11 juni 2001
Protest tegen sluiting klantenbalie Essent
Sinds 1 juni heeft energiebedrijf Essent geen klantenbalie meer in
Groningen. Wie nu iets wil bespreken met het bedrijf, bijvoorbeeld een
betalingsregeling, moet naar Zwolle toe of is overgeleverd aan de
sprekende computer van het call-centre.
Als protest tegen deze afbraak van de dienstverlening, demonstreerden
we op 31 mei bij het kantoor. De laatste klanten werden door `Uncle
Sam' getrakteerd op een doughnut, om de sluiting te vieren. Van de
SP'ers die ook aanwezig waren kregen ze vervolgens een folder
aangereikt waarin uitgelegd werd dat de sluiting alles te maken heeft
de privatisering van de energiesector en waarin gewaarschuwd wordt
voor Amerikaanse toestanden. Peter Verschuren: `Essent is al tijden
bezig de gang naar de beurs voor te bereiden. Daarvoor moet er op
alles bezuinigd worden - ook op de service. De balie in Groningen trok
volgens het bedrijf zelf maandelijks 1500 tot 2000 bezoekers. Toch is
hij nu gesloten als rechtstreeks gevolg van de verzelfstandiging en
privatisering. Niet langer staat de levering van gas en stroom staan,
maar het maken van winst. En waar dat toe kan leiden, hebben we in de
VS gezien: in Californië werd de noodtoestand uitgeroepen nadat ruzie
tussen de stroomproducenten en de distributiebedrijven tot stoppen van
de stroomvoorziening had geleid.'
De actie werd door de laatste Essentbezoekers bijzonder gewaardeerd.
Opvallend daarbij was het grote aantal mensen dat helemaal niet wist
dat de balie gesloten werd. In het begin van juni zullen ongetwijfeld
heel wat mensen voor een gesloten deur gestaan hebben.