Voorlopig Ontwerp RandstadRail gereed
Het College van B. en W. heeft ingestemd met het Voorlopig Ontwerp
(VO) RandstadRail. Dit Voorlopig Ontwerp is opgesteld na onder meer
een uitgebreid grondonderzoek, civiel-technische doorberekeningen naar
de tunnel en stedenbouwkundige/architectonische schetsen van stations.
Het VO dient als basis voor de beschikkingsaanvraag, die de Stadsregio
Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden medio dit jaar gezamenlijk bij
het Rijk gaan indienen. Naar aanleiding van het Voorlopig Ontwerp
kiest het College van B. en W. voor een station Statenweg direct ten
noorden van de Stadhoudersweg, een nieuw modern station Melanchtonweg
en een geheel nieuw 3-sporig metrostation CS.
Wethouder Nico Janssens: `RandstadRail wordt een hoogwaardige
OV-voorziening die straks de binnensteden van Rotterdam en Den Haag,
Zoetermeer en de nieuwe en bestaande woongebieden hiertussen gaat
verbinden. Zonder zo'n hoogwaardige verbinding zullen de regio's door
het aldoor toenemende autoverkeer zeer moeilijk bereikbaar worden. Het
VO is daarbij binnen de strakke financiële randvoorwaarden van het
rijk gebleven, waarbij tevens aandacht is besteed aan een
participatieproces binnen de deelgemeenten. Rotterdam heeft zijn
huiswerk goed gedaan.'
Metrostation CS
Het nieuwe metrostation CS verschuift in westelijke richting en krijgt
drie sporen en twee eilandperrons. Zodoende is er voldoende
perroncapaciteit voor de te verwachten groei van het aantal reizigers
en kunnen RandstadRail- en metrovoertuigen op dit station keren. De
hoofdtoegangen worden georiënteerd op het zogenaamde reizigersplein
uit het Masterplan Rotterdam Centraal. De komende maanden worden de
fasering en planning van het metro/RandstadRail-station in relatie tot
het vervoersknooppunt uit het masterplan nader onderzocht.
Boortunnel en station Statenweg
De twee enkelsporige tunnels worden geboord tot een maximale diepte
van circa 24 meter en hebben een diameter van 6,5 meter. Station
Statenweg ligt op een diepte van circa 18 meter en zal naar
verwachting 90 meter lang worden. Het College kiest voor een station
direct ten noorden van de kruising met de Stadhoudersweg. Reizigers
kunnen dan snel overstappen op tram- en busverbindingen. Door de
entreeruimte van het station grotendeels onder de grond te leggen,
blijft het bovengrondse toegangsgebouw bescheiden en is een compact
stationsentree aan te leggen dat goed aansluit op de bestaande
winkels. Nadere studie heeft uitgewezen dat aanleg van een
parkeergarage boven op het station niet aantrekkelijk is, vanwege het
geringe aantal parkeerplaatsen (40-60) dat te realiseren is.
Randstadrail in Hillegersberg-Schiebroek
Ten oosten van het Sint Franciscus Gasthuis komt een aansluiting op de
bestaande Hofpleinlijn. Het College kiest voor een nieuw modern
station Melanchtonweg dat het bestaande station Kleiweg moet
vervangen. Melanchtonweg ligt namelijk voor potentiële reizigers
gunstiger en biedt daarbij een goede aansluiting op het overige
openbaar vervoer en de wijk Schiebroek. Het College heeft voor dit
nieuwe station (22 miljoen gereserveerd.
In nadere studies zijn de mogelijkheden en de noodzakelijkheid van een
ongelijkvloerse kruising met de Kleiweg onderzocht. Ongelijkvloerse
varianten blijken weliswaar stedenbouwkundig inpasbaar, maar alleen
tegen hoge kosten (minimaal 50 mln). Het College twijfelt aan de
noodzakelijkheid van een ongelijkvloerse kruising op dit moment, omdat
er aan de verkeersdoorstroming en de veiligheid niets wezenlijks
verandert na de komst van RandstadRail. De huidige NS-overgang Kleiweg
is zowel voor auto's als (brom-)fietsers en voetgangers met slagbomen
beveiligd en daarmee niet te vergelijken met een aantal met
verkeerslichten beveiligde metro-overgangen op de Calandlijn.De
slagbomen zullen in de toekomst korter dichtblijven, ondanks een
toename van de frequentie van het aantal voertuigen. Bij NS-treinen
zijn de bomen 45 tot 65 seconden per passage gesloten, bij
RandstadRail-voertuigen (die sneller optrekken en afremmen) gemiddeld
30 seconden. Het aantal motorvoertuigen dat overdag de
Kleiweg-overgang passeert is 5900 en goed vergelijkbaar met de
kruising van de Calandlijn en de 's-Gravenweg (5200). Een ander
argument is dat op de rest van het tracé in de Stadsregio Rotterdam en
op het Haaglandse deel eveneens gelijkvloerse kruisingen worden
gehandhaafd of aangelegd. Wel wil het College, wanneer in de verdere
toekomst wel knelpunten ontstaan in de doorstroming en
oversteekbaarheid of er mogelijkheden ontstaan bij nieuwe ruimtelijke
ontwikkelingen, dat de kruising Kleiweg alsnog dat een ongelijkvloerse
kruising wordt
Financiering
De financiering van RandstadRail kent een voorgeschiedenis met strenge
financiële randvoorwaarden van het Rijk, complexe onderhandelingen met
het Stadsgewest Haaglanden en een moeizaam tot stand gebrachte eigen
bijdrage in de financiering. Voor de bouwkosten van het Rotterdamse
deel zijn vorig jaar een aantal bedragen gereserveerd: het Rijk (309
mln.), Gemeente Rotterdam (50 mln), Stadsregio Rotterdam (fl. 50
mln.), Fonds Bereikbaarheidsoffensief (fl. 100 mln), reservering
metrostation CS (100 mln) en de toekomstige exploitanten (fl. 30 mln).
Ten opzichte van eerdere ramingen uit 1999 zijn op basis van vooral het bodemonderzoek de ramingen in het VO voor de bouwkosten met (113 miljoen gestegen. De verschillen zijn onder meer te verklaren uit de noodzakelijke sloop van 2 collecteurriolen en een ondergrondse singelverbinding, de grondgesteldheid bij de Sint Franciscusdriehoek en niet de voorziene grondverbeteringen bij Station Statenweg en rondom de boortunnel. Door onder meer het gebruik van 1 boor i.p.v. de eerder voorgestelde 2 boren in te zetten en een extra gemeentelijke bijdrage van fl. 25 mln te verlenen (Kwaliteitsimpuls Stedelijk Visie), is het mogelijk binnen de begroting te blijven.
Verdere procedure
Het College van B. en W. streeft om het Voorlopig Ontwerp, na
behandeling in de raadscommissies VVSR (6 juni) en ROG (12 juni) en
advisering door de betrokken deelgemeenten, op 28 juni in de
gemeenteraad vast te stellen. De regioraad stelt na het zomerreces het
VO vast.