Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht 28, 6 juni 2001

Imago vlees niet veranderd ondanks crisis

`De consument valt niet te dwingen in een voorgeprogrammeerd aankoopgedrag' Dit zei PVE-voorzitter Tazelaar met een verwijzing naar het rapport Wijffels- vandaag tijdens het jaarlijkse terugkerende PVE-symposium `Vleestrends' te Lelystad. `Het is beter de vinger aan de pols te houden en op basis daarvan kwaliteitsverbeteringen door te voeren'.

Een van de meest opmerkelijke conclusies van het symposium is dat de houding van de consument geen nadelige effecten heeft ondervonden van de BSE-crisis. Dit concludeert Ivo van de Lans, onderzoeker naar consumentengedrag van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Uit zijn onderzoek dat hij in april van dit jaar uitvoerde, blijkt dat het imago van de diverse vleessoorten de laatste vijf jaar niet is veranderd. Als er al sprake is van enige verandering dan is dat in positieve zin. De imago-aspecten natuurlijke productie en sensorische kwaliteit scoorden in 2000 en 2001 hoger dan in de jaren daarvoor.

Tijdens het symposium gingen overige sprekers in op algemene consumenten- en voedingstrends. Ook zijn de laatste huishoudelijke- en buitenhuishoudelijke vleesaankoopcijfers gepresenteerd. Geconstateerd wordt dat de trend naar gemak en het eten buiten de deur blijft toenemen.