Gemeente Oud-Beijerland

Commissievergaderingen

Ter voorbereiding op de raadsvergadering van 25 juni vergaderen volgende week vier van de zeven adviescommissies. Daarnaast vinden enkele gecombineerde vergaderingen plaats. Diverse vergaderingen beginnen op een afwijkend tijdstip!

De leden van de commissie Openbare Werken, Volkshuisvesting en Milieu komen op dinsdag 5 juni om 19.30 uur in vergadering bijeen. De voorzitter is wethouder A. Admiraal. De agenda vermeldt de volgende onderwerpen.


1.


Opening:

* presentatie over de bodemsanering Havenkwartier
* toelichting op de inventarisatie risicobedrijven

2.
Verslag van de vergadering van 15 mei 2001


3.

Stukken ter advisering:

* concept-jaarrekening 2000

* verzoek aankoop huurwoning


4.

Stukken ter informatie (een greep):

* plan van aanpak Vervoer Lokaal

* fietsbalanskrant

* evaluatie knipperproef verkeerslichten Koninginneweg
* tijdelijke verplaatsing weekmarkt

* verkeersveiligheid provinciale wegen 2000

5.
Rondvraag


6.
Sluiting

Op woensdag 6 juni vindt om 19.00 uur een gecombineerde vergadering plaats van de commissie Welzijn en de commissie Onderwijs, Sport en Recreatie. Onder voorzittersschap van wethouder J.H. Stuurman worden de volgende zaken besproken.


1.


Opening


2.


Adviesaanvraag:

* nota jeugdbeleid 0 - 12 jarigen 2001-2004

3.

Rondvraag


4.

Sluiting

Daarna (om 20.00 uur) vergadert de commissie Welzijn met de commissie Ruimtelijke en Economische Zaken. Ook deze vergadering wordt voorgezeten door wethouder J.H. Stuurman. Op de agenda staat:


1.
Opening


2.


Adviesaanvraag:

* opvang asielzoekers gemeente Oud-Beijerland

3.
Sluiting

Aansluitend wordt de reguliere vergadering van de commissie Welzijn gehouden. De voorzittershamer wordt ook nu weer gehanteerd door wethouder J.H. Stuurman. De volgende onderwerpen komen aan de orde van behandeling.


1.
Opening


2.

Notulen van de vergadering van 9 mei 2001


3.


Mededelingen;


4.


Gedachtewisseling:

* beleid uitgeprocedeerde asielzoekers


5.


Adviesaanvragen:

* ontwerp-gemeenterekening 2000

* vaststelling aangepast beleid voorzieningen gehandicapten
* plan van aanpak Vervoer Lokaal


6.
Projecten


7.
Ingekomen stukken


8.
Rondvraag


9.
Sluiting

De leden van de commissie Financiën komen op donderdag 7 juni om 19.00 uur in vergadering bijeen. Voorzitter is wethouder mevrouw A.M.C. van Hemert. Op agenda staan de volgende zaken.


1.
Opening


2.

Verslag van de vergadering van 17 mei 2001


3.

Adviesaanvragen:

* wijziging legesverordening 2001 in verband met afstemming Verordening Brandweerrechten conform regionaal organisatieplan Zuid-Holland Zuid

* jaarrekening 2000

* begroting 2001 en meerjarenraming 2001-2005 SVHW
* begroting 2002 en meerjarenraming 2002-2006 SVHW

4.
Stukken ter informatie


5.
Rondvraag


6.
Sluiting

Tot slot vergadert de commissie Onderwijs, Sport en Recreatie eveneens op donderdag 7 juni. Deze vergadering begint om 20.00 uur en wordt voorgezeten door wethouder mevrouw A.M.C. van Hemert. De volgende onderwerpen worden besproken.


1.
Opening


2.
Verslag van de vergadering van 10 mei 2001


3.

Stukken ter advisering:

* ontwerp-gemeenterekening

* uitbreiding buitenschoolse opvang Stichting Samenlevingsopbouw Oud-Beijerland (SSO) in Zoomwijck met een vierde groep
* tarievennota


4.


Stukken ter informatie:

* verantwoordelijkheid schoolzwemmen

* evaluatie Arabische les

* stand van zaken managementstructuur openbaar primair onderwijs
* verslag van het overleg tussen de gemeente Oud-Beijerland en de besturen van het openbaar en het primair onderwijs


5.
Lopende zaken


6.
Rondvraag


7.
Sluiting

De commissievergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6. Normaliter beginnen de vergaderingen om 20.00 uur, echter dit keer zijn er enkele afwijkende aanvangstijdstippen (deze zijn bij elke vergadering aangegeven!).

Wij nodigen u graag uit om één of meerdere vergaderingen bij te wonen.

