Persbericht 28, 6 juni 2001
Imago vlees niet veranderd ondanks crisis
`De consument valt niet te dwingen in een voorgeprogrammeerd
aankoopgedrag' Dit zei PVE-voorzitter Tazelaar met een verwijzing naar
het rapport Wijffels- vandaag tijdens het jaarlijkse terugkerende
PVE-symposium `Vleestrends' te Lelystad. `Het is beter de vinger aan
de pols te houden en op basis daarvan kwaliteitsverbeteringen door te
voeren'.
Een van de meest opmerkelijke conclusies van het symposium is dat de
houding van de consument geen nadelige effecten heeft ondervonden van
de BSE-crisis. Dit concludeert Ivo van de Lans, onderzoeker naar
consumentengedrag van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
Uit zijn onderzoek dat hij in april van dit jaar uitvoerde, blijkt dat
het imago van de diverse vleessoorten de laatste vijf jaar niet is
veranderd. Als er al sprake is van enige verandering dan is dat in
positieve zin. De imago-aspecten natuurlijke productie en sensorische
kwaliteit scoorden in 2000 en 2001 hoger dan in de jaren daarvoor.
Tijdens het symposium gingen overige sprekers in op algemene
consumenten- en voedingstrends. Ook zijn de laatste huishoudelijke- en
buitenhuishoudelijke vleesaankoopcijfers gepresenteerd. Geconstateerd
wordt dat de trend naar gemak en het eten buiten de deur blijft
toenemen.