ST. BEACH RESORT KIJKDUIN

Boulevard des Sculptures groot publiekssucces

PERSBERICHT
13 JUNI 2001

BOULEVARD DES SCULPTURES GROOT PUBLIEKSSUCCES

De buitenexpositie .Boulevard des Sculptures', die van 17 mei tot en met 4 juni jl. op de Boulevard en het Deltaplein in de badplaats Kijkduin werd gehouden en waar 50 sculpturen in glas, brons en steen van 28 gerenommeerde Nederlandse en buitenlandse kunstenaars werden getoond, is buitengewoon succesvol geweest.
Dit blijkt uit het bezoekersonderzoek (tellingen en enquêtes), dat werd verricht door het onderzoeksbureau Interview NSS te Amsterdam.

De negentien dagen durende expositie, welke gratis toegankelijk was, is daadwerkelijk door 155.000 bezoekers bezocht. Daarvan kwamen 60.000 bezoekers van buiten Haaglanden, t.w. 37.200 (24%) afkomstig uit de provincie Zuid-Holland buiten Haaglanden, en 23.250 (15%) afkomstig uit de rest van Nederland. Van de bezoekers kwamen er 89.900 (58%) uit Haaglanden, terwijl 4.650 (3%) buitenlanders de expositie bezochten.

Speciaal gekomen voor de expositie
Voor 45% van het bezoek (= 71.300 bezoekers) was Boulevard des Sculptures de speciale reden om naar Kijkduin te komen, terwijl voor 32% van het bezoek (=49.600 bezoekers) de expositie mede aanleiding vormde om Kijkduin te bezoeken. 23% van het bezoek aan de expositie was toevallig.
Een en ander geeft aan dat de marketingcampagne van de Stichting Beach Resort Kijkduin voor de expositie, die voor het eerst plaatsvond, succesvol heeft gewerkt.

Hoge waardering
Door de geënquêteerden werd een buitengewoon hoge waardering gegeven aan de beeldententoonstelling als totaliteit. Er konden cijfers worden gegeven van 0 tot 10.
De gemiddelde waardering kwam uit op 8.4. Het laagst gegeven cijfer was 7 (14%), 47% van de bezoekers gaf een waardering met het cijfer 8, terwijl 28% een 9 en 11% zelfs een 10 gaf.
Men was lovend over de kwaliteit van de sculpturen en de kwaliteit van de inrichting van de expositie, terwijl de entourage van duinen, zee en de rustgevende en sfeervolle omgeving ook zeer werden gewaardeerd.

Bestedingen
Het extra bezoek dat door de expositie .Boulevard des Sculptures' werd gegenereerd, heeft in Kijkduin een extra besteding teweeggebracht van f 3.7 miljoen.

Oordeel over Kijkduin als totaliteit
Aan de geënquêteerden werd ook een oordeel gevraagd over Kijkduin als totaliteit. Dit oordeel varieerde van 'positief' (56%) tot 'zeer positief' (44%).

Organisatie
De organisatoren zijn verheugd dat zij met de succesvolle organisatie van Boulevard des Sculptures een bijdrage hebben kunnen leveren aan de versterking van het imago van de stad Den Haag als .beeldenstad'. De expositie Boulevard des Sculptures werd georganiseerd door de Stichting Beach Resort Kijkduin in samenwerking met de Haagse galeries Etienne & Van den Doel, Expressive Glass Art en De Twee Pauwen. De inrichting van de expositie was in handen van architect Koen Bos.

Boulevard des Sculptures werd mede mogelijk gemaakt door:

ACHMEA VASTGOED BANK (hoofdsponsor)

CASEMA (sponsor)

HAAGSCHE COURANT
GEMEENTE DEN HAAG
METTERWOON VASTGOED B.V.
KAMER VAN KOOPHANDEL HAAGLANDEN
VSB FONDS DEN HAAG EN OMSTREKEN
CASEMA CULTUURFONDS
KOEN BOS TUINEN

EIJGENDAAL & VAN ROMONDT
RAKO EVENEMENTENVOORZIENINGEN B.V.
STICHTING HERINNERINGSFONDS VINCENT VAN GOGH

M.A.O.C. GRAVIN VAN BYLANDT STICHTING
PRINS BERNHARD CULTUURFONDS DEN HAAG