Voorlichtingspagina 30 mei 2001
Sirenes loeien op 6 juni
Oefenalarm
Op diverse plaatsen in 's-Gravenzande staan elektronische sirenes
opgesteld. Ze worden gebruikt om de bevolking te waarschuwen bij
rampen. De sirenes kunnen onhoorbaar getest worden. Om te voorkomen
dat u het geluid van de sirenes niet herkent bij een onverhoopte ramp,
vindt er op de eerste woensdag van de maand juni om klokslag 12.00 uur
een luid oefenalarm plaats. Dat is dus op woensdag 6 juni. Als u de
sirene dan meerdere malen achtereen hoort, weet u: dit is loos alarm,
er is niets aan de hand.
Hoort u de sirenes op enig andere moment, dan geldt de vaste regel: ga
direct naar binnen., sluit deuren en ramen en zet radio of tv aan.
Opknapbeurt stadhuis hard nodig
Vorige maand heeft de gemeenteraad een bedrag van 3,7 miljoen
beschikbaar gesteld voor de renovatie van het stadhuis.
Sommige mensen vroegen zich af waarom het noodzakelijk was zo'n bedrag te investeren, terwijl de Westlandse gemeenten volop aan het nadenken zijn over het samenvoegen van gemeenten. In dit artikel wordt uitgelegd waarom die investering toch verantwoord is.
Het kantoorgedeelte van het stadhuis is in 1980 in gebruik genomen. Na
21 jaar is de vloerbedekking versleten en veroorzaakt deze
cara-klachten, door de toegenomen automatisering is de bekabeling niet
meer toereikend en veel werkplekken voldoen niet aan de Wet
Arbeidsomstandigheden (Arbo). Om de klanten zo goed mogelijk te kunnen
helpen is het verder de bedoeling in de hal van het stadhuis een
centrale balie in te richten, zodat bezoekers niet meer het hele
gebouw door hoeven te lopen.
Oorspronkelijk waren nog meer werkzaamheden in het plan opgenomen,
maar de totale kosten zouden dan 7 miljoen gaan bedragen en dat vond
het gemeentebestuur niet verantwoord. Door alleen het meest
noodzakelijke te doen is nu een bedrag van 3,7 miljoen nodig. Dat is
nog een fors bedrag, maar het is wel nodig.
Als goed werkgever is de gemeente immers verplicht te zorgen voor
arbeidsomstandigheden die voldoen aan de Arbo-eisen. Verder zijn de
centralisatie en integratie van balies en de vervanging van
databekabeling onontbeerlijk om te voldoen aan de eisen op het gebied
van efficiency, klantvriendelijkheid en toegankelijkheid.
Hoe de besprekingen over de samenvoeging van gemeenten in het Westland
ook zullen lopen en welke beslissingen er ook genomen gaan worden: het
zal nog zeker enkele jaren duren voor er een nieuwe ambtelijke
organisatie is opgebouwd. En áls er een nieuwe gemeentehuis voor de
gezamenlijke plaatsen gebouwd zal gaan worden, dan zijn we echt vele
jaren verder.
Het was dan ook niet verantwoord de huidige situatie nog jaren te
laten voortbestaan.
Commissievergaderingen
Op dinsdag 5 en donderdag 7 juni zijn er openbare
commissievergaderingen in het stadhuis. Hieronder kunt u lezen welke
onderwerpen er bij de verschillende commissies op de agenda staan. In
de agenda's kunnen nog veranderingen optreden. Wanneer u er zeker van
wilt zijn dat een bepaald punt tijdens een vergadering aan bod komt,
kunt u het beste vooraf even contact opnemen met de secretaris van de
betreffende commissie.
Commissie Algemeen Bestuurlijke en Economische aangelegenheden
(dinsdag 5 juni, 17.00 uur)
* Voorlopige standpuntbepaling bestuurlijke herindeling Westland
Commissie Wegen en Groen, Verkeer, Sport en Milieu
(dinsdag 5 juni, 19.30 uur)
* Krediet vervanging riolering in de Van der Kest Wittensstraat en
mr. Schokkingstraat
* Krediet herstellen beschoeiing bij de Poelmolenweg, Poelkade en
Nieuwe Vaart
Commissie Financiën, Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Sociale
Zaken
(donderdag 7 juni, 19.30 uur)
* Vaststelling bestemmingsplan Duinpark
* Aangaan projectontwikkelingsovereenkomst Duinpark
* Delegatie vrijstellingsbevoegdheid artikel 19.1 WRO aan
burgemeester en wethouders
* Zelfstandige projectprocedure, artikel 19.1 WRO (Naaldwijkseweg)
* Planschadevergoeding ex artikel 49 WRO (Nieuwe Vaart)
* Begrotingswijzigingen
De agendastukken voor deze vergaderingen kunt u vanaf vrijdag a.s.
inzien bij het informatiepunt in de hal van het stadhuis (tijdens
openingsuren) en in de bibliotheek aan het Zandeveltplein.