Gemeentelijke vergaderagenda juni 2001

In onderstaand vergaderschema ziet u welke gemeentelijke (commissie)vergade-ringen c.q. -activiteiten plaatsvinden in de komende weken. De agenda's publiceren wij in de week voorafgaand aan de betreffende vergaderingen.

De vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het Gemeentehuis en beginnen om 20.00 uur (ten zij anders aangegeven). Indien u belangstelling hebt om één of meerdere vergaderingen bij te wonen op de publieke tribune, dan bent u van harte welkom.

4

juni

tweede Pinksterdag (Gemeentehuis gesloten);


5

juni

commissie Openbare Werken, Volkshuisvesting en Milieu; *


6

juni

commissie Welzijn;


7


juni

commissie Onderwijs, Sport en Recreatie;

7

juni

commissie Financiën; **

11

juni

Oud-Beijerlandse Senioren Advies Raad; ***

11

juni

commissie Ruimtelijke en Economische Zaken;

25

juni

raadsvergadering;


* aanvang 19.30 uur;


** aanvang 19.00 uur;


*** aanvang 14.00 uur.

Ere wie ere toekomt

ERE WIE ERE TOEKOMT: KENT U IEMAND DIE EEN LINTJE VERDIENT?

Kent u iemand die een lintje verdient? Bijna iedereen zal deze vraag met 'ja' beantwoorden. Want overal in Nederland en in Oud-Beijerland zetten mensen zich voor vele doelen in. Vaak zonder eigen belang en in alle bescheidenheid.

Deze mensen komen in aanmerking voor een Koninklijke Onderscheiding, net als ieder ander met bijzondere verdiensten voor de samenleving. Maar dan moeten ze daarvoor wel eerste worden voorgesteld. U kunt daarvoor zorgen! Want iedereen kan iemand anders voorstellen voor een lintje. Dat is geen eenvoudige opgave, maar wel een uitdaging die het waard is aan te gaan.

Wie en hoe? Dat vertelt onder meer een brochure die is uitgegeven door het Kapittel voor de Civiele Orden, een onafhankelijk college dat adviezen uitbrengt over alle decoratievoorstellen. In deze brochure vindt u informatie over het decoratiestelsel en het beschrijft stapsgewijs hoe een voorstel kan worden ingediend.

Deze brochure (en natuurlijke ook overige informatie) kunt u opvragen bij het Kabinet van de burgemeester van Oud-Beijerland (Carla van Emmerik en Cobi Crucq) telefoon 646 151.

Op de website www.lintje.nl treft u werkelijk alle informatie aan over de koninklijke onderscheidingen.

Dien het voorstel op tijd in...

De behandeling van een voorstel kost behoorlijk wat tijd. Daarom is het belangrijk om tijdig in actie te komen. Is het de bedoeling dat de onderscheiding tijdens de zogeheten 'lintjesregen' voor Koninginnedag wordt uitgereikt? Dien het voorstel dan zo spoedig mogelijk, bij voorkeur vóór 15 augustus 2001, bij de burgemeester in. Gaat het om een uitreiking tijdens een andere gelegenheid, dan moet u het voorstel tenminste zes maanden van te voren naar de burgemeester opsturen. Het adres luidt als volgt: aan het kabinet van de burgemeester van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.

Gemeentehuis gesloten

Het Gemeentehuis is maandag 4 juni (tweede Pinksterdag) gesloten. Dinsdag 5 juni zijn wij u vanaf 08.30 uur weer graag van dienst.

Kinderboerderij weer open

Kinderboerderij "De Boezemvriend" in Oud-Beijerland is met ingang van
1 juni a.s. weer geopend.






Locatiekeuze voor asielzoekers

LOCATIE OPVANG ASIELZOEKERS

Al eerder informeerden wij u over het besluit van de colleges van burgemeester en wethouders van de Hoeksche Waardse gemeenten* om mee te werken aan het project 'kleinschalige opvang asielzoekers'. Dit project voorziet in de opvang van de door het Centraal Orgaan voor opvang van Asielzoekers (COA) geselecteerde asielzoekers die nog geen verblijfstatus hebben. Het is de bedoeling dat huisvesting geboden wordt aan 250 asielzoekers verspreid over een aantal locaties in de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk en Oud-Beijerland. Het gaat om een voor Nederland nog uniek plan. Tot op heden heeft namelijk alleen de gemeente Deventer een vergelijkbare vorm van opvang.


* aan dit project nemen vier van de zes gemeenten deel. 's-Gravendeel heeft al acht jaar een opvangcentrum, waarvoor de overeenkomst nog twee jaar loopt. Strijen heeft per 1 januari jl. de grootschalige opvang van asielzoekers afgesloten en heeft dan vijf jaar een asielzoekerscentrum met ongeveer 250 bewoners geaccommodeerd.

