SP afdeling Groningen

11 juni 2001

Protest tegen sluiting klantenbalie Essent

Sinds 1 juni heeft energiebedrijf Essent geen klantenbalie meer in Groningen. Wie nu iets wil bespreken met het bedrijf, bijvoorbeeld een betalingsregeling, moet naar Zwolle toe of is overgeleverd aan de sprekende computer van het call-centre.

Als protest tegen deze afbraak van de dienstverlening, demonstreerden we op 31 mei bij het kantoor. De laatste klanten werden door `Uncle Sam' getrakteerd op een doughnut, om de sluiting te vieren. Van de SP'ers die ook aanwezig waren kregen ze vervolgens een folder aangereikt waarin uitgelegd werd dat de sluiting alles te maken heeft de privatisering van de energiesector en waarin gewaarschuwd wordt voor Amerikaanse toestanden. Peter Verschuren: `Essent is al tijden bezig de gang naar de beurs voor te bereiden. Daarvoor moet er op alles bezuinigd worden - ook op de service. De balie in Groningen trok volgens het bedrijf zelf maandelijks 1500 tot 2000 bezoekers. Toch is hij nu gesloten als rechtstreeks gevolg van de verzelfstandiging en privatisering. Niet langer staat de levering van gas en stroom staan, maar het maken van winst. En waar dat toe kan leiden, hebben we in de VS gezien: in Californië werd de noodtoestand uitgeroepen nadat ruzie tussen de stroomproducenten en de distributiebedrijven tot stoppen van de stroomvoorziening had geleid.'

De actie werd door de laatste Essentbezoekers bijzonder gewaardeerd. Opvallend daarbij was het grote aantal mensen dat helemaal niet wist dat de balie gesloten werd. In het begin van juni zullen ongetwijfeld heel wat mensen voor een gesloten deur gestaan hebben.