Commissievergaderingen
Ter voorbereiding op de raadsvergadering van 25 juni vergaderen
volgende week vier van de zeven adviescommissies. Daarnaast vinden
enkele gecombineerde vergaderingen plaats. Diverse vergaderingen
beginnen op een afwijkend tijdstip!
De leden van de commissie Openbare Werken, Volkshuisvesting en Milieu
komen op dinsdag 5 juni om 19.30 uur in vergadering bijeen. De
voorzitter is wethouder A. Admiraal. De agenda vermeldt de volgende
onderwerpen.
1.
Opening:
* presentatie over de bodemsanering Havenkwartier
* toelichting op de inventarisatie risicobedrijven
2.
Verslag van de vergadering van 15 mei 2001
3.
Stukken ter advisering:
* concept-jaarrekening 2000
* verzoek aankoop huurwoning
4.
Stukken ter informatie (een greep):
* plan van aanpak Vervoer Lokaal
* fietsbalanskrant
* evaluatie knipperproef verkeerslichten Koninginneweg
* tijdelijke verplaatsing weekmarkt
* verkeersveiligheid provinciale wegen 2000
5.
Rondvraag
6.
Sluiting
Op woensdag 6 juni vindt om 19.00 uur een gecombineerde vergadering
plaats van de commissie Welzijn en de commissie Onderwijs, Sport en
Recreatie. Onder voorzittersschap van wethouder J.H. Stuurman worden
de volgende zaken besproken.
1.
Opening
2.
Adviesaanvraag:
* nota jeugdbeleid 0 - 12 jarigen 2001-2004
3.
Rondvraag
4.
Sluiting
Daarna (om 20.00 uur) vergadert de commissie Welzijn met de commissie
Ruimtelijke en Economische Zaken. Ook deze vergadering wordt
voorgezeten door wethouder J.H. Stuurman. Op de agenda staat:
1.
Opening
2.
Adviesaanvraag:
* opvang asielzoekers gemeente Oud-Beijerland
3.
Sluiting
Aansluitend wordt de reguliere vergadering van de commissie Welzijn
gehouden. De voorzittershamer wordt ook nu weer gehanteerd door
wethouder J.H. Stuurman. De volgende onderwerpen komen aan de orde van
behandeling.
1.
Opening
2.
Notulen van de vergadering van 9 mei 2001
3.
Mededelingen;
4.
Gedachtewisseling:
* beleid uitgeprocedeerde asielzoekers
5.
Adviesaanvragen:
* ontwerp-gemeenterekening 2000
* vaststelling aangepast beleid voorzieningen gehandicapten
* plan van aanpak Vervoer Lokaal
6.
Projecten
7.
Ingekomen stukken
8.
Rondvraag
9.
Sluiting
De leden van de commissie Financiën komen op donderdag 7 juni om 19.00
uur in vergadering bijeen. Voorzitter is wethouder mevrouw A.M.C. van
Hemert. Op agenda staan de volgende zaken.
1.
Opening
2.
Verslag van de vergadering van 17 mei 2001
3.
Adviesaanvragen:
* wijziging legesverordening 2001 in verband met afstemming
Verordening Brandweerrechten conform regionaal organisatieplan
Zuid-Holland Zuid
* jaarrekening 2000
* begroting 2001 en meerjarenraming 2001-2005 SVHW
* begroting 2002 en meerjarenraming 2002-2006 SVHW
4.
Stukken ter informatie
5.
Rondvraag
6.
Sluiting
Tot slot vergadert de commissie Onderwijs, Sport en Recreatie eveneens
op donderdag 7 juni. Deze vergadering begint om 20.00 uur en wordt
voorgezeten door wethouder mevrouw A.M.C. van Hemert. De volgende
onderwerpen worden besproken.
1.
Opening
2.
Verslag van de vergadering van 10 mei 2001
3.