Wat vooraf ging

Sinds 1996 is het rijk verantwoordelijk voor de opvang en zorg voor asielzoekers, terwijl de gemeenten verantwoordelijk zijn voor vluchtelingen met een status. De overvolle opvangcentra brachten Justitie de afgelopen jaren tot steeds nieuwe mogelijkheden voor de opvang van asielzoekers, waaronder 'zelfzorgarrangemen-ten'. Hierbij mogen asielzoekers onderdak zoeken bij kennissen of familie en de Centrale Opvang Woningen. Ondanks deze maatregelen moet Justitie met enige regelmaat asielzoekers onderbrengen in caravans, tenten en dependances.

Een nieuwe mogelijkheid om asielzoekers te huisvesten is de zogenaamde Kleinschalige Centrale Opvang Asielzoekers (KCO). Het voordeel van deze vorm van opvang is met name voorkoming van een onevenredige zware belasting van kleine kernen c.q. wijken. Ook in de Hoeksche Waard gaat de voorkeur uit naar deze vorm van opvang.

Hoeksche Waard

Per 1 januari 2001 is de opvang van asielzoekers in het AZC in Strijen gestopt. Het COA heeft de streek verzocht de taak van Strijen over te nemen. Hoewel de voorkeur van het COA uitgaat naar een nieuw centrum op één locatie, waar zo'n 400 asielzoekers terechtkunnen (de COA kan bij deze opvang namelijk een optimale begeleiding garanderen) hebben de vier Hoeksche waardse gemeenten aangegeven 250 asielzoekers te willen opvangen, verspreid over de vier gemeenten die de laatste jaren geen AZC binnen de grenzen hebben gehad.

Het is de bedoeling dat Oud-Beijerland en Binnenmaas 80 personen per gemeente en Korendijk en Cromstrijen 45 personen per gemeente opvangen.

In de Hoeksche Waard is er in principe voor gekozen om de opvanglocaties zo in te vullen, dat die na afloop van de opvangperiode (die gesteld is op 10 jaar) ook bruikbaar zou moeten zijn voor andere functies. De opvangeenheden komen niet ten laste van het woningbouwcontingent.

Regionaal

De invulling van de opvang wordt regionaal georganiseerd. Bestuurlijk is er een stuurgroep in het leven geroepen, waarin de portefeuillehouders van de vier deelnemende gemeenten, het COA, de woningbouwcorporaties, de Stichting Vluchtelingenwerk Hoeksche Waard en twee adviserende leden (wethouders van Strijen en 's-Gravendeel) zitting hebben.

Locatiekeuze Oud-Beijerland

Het college van burgemeester en wethouders is van plan om de wooneenheden voor de 80 asielzoekers die in onze gemeente gehuisvest zullen worden, te bouwen in Poortwijk. Daarmee is Oud-Beijerland de eerste gemeente die ook daadwerkelijk een locatie heeft bepaald. Bij de overige drie gemeenten zal na de zomer een locatiekeuze worden gemaakt.

De exacte locatie van de nieuw te bouwen wooneenheden is nog niet helemaal bekend, maar het college heeft een zoekgebied aangewezen in Poortwijk, fase 2, in het zuidwesten van deel 3 (zie kaart). Dit is het gedeelte dat begin volgend jaar bouwrijp wordt gemaakt. Dit betekent dat dan ook met de bouw van de wooneenheden begonnen kan worden.

De belangrijkste reden waarom het college voor deze locatie gekozen heeft, is dat de wooneenheden niet geheel geïsoleerd komen te liggen. Daarnaast zijn er op dit moment ook geen inwoners die deze wooneenheden in hun directe omgeving gebouwd zien worden.

De gemeente heeft geprobeerd om alle bewoners van Poortwijk, fase 2 te informeren. Dit blijkt echter een lastige opgave te zijn, omdat het een ontwikkelingsgebied betreft. Vandaar dat wij deze inwoners en alle overige belangstellenden ook via onze informatierubriek op de hoogte brengen.

De vier deelnemende gemeenten hebben bewust gekozen voor permanente hoogwaardige bouw en niet voor opvang in tijdelijke voorzieningen. Op deze wijze is er meer kans op integratie met de locale bevolking en kunnen we de asielzoekers ook onderkomen bieden in degelijke woningen.

Zoals gezegd, vallen de wooneenheden buiten het woningcontingent (het aantal woningen dat een gemeente jaarlijks van de provincie mag bouwen). De opvang gaat dus niet ten koste van de reguliere bouwprojecten. Hoe de wooneenheden er precies uit gaan zien, is nog niet bekend. Woonstichting Volksbelang gaat samen met het COA hiervoor ontwerpen maken.

