Willemstad/Gouda, 5 juni 2001
Nieuwe directeur Curaçao Tourism Development Bureau: "Groei hotelkamers Curaçao hard nodig voor ontwikkeling toerisme"
"Het aantal hotelkamers zal aanzienlijk worden uitgebreid en dat is hard
nodig om het toerisme verder te ontwikkelen." Dat was de boodschap waarmee
James Hepple, de nieuwe directeur van het Curaçao Tourism Development Bureau
(CTDB), eind vorige week een kort bezoek bracht aan Nederland. "Voor de
ontwikkeling van het internationale toerisme richting Curaçao is het
essentieel dat de accommodatiecapaciteit wordt uitgebreid. Hier liggen voor
Curaçao grote kansen en op dit moment wordt er hard gewerkt aan de
realisering van nieuwe projecten", aldus Hepple.
De nieuwe directeur van het CTDB geeft aan dat er op Curaçao momenteel zo'n
2500 hotelkamers zijn in diverse categorieën, variërend van
vijfsterrenhotels tot appartementencomplexen. "We staan aan de vooravond van
een spannende periode in het toerisme. Het aantal hotelkamers op Curaçao
moet worden uitgebreid om het toerisme te kunnen stimuleren. Hier geldt het
motto, eerst hotelkamers dan extra vluchten en vervolgens meer toeristen."
Hepple geeft aan dat momenteel vele miljoenen guldens worden gestoken in het
uitbreiden van de toeristische infrastructuur. "Er zijn diverse projecten
die het vermelden waard zijn. Eerder dit jaar is de eerste achttienholes
golfbaan van het eiland geopend. In juni van dit jaar zal het bekende Floris
Suite Apartment Hotel (www.florissuitehotel.com) heropenen met 105 kamers.
In september wordt het nieuwe Kura Hulanda Hotel (www.kurahulanda.com)
geopend met de eerste 65 van in totaal 160 kamers. De ligging van dit hotel
is bijzonder, in het hart van de wijk Otrobanda waar op diverse plaatsen
wordt gewerkt aan de renovatie van oude, koloniale panden. Oktober is een
belangrijke maand voor het bekende Princess Beach Hotel
(www.princessbeach.com) dat onder de vleugels van de internationale Radisson
keten flink is gerenoveerd."
Naast de Radisson keten werkt ook de Amerikaanse keten Howard Johnson aan de
bouw van een nieuw hotel in Otrobanda. "De keten verwacht eind dit jaar de
eerste 50 kamers op te leveren en in de loop van volgend jaar alle 90 kamers
te kunnen openen. Naast deze ketens zijn het Marriott en het Sheraton al
sinds een paar jaar actief op het eiland. De aanwezigheid van deze
internationaal bekende hotelketens is voor Curaçao erg belangrijk. Dit geeft
aan dat de internationale toerisme-industrie vertrouwen heeft in de
toeristische mogelijkheden van het eiland", aldus Hepple.
Andere interessante projecten zijn: Sunset Waters (70 kamers en opening in december), Habitat Curaçao (56 kamers en opening in december), Royal Resorts (90 kamers, opening eind dit jaar), uitbreiding van het Lions Dive Hotel met 36 kamers, uitbreidingen bij Chogogo met 58 appartementen, Jan Thiel Resort met 25 appartementen dit jaar en volgend jaar met nog eens 65 units en Papagayo met 50 appartementen en de nieuwbouw van 124 luxe suites van Kura Hulanda Lodge dat naar verwachting in de tweede helft van 2002 zal openen.
Het zijn deze ontwikkelingen die Hepple hoopvol stemmen voor de toekomst.
"Er spreekt vertrouwen uit en dat heeft Curaçao hard nodig. Bovendien
verbetert een grotere accommodatiecapaciteit onze positie in gesprekken met
internationale luchtvaartmaatschappijen en touroperators. Dit zal het
toerisme naar Curaçao een flinke boost geven."