Bouwen en Milieu gesloten
In verband met een werkconferentie is de afdeling Bouwen en Milieu in
het stadhuis op vrijdag 1 juni 2001 gesloten.
Bouwplannen
1. De heer A. van Blanken, Hazelaarhof 24, heeft een aanvraag om
bouwvergunning ingediend voor het bouwen van een dakkapel
(voorzijde) op het perceel kadastraal bekend gemeente
s-Gravenzande, sectie I, nr. 5751 (ged.), plaatselijk bekend
Troubadourlaan 1;
2. De heer G.V. van der Beek, Franklinstraat 9, heeft een aanvraag om
bouwvergunning ingediend voor het uitbreiden van een woning door
middel van een aanbouw op het perceel kadastraal bekend gemeente
s-Gravenzande, sectie I, nummer 5751 (ged.), plaatselijk bekend
Gasthuislaan 46.
Beide bouwplannen zijn in strijd met het nog geldende bestemmingsplan
'Veilingterrein', omdat het in beide gevallen gaat om een woning die
niet ten dienste staat van een veiling. Beide bouwplannen voldoen wel
aan het nieuwe, nog niet van kracht zijnde, bestemmingsplan
'Vreeburgh-West'.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 19, lid 3, van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening bevoegd voor de bouwplannen
vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan 'Veilingterrein'.
Voordat het college beslist, liggen de verzoeken vanaf donderdag 31
mei 2001 gedurende vier weken ter inzage bij de afdeling Bouwen en
Milieu in het stadhuis (kamer 112). Gedurende die termijn kan iedereen
schriftelijk bedenkingen kenbaar maken tegen het verlenen van de
vrijstellingen bij burgemeester en wethouders van s-Gravenzande,
postbus 207, 2690 AE s-Gravenzande.
3. De heer B. van der Houwen, Oudelandstraat 22, heeft een aanvraag
om bouwvergunning ingediend voor de bouw van drie garages op het
perceel kadastraal bekend gemeente s-Gravenzande, sectie K, nummer
3232, plaatselijk bekend Goudenregenstraat achter 7, 9 en 11.
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan 'Het Oude
Land 1985', omdat op gronden met de bestemming 'Verblijfsgebied' de
bouw van garages niet is toegestaan.
De gemeenteraad is op grond van artikel 19, lid 1, van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening bevoegd voor het bouwplan vrijstelling te
verlenen van het geldende bestemmingsplan. Overeenkomstig het bepaalde
in de laatste volzin van die bepaling heeft de gemeenteraad op 22 mei
2001 besloten die bevoegdheid te delegeren aan het college van
burgemeester en wethouders.
Voordat het college van burgemeester en wethouders beslist, ligt het
verzoek om bouwvergunning en vrijstelling vanaf donderdag 31 mei 2001
vier weken ter inzage bij de afdeling Bouwen en Milieu in het stadhuis
(kamer 112). Gedurende die termijn kan iedereen schriftelijk
zienswijzen kenbaar maken omtrent de aanvraag en het verlenen van de
vrijstelling bij het college van burgemeester en wethouders van
s-Gravenzande, postbus 207, 2690 AE s-Gravenzande.
Aangemelde bouwplannen
Naam
Bouwwerk
Bouwadres
A. Boerma
Tuinkas
Meerkoet 58
A. de Hoog
Verbouwen woning
Minstreelhof 10
Aangevraagde bouwvergunningen
Naam
Bouwwerk
Bouwadres
P. Bol
Tuinbouwkas en warmteopslagtank (wijziging)
Zanddijk 52
F.W.M. van Kester
Dakkapel
Noordlandseweg 43
P.J.P. van der Voort
Verenigingsbord
Koningin Julianaweg
R.M. van der Roes
Dakkapel
Naaldwijkseweg 232
J.J. Boers
Hobbykast
Alsemgeestlaan 14
G.P. de Munnik vof
Vervangen warenhuis
Maasdijk 9
Aangevraagde sloopvergunningen/meldingen
Naam
Bouwwerk
Bouwadres
G.L. Voskamp
Glaswarenhuis
Naaldwijkseweg 247
Geaccepteerde bouwmeldingen
Naam
Bouwwerk
Bouwadres
A. Kester
Hobbyruimte
Flothuisstraat 26
Verleende bouwvergunningen
Naam
Bouwwerk
Bouwadres
N.L. van Geest
Verbouwen/vergroten bedrijfsruimte
Bloemenlaan 10
P.J. van Velden
2 watersilo's
Groeneweg 12
Firma J.C. Aarse & Zn
Warenhuis en bedrijfsruimte
Poelkade 38
L. van Vliet
Verbouwen woning
De Jonghlaan 19
A. van der Meer
Uitbreiden woonhuis (uitbouw)
Vestdijklaan 42
H.W. Bloem
Dakkapel
Onyx 16
G.A. den Otter
Tuinhuis
Beukenlaan 55
Informatie over aangemelde bouwplannen en aangevraagde
bouwvergunningen kunt u krijgen bij de afdeling Bouwen en Milieu in
het stadhuis, kamer 112. Op deze afdeling liggen ook gedurende zes
weken de verleende bouwvergunningen ter inzage. Binnen deze periode
kunnen belanghebbenden tegen deze besluiten schriftelijk gemotiveerd
bezwaar maken door het indienen van een bezwaar schrift. Het
bezwaarschrift moet worden gezonden aan het College van burgemeester
en wethouders van 's-Gravenzande. In de linkerbovenhoek van de
enveloppe moet de aanduiding 'bezwaarschrift Awb' zijn vermeld.
