13 en 14 juni 2001 De Eenhoorn te Amersfoort

Tweedaagse cursus
Communicatie voor transparante organisaties
als basis voor maatschappelijk ondernemen en reputatiemanagement logo0012-kl.jpg (4947 bytes)



Medewerkers, aandeelhouders, klanten, leveranciers, overheden en maatschappelijke belangengroepen vragen bedrijven en instanties hun doelen en prestaties inzichtelijk te maken. Ook willen ze meepraten over zaken als duurzaamheid en vragen ze naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid van uw organisatie. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu, veiligheid, arbeidsomstandigheden en sociaal beleid. Open communicatie is daarbij een basisvoorwaarde.

Op welke wijze gaat u met hen om en wat zijn daarvoor geschikte communicatie-instrumenten?

Open communicatie: kerncompetentie in organisaties "Elke dag is een open dag. Het moet niet zo zijn dat we een paar keer per jaar onszelf oppoetsen voor de buitenwacht. Die buitenwacht, en dat is iedereen die iets met ons bedrijf te maken heeft, moet zo binnen kunnen lopen en zien wat we doen. We hebben niks te verbergen, nee we willen juist laten zien wat we doen. Op die manier nemen we onze verantwoordelijkheid". Aldus de directeur van een groot bedrijf in de metaalsector.

Steeds meer verwacht de samenleving van bedrijven en instanties duidelijkheid over de bedrijfsstrategie. Over de financiële prestaties, het personeelsbeleid en over bijvoorbeeld de milieu-inspanningen. Enkel aan public-relations doen is niet voldoende. De tijd van "Trust me" en "Tell me" is voorbij: de ontwikkeling naar "Show me" en "Involve me" lijkt onherroepelijk. Medewerkers, aandeelhouders, klanten, leveranciers, overheden en maatschappelijke belangengroepen vragen bedrijven en instanties hun doelen en prestaties inzichtelijk te maken. Ook willen ze meepraten over zaken als duurzaamheid en vragen naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid van uw organisatie. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu, veiligheid, arbeidsomstandigheden en sociaal beleid. Open communicatie is daarbij een basisvoorwaarde.

Maatschappelijk ondernemen in de spotlights
Maatschappelijk ondernemen is van alle tijden. Immers, bedrijven die reeds lang een bestaansrecht hebben, succesvol zijn en continuïteit realiseren, zijn verantwoord bezig en hebben hun plaats in de samenleving veroverd. Contacten met de omgeving zijn daarin belangrijk (geweest). Het beestje heeft nu echter een naam en er is een ware hype ontstaan rondom People, Planet, Profit als basisthema's in maatschappelijk ondernemen.
In het SER-advies 'De winst van waarden' zijn deze thema's vertaald naar kernbegrippen als doorzichtigheid, dialoog en transparant handelen. De vraag is echter: op welke wijze bereik je dit en wat zijn geschikte instrumenten?

Communicatieinstrumenten voor transparantie
In de praktijkgerichte cursus 'Communciatie voor transparante organisties' leren de deelnemers te kijken naar de eigen organisatie vanuit het perspectief van maatschappelijk ondernemen. Dat gebeurt door verheldering van het begrip maatschappelijk ondernemen aan de hand van interne thema's zoals veiligheid, arbo en milieu. De term maatschappelijk ondernemen wordt onder de loupe genomen en u krijgt de communicatiehandvatten om dat in uw eigen organisatie ook te doen. U krijgt inzicht in de strategische consequenties voor transparantie en open communicatie. Het inventariseren van kansen en valkuilen is daarin meegenomen.
U ontwikkelt een visie op interne communicatie vanuit managementperspectief als basis voor transparantie. Praktijkvoorbeelden vullen visie en theorie aan. Binnen deze voorbeelden is aandacht voor kritische prestatie-indicatoren voor arbo, veiligheid en milieu als essentiële (communicatie)hulpmiddelen voor het management. Daarbij staat niet de vraag centraal wat de prestatie is, maar vooral hoe de prestatie is bereikt. Tot slot leert u een communicatiematrix samen te stellen voor uw eigen bedrijf, waarmee u effectieve en meetbare transparantie en dialoog met uw bedrijfsomgeving kunt realiseren.