Stukken ter advisering:
* ontwerp-gemeenterekening
* uitbreiding buitenschoolse opvang Stichting Samenlevingsopbouw
Oud-Beijerland (SSO) in Zoomwijck met een vierde groep
* tarievennota
4.
Stukken ter informatie:
* verantwoordelijkheid schoolzwemmen
* evaluatie Arabische les
* stand van zaken managementstructuur openbaar primair onderwijs
* verslag van het overleg tussen de gemeente Oud-Beijerland en de
besturen van het openbaar en het primair onderwijs
5.
Lopende zaken
6.
Rondvraag
7.
Sluiting
De commissievergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het
Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6. Normaliter beginnen de
vergaderingen om 20.00 uur, echter dit keer zijn er enkele afwijkende
aanvangstijdstippen (deze zijn bij elke vergadering aangegeven!).
Wij nodigen u graag uit om één of meerdere vergaderingen bij te wonen.
Gemeentelijke vergaderagenda juni 2001
In onderstaand vergaderschema ziet u welke gemeentelijke (commissie)vergade-ringen c.q. -activiteiten plaatsvinden in de komende weken. De agenda's publiceren wij in de week voorafgaand aan de betreffende vergaderingen.
De vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het Gemeentehuis en beginnen om 20.00 uur (ten zij anders aangegeven). Indien u belangstelling hebt om één of meerdere vergaderingen bij te wonen op de publieke tribune, dan bent u van harte welkom.
4
juni
tweede Pinksterdag (Gemeentehuis gesloten);
5
juni
commissie Openbare Werken, Volkshuisvesting en Milieu; *
6
juni
commissie Welzijn;
7
juni
commissie Onderwijs, Sport en Recreatie;
7
juni
commissie Financiën; **
11
juni
Oud-Beijerlandse Senioren Advies Raad; ***
11
juni
commissie Ruimtelijke en Economische Zaken;
25
juni
raadsvergadering;
* aanvang 19.30 uur;
** aanvang 19.00 uur;
*** aanvang 14.00 uur.
Ere wie ere toekomt
ERE WIE ERE TOEKOMT: KENT U IEMAND DIE EEN LINTJE VERDIENT?
Kent u iemand die een lintje verdient? Bijna iedereen zal deze vraag
met 'ja' beantwoorden. Want overal in Nederland en in Oud-Beijerland
zetten mensen zich voor vele doelen in. Vaak zonder eigen belang en in
alle bescheidenheid.
Deze mensen komen in aanmerking voor een Koninklijke Onderscheiding,
net als ieder ander met bijzondere verdiensten voor de samenleving.
Maar dan moeten ze daarvoor wel eerste worden voorgesteld. U kunt
daarvoor zorgen! Want iedereen kan iemand anders voorstellen voor een
lintje. Dat is geen eenvoudige opgave, maar wel een uitdaging die het
waard is aan te gaan.
Wie en hoe? Dat vertelt onder meer een brochure die is uitgegeven door
het Kapittel voor de Civiele Orden, een onafhankelijk college dat
adviezen uitbrengt over alle decoratievoorstellen. In deze brochure
vindt u informatie over het decoratiestelsel en het beschrijft
stapsgewijs hoe een voorstel kan worden ingediend.
Deze brochure (en natuurlijke ook overige informatie) kunt u opvragen
bij het Kabinet van de burgemeester van Oud-Beijerland (Carla van
Emmerik en Cobi Crucq) telefoon 646 151.
Op de website www.lintje.nl treft u werkelijk alle informatie aan over
de koninklijke onderscheidingen.
Dien het voorstel op tijd in...
