PERSBERICHT
Amsterdam / Utrecht, 6 juni 2001
Milieu- en bewonersorganisaties bieden Kamerleden Burgerinitiatiefwet Schiphol aan
Tweede Kamerleden van de vaste kamercommissie voor Verkeer en
Waterstaat hebben vanmorgen de Burgerinitiatiefwet Schiphol in
ontvangst genomen van vier milieu- en bewonersorganisaties. In deze
Initiatiefwet beschrijven de organisaties exact hoe de nieuwe
milieu- en veiligheidsgrenzen voor Schiphol eruit moeten zien, volgens
de politieke beloftes
van het kabinet.
In reactie op het gepresenteerde wetsvoorstel zei Paul Rosenmöller
(GroenLinks): 'Schiphol: er is geen beleidsterrein waar de overheid zo
onbetrouwbaar is gebleken. Tot nog toe moesten de ecologische grenzen
steeds wijken voor de economische wensen. Met de Burgerinitiatiefwet
gebeurt eindelijk wat de minister had moeten doen: het stellen van
heldere milieunormen.' Dick Stellingwerf (ChristenUnie): 'Het is
onaanvaardbaar dat Schiphol zomaar z'n gang kan gaan. De politiek
heeft de verplichting de
minister aan haar woord te houden. Dat kan met deze wet.' Jan van
Walsem (D66): 'In het Schipholdossier is de geloofwaardigheid van de
politiek in het geding. De minister wil afwijken van een
consistente lijn in het Schipholbeleid. Ik heb daar geen goede
argumenten voor gehoord. Ik heb
veel steun aan deze Burgerinitiatiefwet.' Rob van Gijzel (PvdA): 'De
milieubeweging wil de milieu- en veiligheidsgrenzen in de wet zelf
opnemen. De minister niet. Deze initiatiefwet levert de Kamer
bruikbare elementen op voor die discussie. De politiek moet haar
beloften aan de omwonenden nakomen.'
De Burgerinitiatiefwet is een gelijkwaardige vertaling van de
Planologische Kernbeslissing (PKB) uit 1995. Hiermee maken de
organisaties waar wat het kabinet had beloofd, maar vervolgens heeft
verzuimd na te komen in zijn Ontwerpwet Luchtvaart. In dit wetsontwerp
van minister Netelenbos worden de milieugrenzen versoepeld en is geen
sprake van een gelijkwaardige vertaling. De burgerinitiatiefwet bevat
milieunormen die bescherming bieden aan de omwonenden op het gebied
van geluidsoverlast, stank, luchtvervuiling, broeikaseffect en externe
veiligheid, inclusief het groepsrisico.
Deze veiligheidsnorm biedt bescherming aan dichtbevolkte gebieden
tegen neerstortgevaar. Minister Netelenbos wil de geluidsoverlast
uitsluitend vlakbij Schiphol begren-zen en stelt dat de
geluidsoverlast verder weg van Schiphol zal verminderen door middel
van strikte handhaving van vliegroutes. Maar de
luchtvaartsector (Luchtverkeersleiding) stelt dat dit laatste niet
mogelijk is. Om dit probleem te ondervangen, stellen de organisaties
een netwerk van 389 geluidhandhavings-punten voor, dat bescherming
biedt aan een groter gebied rond Schiphol.
De milieunormen uit de Burgerinitiatiefwet garanderen dat het milieu
rond Schiphol er beter op wordt dan in 1990. Dit werd in 1995 beloofd
en vervolgens vastgelegd in de PKB. De organisaties stellen voor de
verantwoordelijkheid voor het stellen van normen voor milieu en
externe veiligheid volledig over te hevelen van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat naar het Ministerie van VROM.
De Burgerinitiatiefwet Schiphol is een coproductie van Milieudefensie,
Stichting Natuur en Milieu, Milieufederatie Noord-Holland, Platform
Leefmilieu Regio Schiphol en de advocaten Phon van den Biesen en
Ernestine Meijer van het advocatenkantoor VAN DEN BIESEN PRAKKEN
BÖHLER.