De cursus
Tijdens de cursus staat het samen leren centraal. Veel interactieve werkvormen leveren de cursisten de handvatten voor het realiseren van open communicatie. De resultaten van de werkvormen zijn direct toepasbaar in uw bedrijf. Discussie en reflectie bepalen het succes van de cursus. Uw cursusleiders zijn vooral procesbegeleiders. Uw winst is dat u een gereedschapskist met instrumenten meeneemt, waarmee u open communicatie als kerncompetentie voor de organisatie in kunt zetten.

Voor wie is deze cursus bedoeld?
Algemeen managers, managers communicatie en public relations, arbomanagers, kwaliteits- en milieumanagers van bedrijven, non-profit organisaties en overheidsinstanties.

De cursusleiding
De cursus is ontwikkeld door De Kluut Communicatie en het Centrum voor Kennis Communicatie. Uw cursusleiders zijn Jaap Jepma en Klaas Laansma. Zowel Jepma als Laansma zijn gepokt en gemazeld in het communicatievak. Hun aanpak wordt gekenmerkt door een sterk procesmatige aanpak waarbij vraagverheldering en resultaatgerichtheid centraal staan. Voor heel diverse opdrachtgevers begeleiden zij communicatieprocessen waarbij interactieve werkmethoden en creatieve invallen leiden tot een versterking van de bedrijfsdoelen.

Programma Dag 1
9.30 Ontvangst en koffie

10.00 Opening door de cursusleiders

* Kennismaking

* Elke dag een open dag - korte inleiding over Communicatie en transparantie

10.30 Naar de kern van de zaak: interactieve verheldering
* Wat verstaan we onder maatschappelijk ondernemen?
* Wat is transparantie?

* Wat is maatschappelijke dialoog?

* Maatschappelijk ondernemen: wat hebben we al in huis?
12.30 Lunch

13.45 De winst van waarden

* Bespreken van communicatieve aspecten SER-advies "De winst van waarden"

* Vertaling van het SER-advies in communicatievragen
* Inventariseren randvoorwaarden van open communicatie
14.30 De interactie tussen bedrijf en omgeving
Gastspreker: drs. L.H.D.M Klinkers MA, Msc, Deloitte en Touche
* De vier motto's: "trust me, tell me, show me en involve me"
* De consequenties per motto voor de bedrijfsstrategie en communicatie

* Naar een nieuwe strategie in prestatie-indicatoren
* Kansen, valkuilen en kritieke succesfactoren voor succesvolle interactie

16.00 De koppeling tussen bedrijfsstrategie en communicatie Vragen en discussie naar aanleiding van beide inleidingen 16.30 Einde dag 1


Programma Dag 2
9.30 Ontvangst en koffie

10.00 Interne communicatie: het managementinstrument voor transparantie

* Interne communicatie is externe communicatie
* Interne communicatie als basis voor reputatiemanagement
* Vertaling van bedrijfsthema's in transparante communicatiedoelen
* Interne ontwikkelingen zijn de basis voor de externe dialoog
10.30 De praktijk: voorbeelden uit de metaalindustrie en de agroindustrie

* Interne communicatie nader bekeken rond de thema's veiligheid, arbo, milieu en duurzaamheid

* Kritische prestatieindicatoren als handvatten voor de eigen communicatiecascade

* De weg naar resultaten is belangrijker dan de resultaten zelf
* Discussie en reflectie

12.30 Lunch

13.45 De communicatiematrix als basis voor transparantie
* Toelichting op een praktisch communicatieinstrument
* Kansen en knelpunten van de communicatiematrix
* Samenstellen van kritische-prestatieindicatoren voor communicatiedoelen

14.45 Samenstellen van de communicatiematrix

* Uitwerking voor de eigen organisatie

16.00 Vragen en discussie

* Terugkoppeling opdracht

* Evaluatie van de cursus

16.30 Einde dag 2


Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier in te vullen en te e-mailen.
Twee weken voor aanvang van het congres ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een routebeschrijving.

Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen 1.095 ( 2416,06) excl. BTW per persoon. Bij deze prijs zijn kofie/thee en lunch inbegrepen.