Persbericht

AVAYA KIEST VOOR NIEUWE PARTNERSTRATEGIE

Bedrijf voert wel accountmanagement over honderd grootste klanten

TER PUBLICATIE: 13 juni 2001

NIEUWEGEIN - Avaya heeft haar verkoopstrategie voor global accounts aangepast. Het bedrijf gaat haar klanten voortaan in hoofdzaak via geaccrediteerde BusinessPartners bedienen. Zowel wat de verkoop als wat de services betreft. Hiervoor stond Avaya via verkoopafdelingen en services direct in contact met haar klanten. Door de gewijzigde strategie verwacht Avaya beter op de wensen van de markt te kunnen inspelen en daardoor haar positie te verstevigen. De partnerstrategie wordt van kracht voor bijna alle klanten. Een uitzondering maakt Avaya voor honderd van haar toonaangevende (inter)nationale klanten. Daarover voert het bedrijf zelf het accountmanagement.

Lokale vestigingen van Avaya bepalen zelf met welke BusinessPartners zij samenwerken. In Europa zal op landenniveau per situatie worden bekeken of er wel of niet wordt samengewerkt met reeds bestaande pan-Europese partners. De partnerstrategie heeft betrekking op de complete portfolio: multiservice-networking, CRM-oplossingen, Unified Communication en de producten uit het Enterprise-Class IP Solutions-portfolio (ECLIPS).

Doel van de strategie is een betere spreiding voor het portfolio te realiseren en meer grip te krijgen op wensen en eisen van eindgebruikers. Door met gekwalificeerde en geaccrediteerde BusinessPartners samen te werken, wordt veel kennis uit de markt gehaald. Die kennis zal Avaya door middel van Research & Development vertalen in de ontwikkeling van nieuwe producten. Avaya verwacht daardoor sneller te groeien en de voorsprong op het gebied van geconvergeerde voice- en datanetwerken op de concurrentie te vergroten.

Via de partners kan Avaya zich richten op de juiste verticale markten en die efficiënt benaderen. Doordat het bedrijf zelf niet meer direct in contact staat met de meeste klanten, kan Avaya zich volledig richten op de top 100 van haar belangrijke grote (inter)nationale klanten. Achterliggende gedachte hierbij is dat grote ondernemingen het meest innovatief zijn en daardoor de grootste vraag naar nieuwe producten hebben, en daar ook de vereiste budgetten voor hebben.

Geaccrediteerde BusinessPartners kunnen zich van elkaar onderscheiden met de verkoop, implementatie en service van Avaya-producten waarmee zij op verschillende verticale markten opereren. De partners moeten voldoen aan het profiel van de Value-Added Reseller. Dat houdt in dat ze waarde moeten toevoegen aan de producten van Avaya. Bijvoorbeeld door implementatiemethoden en trainingsprogramma's voor salesafdelingen van resellers, maar ook voor eindgebruikers, en 7X24-services

"In onze partnerstrategie streven we ernaar de beste partnerteams samen te stellen", zegt Ron van Ommeren, Director BusinessPartner Avaya Nederland. "Het is de kunst om partners met verschillende skills, maar gelijkluidende strategieën bijeen te brengen. De samenwerking met gespecialiseerde BusinessPartners verzekert ons van de beste verkooptechnieken via goede verkoopkanalen in de juiste verticale markten. De eindgebruikers kunnen rekenen op optimale service- en implementatiemethodes. Op die manier komt Avaya samen met haar BusinessPartners optimaal tegemoet aan de wensen en eisen van de eindgebruiker. Bovendien hebben wij zo de handen vrij om onze grote klanten optimaal van dienst te zijn."

Via de partnerstrategie zal Avaya haar positie verder kunnen verstevigen. Het bedrijf beschikt over een brede basis met erkende kennis over commmunicatie-infrastructuren op het gebied van zowel spraak als data, en op het gebied van customer contact en CRM. Die brede kennis en ervaring maken het voor BusinessPartners juist interessant om geaccrediteerd te zijn.

"Door het samenkomen van voice en data is kennis van beide technologieën voorwaarde om tot succesvolle geconvergeerde oplossingen te komen. Door de partnerstrategie kan Avaya zich nu volledig concentreren op de verdere ontwikkeling van nieuwe technologieën. Avaya heeft op basis van haar kennis een voorsprong op haar concurrenten. Die zal toenemen door de partnerstrategie", aldus Van Ommeren.

Avaya
Avaya, wereldwijd één van de marktleiders in de ontwikkeling, verkoop en service van communicatieoplossingen en -diensten, levert producten en services die organisaties helpen te excelleren in klantgerichtheid. Avaya levert deze oplossingen aan bedrijven - waaronder meer dan 75 procent van de Fortune 500 -, en aan overheden en andere organisaties. Avaya biedt oplossingen voor Customer Relationship Management, Unified Communication, Hosting en Multiservice Networking Infrastructure, Structured Connectivity Solutions en geconvergeerde Voice en Data Networks, inclusief de Enterprise-Class IP Solutions (ECLIPS). Deze producten worden ondersteund door Avaya Services en Avaya Labs. Avaya is wereldwijd marktleider in unified messaging, messaging-systemen, callcenters en gestructureerde bekabelingssystemen. Avaya is in de Verenigde Staten marktleider in systemen voor spraakcommunicatie. In Nederland is Avaya gevestigd in Nieuwegein en Rijswijk. Meer informatie is te vinden op www.avaya.nl.