Gemeente Rotterdam

Voorlopig Ontwerp RandstadRail gereed

Het College van B. en W. heeft ingestemd met het Voorlopig Ontwerp (VO) RandstadRail. Dit Voorlopig Ontwerp is opgesteld na onder meer een uitgebreid grondonderzoek, civiel-technische doorberekeningen naar de tunnel en stedenbouwkundige/architectonische schetsen van stations. Het VO dient als basis voor de beschikkingsaanvraag, die de Stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden medio dit jaar gezamenlijk bij het Rijk gaan indienen. Naar aanleiding van het Voorlopig Ontwerp kiest het College van B. en W. voor een station Statenweg direct ten noorden van de Stadhoudersweg, een nieuw modern station Melanchtonweg en een geheel nieuw 3-sporig metrostation CS.

Wethouder Nico Janssens: `RandstadRail wordt een hoogwaardige OV-voorziening die straks de binnensteden van Rotterdam en Den Haag, Zoetermeer en de nieuwe en bestaande woongebieden hiertussen gaat verbinden. Zonder zo'n hoogwaardige verbinding zullen de regio's door het aldoor toenemende autoverkeer zeer moeilijk bereikbaar worden. Het VO is daarbij binnen de strakke financiële randvoorwaarden van het rijk gebleven, waarbij tevens aandacht is besteed aan een participatieproces binnen de deelgemeenten. Rotterdam heeft zijn huiswerk goed gedaan.'

Metrostation CS
Het nieuwe metrostation CS verschuift in westelijke richting en krijgt drie sporen en twee eilandperrons. Zodoende is er voldoende perroncapaciteit voor de te verwachten groei van het aantal reizigers en kunnen RandstadRail- en metrovoertuigen op dit station keren. De hoofdtoegangen worden georiënteerd op het zogenaamde reizigersplein uit het Masterplan Rotterdam Centraal. De komende maanden worden de fasering en planning van het metro/RandstadRail-station in relatie tot het vervoersknooppunt uit het masterplan nader onderzocht.

Boortunnel en station Statenweg
De twee enkelsporige tunnels worden geboord tot een maximale diepte van circa 24 meter en hebben een diameter van 6,5 meter. Station Statenweg ligt op een diepte van circa 18 meter en zal naar verwachting 90 meter lang worden. Het College kiest voor een station direct ten noorden van de kruising met de Stadhoudersweg. Reizigers kunnen dan snel overstappen op tram- en busverbindingen. Door de entreeruimte van het station grotendeels onder de grond te leggen, blijft het bovengrondse toegangsgebouw bescheiden en is een compact stationsentree aan te leggen dat goed aansluit op de bestaande winkels. Nadere studie heeft uitgewezen dat aanleg van een parkeergarage boven op het station niet aantrekkelijk is, vanwege het geringe aantal parkeerplaatsen (40-60) dat te realiseren is.

Randstadrail in Hillegersberg-Schiebroek
Ten oosten van het Sint Franciscus Gasthuis komt een aansluiting op de bestaande Hofpleinlijn. Het College kiest voor een nieuw modern station Melanchtonweg dat het bestaande station Kleiweg moet vervangen. Melanchtonweg ligt namelijk voor potentiële reizigers gunstiger en biedt daarbij een goede aansluiting op het overige openbaar vervoer en de wijk Schiebroek. Het College heeft voor dit nieuwe station (22 miljoen gereserveerd.

In nadere studies zijn de mogelijkheden en de noodzakelijkheid van een ongelijkvloerse kruising met de Kleiweg onderzocht. Ongelijkvloerse varianten blijken weliswaar stedenbouwkundig inpasbaar, maar alleen tegen hoge kosten (minimaal 50 mln). Het College twijfelt aan de noodzakelijkheid van een ongelijkvloerse kruising op dit moment, omdat er aan de verkeersdoorstroming en de veiligheid niets wezenlijks verandert na de komst van RandstadRail. De huidige NS-overgang Kleiweg is zowel voor auto's als (brom-)fietsers en voetgangers met slagbomen beveiligd en daarmee niet te vergelijken met een aantal met verkeerslichten beveiligde metro-overgangen op de Calandlijn.De slagbomen zullen in de toekomst korter dichtblijven, ondanks een toename van de frequentie van het aantal voertuigen. Bij NS-treinen zijn de bomen 45 tot 65 seconden per passage gesloten, bij RandstadRail-voertuigen (die sneller optrekken en afremmen) gemiddeld 30 seconden. Het aantal motorvoertuigen dat overdag de Kleiweg-overgang passeert is 5900 en goed vergelijkbaar met de kruising van de Calandlijn en de 's-Gravenweg (5200). Een ander argument is dat op de rest van het tracé in de Stadsregio Rotterdam en op het Haaglandse deel eveneens gelijkvloerse kruisingen worden gehandhaafd of aangelegd. Wel wil het College, wanneer in de verdere toekomst wel knelpunten ontstaan in de doorstroming en oversteekbaarheid of er mogelijkheden ontstaan bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, dat de kruising Kleiweg alsnog dat een ongelijkvloerse kruising wordt

Financiering
De financiering van RandstadRail kent een voorgeschiedenis met strenge financiële randvoorwaarden van het Rijk, complexe onderhandelingen met het Stadsgewest Haaglanden en een moeizaam tot stand gebrachte eigen bijdrage in de financiering. Voor de bouwkosten van het Rotterdamse deel zijn vorig jaar een aantal bedragen gereserveerd: het Rijk (309 mln.), Gemeente Rotterdam (50 mln), Stadsregio Rotterdam (fl. 50 mln.), Fonds Bereikbaarheidsoffensief (fl. 100 mln), reservering metrostation CS (100 mln) en de toekomstige exploitanten (fl. 30 mln).

Ten opzichte van eerdere ramingen uit 1999 zijn op basis van vooral het bodemonderzoek de ramingen in het VO voor de bouwkosten met (113 miljoen gestegen. De verschillen zijn onder meer te verklaren uit de noodzakelijke sloop van 2 collecteurriolen en een ondergrondse singelverbinding, de grondgesteldheid bij de Sint Franciscusdriehoek en niet de voorziene grondverbeteringen bij Station Statenweg en rondom de boortunnel. Door onder meer het gebruik van 1 boor i.p.v. de eerder voorgestelde 2 boren in te zetten en een extra gemeentelijke bijdrage van fl. 25 mln te verlenen (Kwaliteitsimpuls Stedelijk Visie), is het mogelijk binnen de begroting te blijven.

Verdere procedure
Het College van B. en W. streeft om het Voorlopig Ontwerp, na behandeling in de raadscommissies VVSR (6 juni) en ROG (12 juni) en advisering door de betrokken deelgemeenten, op 28 juni in de gemeenteraad vast te stellen. De regioraad stelt na het zomerreces het VO vast.