef botst de auto met de zijkant ter hoogte van de voordeur met een hoek van 90 graden op een rechtopstaande metalen paal. Onder dergelijke omstandigheden be-perkt, dankzij de hoofdairbags, het risico van verwondingen aan het hoofd zich met 90%.