De behandeling van een voorstel kost behoorlijk wat tijd. Daarom is
het belangrijk om tijdig in actie te komen. Is het de bedoeling dat de
onderscheiding tijdens de zogeheten 'lintjesregen' voor Koninginnedag
wordt uitgereikt? Dien het voorstel dan zo spoedig mogelijk, bij
voorkeur vóór 15 augustus 2001, bij de burgemeester in. Gaat het om
een uitreiking tijdens een andere gelegenheid, dan moet u het voorstel
tenminste zes maanden van te voren naar de burgemeester opsturen. Het
adres luidt als volgt: aan het kabinet van de burgemeester van
Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Gemeentehuis gesloten
Het Gemeentehuis is maandag 4 juni (tweede Pinksterdag) gesloten.
Dinsdag 5 juni zijn wij u vanaf 08.30 uur weer graag van dienst.
Kinderboerderij weer open
Kinderboerderij "De Boezemvriend" in Oud-Beijerland is met ingang van
1 juni a.s. weer geopend.
Locatiekeuze voor asielzoekers
LOCATIE OPVANG ASIELZOEKERS
Al eerder informeerden wij u over het besluit van de colleges van
burgemeester en wethouders van de Hoeksche Waardse gemeenten* om mee
te werken aan het project 'kleinschalige opvang asielzoekers'. Dit
project voorziet in de opvang van de door het Centraal Orgaan voor
opvang van Asielzoekers (COA) geselecteerde asielzoekers die nog geen
verblijfstatus hebben. Het is de bedoeling dat huisvesting geboden
wordt aan 250 asielzoekers verspreid over een aantal locaties in de
gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk en Oud-Beijerland. Het
gaat om een voor Nederland nog uniek plan. Tot op heden heeft namelijk
alleen de gemeente Deventer een vergelijkbare vorm van opvang.
* aan dit project nemen vier van de zes gemeenten deel. 's-Gravendeel
heeft al acht jaar een opvangcentrum, waarvoor de overeenkomst nog
twee jaar loopt. Strijen heeft per 1 januari jl. de grootschalige
opvang van asielzoekers afgesloten en heeft dan vijf jaar een
asielzoekerscentrum met ongeveer 250 bewoners geaccommodeerd.
Wat vooraf ging
Sinds 1996 is het rijk verantwoordelijk voor de opvang en zorg voor
asielzoekers, terwijl de gemeenten verantwoordelijk zijn voor
vluchtelingen met een status. De overvolle opvangcentra brachten
Justitie de afgelopen jaren tot steeds nieuwe mogelijkheden voor de
opvang van asielzoekers, waaronder 'zelfzorgarrangemen-ten'. Hierbij
mogen asielzoekers onderdak zoeken bij kennissen of familie en de
Centrale Opvang Woningen. Ondanks deze maatregelen moet Justitie met
enige regelmaat asielzoekers onderbrengen in caravans, tenten en
dependances.
Een nieuwe mogelijkheid om asielzoekers te huisvesten is de zogenaamde
Kleinschalige Centrale Opvang Asielzoekers (KCO). Het voordeel van
deze vorm van opvang is met name voorkoming van een onevenredige zware
belasting van kleine kernen c.q. wijken. Ook in de Hoeksche Waard gaat
de voorkeur uit naar deze vorm van opvang.
Hoeksche Waard
Per 1 januari 2001 is de opvang van asielzoekers in het AZC in Strijen
gestopt. Het COA heeft de streek verzocht de taak van Strijen over te
nemen. Hoewel de voorkeur van het COA uitgaat naar een nieuw centrum
op één locatie, waar zo'n 400 asielzoekers terechtkunnen (de COA kan
bij deze opvang namelijk een optimale begeleiding garanderen) hebben
de vier Hoeksche waardse gemeenten aangegeven 250 asielzoekers te
willen opvangen, verspreid over de vier gemeenten die de laatste jaren
geen AZC binnen de grenzen hebben gehad.
Het is de bedoeling dat Oud-Beijerland en Binnenmaas 80 personen per
gemeente en Korendijk en Cromstrijen 45 personen per gemeente
opvangen.