Andere ophaaldag huisvuil
Tweede pinksterdag
Op maandag 4 juni (tweede pinksterdag) wordt het huisvuil niet
opgehaald. In plaats daarvan gebeurt dat op dinsdag 5 juni.
Afvalwijzer
Gemeentewerf
Fultonstraat 3
Openingstijden: maandag van 13.00 tot 15.00 uur en iedere eerste
zaterdag van de maand van 8.30 tot 11.30 uur. Informatie: 416286
Recycling
Hoflaan 28
Openingstijden: donderdag van 19.00 tot 20.00 uur (alleen brengen,
geen verkoop), vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zaterdag van 10.00
tot 12.00 uur. Informatie: 418105
Recycling
Recycling 's-Gravenzande stimuleert door inzameling en verkoop het
hergebruik van in goede staat verkerende huisraad. De opbrengst komt
jaarlijks ten goede aan tientallen projecten in derdewereldlanden en
landen in Oost-Europa. Meubilair, huishoudelijke apparaten, kleding en
gereedschap kunt u brengen naar de Recycling, het liefst op donderdag
of zaterdag (zie openingstijden).
Groen of grijs?
Volgende week (5 tot en met 8 juni) worden de grijze minicontainers
geleegd.
Zet geen ijzer, plastic of andere spullen naast uw minicontainer. Het
vuilophaalbedrijf neemt dit niet mee.
Grof huisvuil
Grof huisvuil is al het huishoudelijk afval dat niet past of hoort in
een minicontainer. Voorbeelden: bedden, spiralen, grof tuinafval en
tuinmeubelen.
U kunt grof huisvuil op drie manieren kwijt:
* U kunt het zelf wegbrengen naar de gemeentewerf (zie
openingstijden).
* Het wordt gratis op afroep bij u opgehaald. U kunt hiervoor de
speciale Grof vuillijn bellen: 421906. Er wordt dan met u een
afspraak gemaakt wanneer het wordt opgehaald; dit is afhankelijk
van het soort grof vuil.
* Wilt u tussentijds van uw grof vuil af, dan kost dat 75,--. Dit
bedrag moet vooraf betaald worden aan de kassa van de
gemeentewerf. Daarna wordt het grof vuil bij u opgehaald.
Grof huisvuil dient zoveel mogelijk gescheiden te worden aangeleverd.
Grof tuinafval ontdoen van wortels en grond.
Puin
Voor puin geldt een andere regeling dan normaal grof huisvuil. U kunt
het brengen naar de gemeentewerf (zie openingstijden). De eerste m³ is
gratis, voor meer betaalt u 25,-- per m³.
Let op: het puin moet schoon zijn, dus niet vervuild met grond,
eterniet e.d.
Chemisch afval
U kunt met chemisch afval terecht bij de gemeentewerf (zie
openingstijden) of bij de chemokar die enkele keren per jaar door de
gemeente rijdt. De komst van de chemokar wordt altijd apart
aangekondigd op deze pagina.
Asbest
Particulieren kunnen asbest gratis afgeven bij de gemeentewerf. U
dient hiervoor minimaal 5 werkdagen van tevoren een vergunning aan te
vragen in het stadhuis. Het asbest moet verpakt zijn in doorzichtig,
niet-luchtdoorlatend materiaal, zoals dik plastic. Dit is te koop bij
tuinbouwtoeleveranciers. Asbest platen moeten per stuk zijn verpakt en
mogen niet worden gebroken.
Oud papier
Oud papier kunt u de komende dagen inleveren bij de volgende scholen:
* De Driekleur, gebouw Beatrix, Spinel 6 op vrijdag 1 juni van 15.30
tot 16.30 uur en zaterdag 2 juni van 11.00 tot 12.00 uur;
* Eikenhorst, Jade 3 op schooldagen tot 16.00 uur, woensdag tot
12.00 uur (in bundels/doosjes bij fietsenberging);
* De Zandhorst, gebouw Ds. Van Geest, Naaldwijkseweg 28 op
schooldagen tussen 8.15 en 15.30 uur, op woensdag van 8.15 tot
12.15 uur (niet na schooltijd).
Verder kunt u oud papier kwijt bij:
* de papiercontainer van de beide voetbalverenigingen op het
Julianasportpark, ingang Wattstraat;
* de papiercontainer bij de milieu-eilanden;
* de gemeentewerf in de Fultonstraat (zie openingstijden).