Advieswijzer maakt consument wegwijs in intermediairland
De NBVA, NVA en het Verbond van Verzekeraars introduceren gezamenlijk
de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair
(GIDI). Deze code wordt uitgewerkt in een begeleidend document,
namelijk de "Advieswijzer". Hierin staat beschreven op welke
dienstverlening de klant kan rekenen als hij in zee gaat met een
verzekeringsadviseur. In de Advieswijzer is informatie te vinden over
de service, de relaties met verzekeraars en de vorm van beloning voor
het intermediair.
Deze vorm van zelfregulering betekent een belangrijke ontwikkeling van
de transparantie van de financiële dienstverlening van het
intermediair. Tevens bindt de GIDI het intermediair aan een verplichte
beroepsaansprakelijkheidsverzekering en aan aansluiting bij het
Klachteninstituut SKV. De ledenvergaderingen van NVBA, NVA en Verbond
van Verzekeraars hebben ingestemd met de GIDI. De Minister van
Financiën heeft vandaag de gedragscode in ontvangst genomen van het
Verbond van Verzekeraars, NVA en NBVA.
Advieswijzer maakt service helder
De GIDI geeft voorschriften aan het intermediair over de informatie
die men aan klanten moet verstrekken over zijn dienstverlening. GIDI
gaat uit van een uniform stramien, maar wordt op per
assurantieadviseur op maat ingevuld. Deze informatie moet via de
Advieswijzer worden verstrekt voor het aangaan van een relatie met de
klant. In de Advieswijzer is te vinden welke werkzaamheden het
intermediair voor de klant verricht ten aanzien van het advies- en
bemiddelingstraject en tijdens de looptijd van het contract. De klant
wordt geïnformeerd over de wijze van betalen en de consequenties van
het te laat of niet betalen. De Advieswijzer geeft inzicht in de
relaties tussen verzekeraars en intermediair en de wijze waarop hij
voor zijn werkzaamheden beloond wordt. Tot slot informeert de
Advieswijzer over de mogelijkheid om de relatie te beëindigen, over
zijn aansluiting bij de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen,
over zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering en over zijn diploma's.
Zelfregulering met succes opgepakt
De transparantie van financiële dienstverlening staat al enige tijd
hoog op zowel de politieke als de maatschappelijke agenda. Tijdens de
behandeling in het Parlement over de WABB verzocht de Tweede Kamer om
meer informatie over de dienstverlening van het intermediair. De
Minister van Financiën onderschreef de mening van de Kamer dat er
regels zouden moeten komen over de wijze van dienstverlening. Maar hij
heeft de bedrijfstak in de gelegenheid gesteld om de dienstverlening
van het intermediair inzichtelijker te maken voor de consumenten. Dit
is opgepakt door de NBVA, NVA en het Verbond van Verzekeraars door het
realiseren van een gedragscode met een ruime reikwijdte en ambitie.
Deze gedragscode komt tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer om meer
duidelijkheid voor de consument bij dienstverlening door
assurantietussenpersonen. Ook vanuit het consumentenbelang is tot goed
overleg gekomen met de Consumentenbond.
Implementatie GIDI
De GIDI zal per 1 januari 2002 geïmplementeerd worden. De beide
brancheorganisaties NVA en NBVA hebben tijdens de ledenvergaderingen
besloten om de GIDI op te nemen in hun lidmaatschapsvereisten. Het
Verbond zal zijn leden krachtige aanbevelen om de GIDI toe te passen
in de intermediaire distributie, waardoor ook de niet-georganiseerde
assurantietussenpersoon wordt gebonden.
Persbericht, 6 juni 2001