In de Hoeksche Waard is er in principe voor gekozen om de
opvanglocaties zo in te vullen, dat die na afloop van de opvangperiode
(die gesteld is op 10 jaar) ook bruikbaar zou moeten zijn voor andere
functies. De opvangeenheden komen niet ten laste van het
woningbouwcontingent.
Regionaal
De invulling van de opvang wordt regionaal georganiseerd. Bestuurlijk
is er een stuurgroep in het leven geroepen, waarin de
portefeuillehouders van de vier deelnemende gemeenten, het COA, de
woningbouwcorporaties, de Stichting Vluchtelingenwerk Hoeksche Waard
en twee adviserende leden (wethouders van Strijen en 's-Gravendeel)
zitting hebben.
Locatiekeuze Oud-Beijerland
Het college van burgemeester en wethouders is van plan om de
wooneenheden voor de 80 asielzoekers die in onze gemeente gehuisvest
zullen worden, te bouwen in Poortwijk. Daarmee is Oud-Beijerland de
eerste gemeente die ook daadwerkelijk een locatie heeft bepaald. Bij
de overige drie gemeenten zal na de zomer een locatiekeuze worden
gemaakt.
De exacte locatie van de nieuw te bouwen wooneenheden is nog niet
helemaal bekend, maar het college heeft een zoekgebied aangewezen in
Poortwijk, fase 2, in het zuidwesten van deel 3 (zie kaart). Dit is
het gedeelte dat begin volgend jaar bouwrijp wordt gemaakt. Dit
betekent dat dan ook met de bouw van de wooneenheden begonnen kan
worden.
De belangrijkste reden waarom het college voor deze locatie gekozen
heeft, is dat de wooneenheden niet geheel geïsoleerd komen te liggen.
Daarnaast zijn er op dit moment ook geen inwoners die deze
wooneenheden in hun directe omgeving gebouwd zien worden.
De gemeente heeft geprobeerd om alle bewoners van Poortwijk, fase 2 te
informeren. Dit blijkt echter een lastige opgave te zijn, omdat het
een ontwikkelingsgebied betreft. Vandaar dat wij deze inwoners en alle
overige belangstellenden ook via onze informatierubriek op de hoogte
brengen.
De vier deelnemende gemeenten hebben bewust gekozen voor permanente
hoogwaardige bouw en niet voor opvang in tijdelijke voorzieningen. Op
deze wijze is er meer kans op integratie met de locale bevolking en
kunnen we de asielzoekers ook onderkomen bieden in degelijke woningen.
Zoals gezegd, vallen de wooneenheden buiten het woningcontingent (het
aantal woningen dat een gemeente jaarlijks van de provincie mag
bouwen). De opvang gaat dus niet ten koste van de reguliere
bouwprojecten. Hoe de wooneenheden er precies uit gaan zien, is nog
niet bekend. Woonstichting Volksbelang gaat samen met het COA hiervoor
ontwerpen maken.
Besluitvorming
Het college zal het besluit rond de locatiekeuze voorleggen aan de
raadscommissies en de gemeenteraad. Het onderwerp wordt behandeld
tijdens een gecombineerde vergadering van de commissie Welzijn en de
commissie Ruimtelijke en Economische Zaken op 6 juni a.s. De
gemeenteraad buigt zich op 25 juni over dit agendapunt.
Informatieavond
Tussen deze twee vergaderingen organiseert de gemeente een
informatieavond. Deze bijeenkomst, waarop omwonenden en overige
belangstellenden welkom zijn, wordt gehouden op 18 juni 2001 om 20.00
uur in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6.
Bekendmakingen AWB en Woningwet
AWB
Bekendmakingen
Datum publicatie : 31 mei 2001
Het gemeentebestuur van Oud-Beijerland maakt de volgende besluiten
bekend :
Verzending d.d.