Besluitvorming

Het college zal het besluit rond de locatiekeuze voorleggen aan de raadscommissies en de gemeenteraad. Het onderwerp wordt behandeld tijdens een gecombineerde vergadering van de commissie Welzijn en de commissie Ruimtelijke en Economische Zaken op 6 juni a.s. De gemeenteraad buigt zich op 25 juni over dit agendapunt.

Informatieavond

Tussen deze twee vergaderingen organiseert de gemeente een informatieavond. Deze bijeenkomst, waarop omwonenden en overige belangstellenden welkom zijn, wordt gehouden op 18 juni 2001 om 20.00 uur in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6.

Bekendmakingen AWB en Woningwet

AWB

Bekendmakingen

Datum publicatie : 31 mei 2001

Het gemeentebestuur van Oud-Beijerland maakt de volgende besluiten bekend :

Verzending d.d.

Zakelijke inhoud

Naam en adres

direct-belanghebbende

Dienst

Bouwvergunning verleend voor:

22-05-01

het plaatsen van een dakkapel op het perceel Frans Halsstraat 34;

de heer J. Slobbe

Frans Halsstraat 34

3262 HG Oud-Beijerland


2


22-05-01

het plaatsen van een dakkapel op het perceel Beetwortelweg 73;

de heer R. van Noord

Beetwortelweg 73

3263 EA Oud-Beijerland


2


Positieve reactie op melding bouwvoornemen voor:

Voorlopige bouwvergunning verleend voor:

Kapvergunning verleend voor:

Sloopvergunning verleend voor:

Overige vergunningen/vrijstelling/ontheffing verleend voor:

23-05-01

het organiseren van een bazar en een loterij op vrijdagmiddag 12 en zaterdag 13 oktober 2001 in Verpleeghuis De Egmontshof;

Verpleeghuis De Egmontshof

t.a.v. de heer P.C. den Uil

Postbus 1119

3260 AC Oud-Beijerland


3

23-05-01

het plaatsen van losse terraselementen naast het pand Veilingpassage 11 tot 1 oktober 2001;

Rue de la Baguette Rotterdam B.V.

t.a.v. de heer E.W.E. Schnaar

Postbus 7480

3280 AG Numansdorp

3

BEZWAREN

In veel gevallen kan een belanghebbende tegen een besluit bezwaren indienen. De bezwaren moeten schriftelijk en gemotiveerd binnen zes weken volgende op de dag van verzending van het besluit (zie bovenstaand schema) worden ingediend bij het gemeentebestuur, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.

Na de indiening kan de belanghebbende, die de behandeling van het bezwaarschrift niet kan afwachten, aan de President van de Rechtbank te Dordrecht een voorlopige voorziening vragen (waarover griffierecht verschuldigd is).

Nadere informatie m.b.t. de besluiten is verkrijgbaar bij :
1. Dienst Samenleving, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 67 77
2. Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39
3. Dienst Bestuur, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 65 41
WONINGWET

Openbare bekendmaking ingevolge artikel 41 van de Woningwet.

Lijst van bij de gemeente binnengekomen aanvragen tot het verstrekken van een bouw- of sloopvergunning :

aanvraag

ingediend d.d.

zakelijke inhoud

naam en adres aanvrager

Bouwvergunningsverzoek tot het :

09-05-01

vergroten van een woning op het perceel Oostdijk 239;

de heer T. van der Linden

Oostdijk 239

3261 KE Oud-Beijerland

11-05-01

vergroten van een woning op het perceel Koninginneweg 114;

de heer A.F.S. van Hoorn

Ravenswey 12

3261 VB Oud-Beijerland

11-05-01

plaatsen van een schuur op het perceel Koninginneweg 112;

mevrouw M. Kievit

Koninginneweg 97

3261 CB Oud-Beijerland

15-05-01

plaatsen van een dakkapel op het perceel Van Leeuwenerf 11;

de heer A. Letterie

Van Leeuwenerf 11

3263 EJ Oud-Beijerland

Sloopvergunningsverzoek tot het:

18-05-01

gedeeltelijk slopen van een bedrijfsgebouw op het perceel Albert Einsteinstraat 2;

de heer W. van der Wulp

Munnikenweg 2

3273 LG Westmaas

N.B.: Nadere informatie daarover is verkrijgbaar bij de Dienst Ruimte, W. van Vlietstraat 6, tel. 64 66 39

Bekendmakingen

Burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland maken bekend dat ze van plan zijn om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor de vestiging van een daghoreca in het pand Oostdijk 7.

De desbetreffende stukken liggen met ingang van 1 juni 2001 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (geopend op werkdagen van 09.00 tot 12.30 uur en volgens afspraak) van de Dienst Ruimte in het Gemeentehuis, W. van Vlietstraat 6.

Een ieder kan gedurende de termijn van ter inzage ligging zijn zienswijze tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland, Postbus 2003, 3260 EA Oud-Beijerland.