Foto-zoektocht naar nieuwe Russische identiteit
Igor Savchenko. Foto-recycling, 9 juni - 25 juli 2001 in het NFI

Het Nederlands Foto Instituut toont tot en met 25 juli het werk van de Rus Igor Savchenko. Savchenko maakt deel uit van een groep kunstenaars/fotografen die na de ineenstorting van het Sovjet-imperium aan het eind van de jaren tachtig op zoek ging naar een nieuwe identiteit. Savchenko graaft als een 'foto-archeoloog' in oude familiealbums. De foto's die hij vindt, vertegenwoordigen waarden en mythen uit een tijd die niet meer bestaat. Savchenko hergebruikt de beelden door ze opnieuw te fotograferen. Hij bewerkt vervolgens bepaalde details en fragmenten in de foto's, als een hand of een gezicht, en benadrukt op deze manier hun emotionele waarde. Er ontstaan zodoende nieuwe betekenissen alsmede 'psychologische ruimte' voor nieuwe identiteiten.

Toen het Sovjet-imperium aan het eind van de jaren tachtig en het begin van de jaren negentig langzaam ineenstortte, ontstond er een historisch, cultureel en polititiek vacuüm waarin het vraagstuk van zowel de nationale als de persoonlijke identiteit steeds belangrijker werd. Het was afgelopen met de oude bureaucratische cultuur waarin het officiële document in de vorm van tekst of beeld een grote rol speelde bij het in stand houden van de staatsideologie. Een aantal kunstenaars en fotografen vond in die periode een manier om aan de hand van oude (familie)foto's de 'officiële' geschiedenis te bevragen en opnieuw te interpreteren. Onder hen waren Boris Michailov, Alexei Shulgin, Vladimir Kuprianov en Igor Savchenko. Hun kritische omgang met het 'documentaire' karakter van de fotografie heeft enerzijds een conceptueel karakter. Tegelijkertijd is hun werk een zoektocht naar een alternatieve geschiedschrijving waarin aan de persoonlijke en individuele ervaring en herinnering - voorheen door het regime onderdrukt - opnieuw ruimte wordt gegeven. Werk van hen maakte eerder onderdeel uit van de Foto Biënnale Rotterdam 2000.

Savchenko (1962), woont en werkt in Minsk (Witrusland) begon oude familiefoto's opnieuw te fotograferen. Daarbij richtte hij zich soms op specifieke, heel persoonlijke elementen in de foto's, als handen en gezichten, die hij dan bewerkte door bijvoorbeeld overschildering. Andere keren liet hij de foto's verder ongemoeid maar hield hij iedere informatie over de herkomst van het beeld of de identiteit van de gefotografeerden achter. Op deze manier schiep hij mogelijkheden om de foto's op een hele persoonlijke, soms zelfs sentimentele wijze te bekijken.

Savchenko's werkwijze - het opnieuw fotograferen van oude en andermans foto's - kan worden gezien als een vorm van verzet tegen de autoriteit van de documentaire fotografie, een soort 'tegen-documentaire'. Zoals de kunsthistorica Olga Kopenkina in de catalogus schrijft, gaat zijn werk daardoor eerder over het proces van vergeten en over geheugenverlies dan over het zich herinneren, waarmee de fotografie in het algemeen wordt geassocieerd.

NoName galerie publiceert bij de tentoonstelling een catalogus van het werk van Igor Savchenko met foto's en teksten, o.a. van de kunsthistorica Olga Kopenkina en van Savchenko zelf. Deze catalogus is ook te koop bij de balie van het NFI.
Een overzicht van het werk van Savchenko is te zien in de tentoonstelling The picture behind him in NoName galerie (t/m 15 juli) en op wwh.nsys.by/savchenko.
NoName, Hoogstraat 32, Rotterdam, 010 413 70 73.