Zakelijke inhoud
Naam en adres
direct-belanghebbende
Dienst
Bouwvergunning verleend voor:
22-05-01
het plaatsen van een dakkapel op het perceel Frans Halsstraat 34;
de heer J. Slobbe
Frans Halsstraat 34
3262 HG Oud-Beijerland
2
22-05-01
het plaatsen van een dakkapel op het perceel Beetwortelweg 73;
de heer R. van Noord
Beetwortelweg 73
3263 EA Oud-Beijerland
2
Positieve reactie op melding bouwvoornemen voor:
Voorlopige bouwvergunning verleend voor:
Kapvergunning verleend voor:
Sloopvergunning verleend voor:
Overige vergunningen/vrijstelling/ontheffing verleend voor:
23-05-01
het organiseren van een bazar en een loterij op vrijdagmiddag 12 en
zaterdag 13 oktober 2001 in Verpleeghuis De Egmontshof;
Verpleeghuis De Egmontshof
t.a.v. de heer P.C. den Uil
Postbus 1119
3260 AC Oud-Beijerland
3
23-05-01
het plaatsen van losse terraselementen naast het pand Veilingpassage
11 tot 1 oktober 2001;
Rue de la Baguette Rotterdam B.V.
t.a.v. de heer E.W.E. Schnaar
Postbus 7480
3280 AG Numansdorp
3
BEZWAREN
In veel gevallen kan een belanghebbende tegen een besluit bezwaren
indienen. De bezwaren moeten schriftelijk en gemotiveerd binnen zes
weken volgende op de dag van verzending van het besluit (zie
bovenstaand schema) worden ingediend bij het gemeentebestuur, Postbus
2003, 3260 EA Oud-Beijerland.
Na de indiening kan de belanghebbende, die de behandeling van het
bezwaarschrift niet kan afwachten, aan de President van de Rechtbank
te Dordrecht een voorlopige voorziening vragen (waarover griffierecht
verschuldigd is).
Nadere informatie m.b.t. de besluiten is verkrijgbaar bij :
1. Dienst Samenleving, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 67 77
2. Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39
3. Dienst Bestuur, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 65 41
WONINGWET
Openbare bekendmaking ingevolge artikel 41 van de Woningwet.
Lijst van bij de gemeente binnengekomen aanvragen tot het verstrekken van een bouw- of sloopvergunning :
aanvraag
ingediend d.d.
zakelijke inhoud
naam en adres aanvrager
Bouwvergunningsverzoek tot het :
09-05-01
vergroten van een woning op het perceel Oostdijk 239;
de heer T. van der Linden
Oostdijk 239
3261 KE Oud-Beijerland
11-05-01
vergroten van een woning op het perceel Koninginneweg 114;
de heer A.F.S. van Hoorn
Ravenswey 12
3261 VB Oud-Beijerland
11-05-01
plaatsen van een schuur op het perceel Koninginneweg 112;
mevrouw M. Kievit
Koninginneweg 97
3261 CB Oud-Beijerland
15-05-01
plaatsen van een dakkapel op het perceel Van Leeuwenerf 11;
de heer A. Letterie
Van Leeuwenerf 11
3263 EJ Oud-Beijerland
Sloopvergunningsverzoek tot het:
18-05-01
gedeeltelijk slopen van een bedrijfsgebouw op het perceel Albert
Einsteinstraat 2;
de heer W. van der Wulp
Munnikenweg 2
3273 LG Westmaas
N.B.: Nadere informatie daarover is verkrijgbaar bij de Dienst Ruimte,
W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39
Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland maken bekend dat ze van
plan zijn om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende
bestemmingsplan voor de vestiging van een daghoreca in het pand
Oostdijk 7.
De desbetreffende stukken liggen met ingang van 1 juni 2001 gedurende
vier weken voor een ieder ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke
Ontwikkeling (geopend op werkdagen van 09.00 tot 12.30 uur en volgens
afspraak) van de Dienst Ruimte in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat
6.
Een ieder kan gedurende de termijn van ter inzage ligging zijn
zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij
het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus
2003, 3260 EA Oud-Beijerland.