Unie van elektrotechnische ondernemers

Presentatie P.J. de Bont, voorzitter van Uneto (Unie van elektrotechnische ondernemers)
PERSCONFERENTIE BEURS ELEKTROTECHNIEK, 12 JUNI 2001

Zoetermeer, 13 juni 2001

De huidige economie kenmerkt zich door snelle veranderingen. Enerzijds is dat lastig, want we moeten voortdurend zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Anderzijds maken juist de snelheid en onvoorspelbaarheid het ondernemen uitdagend en aantrekkelijk. Daarbij komt het aan op het strategisch inzicht en de creativiteit van de ondernemer. Binnen Uneto ondersteunen we onze leden op diverse manieren bij hun bedrijfsvoering. We helpen ze zeker dus ook bij het uitzetten van een strategisch toekomstplan. Eens per vijf jaar laat Uneto daarom een onderzoek uitvoeren naar te verwachten ontwikkelingen in de samenleving, de techniek en de markt. Zo heeft het onderzoek 'Zonder keuzen geen kansen' uit 1996 recent een vervolg gekregen met de brancheverkenning 2001-2005. De titel is 'Profiteren van een kansrijke toekomst'.

De toekomst biedt ons namelijk talrijke kansen. Mede door de toenemende vermenging van elektrotechniek en ICT zijn elektrotechnische voorzieningen voor de samenleving en het bedrijfsleven van groot strategisch belang geworden. In de industrie, utiliteit en consumentenmarkt neemt het gebruik van ET en ICT toe. De maatschappij wordt steeds afhankelijker van de continue beschikbaarheid van deze voorzieningen. Laten we eens kijken naar de afzonderlijke markten voor elektrotechnische installateurs. Een trend in de woningbouw is de vraag naar meer kwaliteit. De woonconsument wil een grotere keuzevrijheid en meer zeggenschap. In totaal zal er 340 miljard gulden in woningen en woonomgevingen worden geïnvesteerd. De vraag naar elektrotechniek in woningen zal flink stijgen. Voor de utiliteitsmarkt zijn de trefwoorden flexibiliteit, duurzaamheid en intelligentie. Organisaties stappen over op flexibele kantoren met flexwerkplekken en op telewerken. De ET-component in gebouwen speelt daardoor een rol van toenemend strategisch belang voor organisaties.
In de infrastructuur zal tot 2010 114 miljard worden geïnvesteerd in autosnelwegen en spoorwegen. Geavanceerde technologie zal worden ingezet voor zaken als veiligheid en verkeersmanagement. Ook in de vervoersinfrastructuur neemt het ET-aandeel dus toe. Op de telecommunicatiemarkt levert de invoering van nieuwe draadloze en breedbandige technologieën de ET-branche veel werk op. In de industrie worden complexe producten steeds vaker door een hecht samenwerkend conglomeraat van bedrijven ontwikkeld. De vraag naar integrale ontwerpen leidt tot een stijgende behoefte aan installatiewerk. Daarnaast gaan producenten - net als consumenten en de zakelijke markt
- over op duurzame energie. Bewakingssystemen zijn nodig om de energieconsumptie te managen. Telemonitoring en telemaintenance nemen een vlucht.
Wel zullen er minder nieuwe industriële parken worden gebouwd. Onze leden zullen zich dus meer moeten richten op beheer en onderhoud dan op nieuwbouw.
Voor alle moedermarkten geldt dat elektrotechnische installateurs veel vaker als kennisleverancier de klant helpt bij de keuze voor een systeem. Opdrachtgevers worden steeds afhankelijker van ET & ICT diensten voor hun bedrijfsvoering. Daarom vragen zij om professionele oplossingen. De huidige en toekomstige megaprojecten nopen Uneto-leden tot samenwerking met een of meerdere partners in allianties en consortia in de hele kolom. Tevens stijgt daardoor in alle markten de vraag naar installatiecapaciteit.

De stijgende afhankelijkheid van elektrotechniek kan elektrotechnisch installateurs een comfortabele positie verschaffen, maar er zijn ook kapers op de kust. Denk bijvoorbeeld aan ICT-bedrijven. Zij kunnen besluiten om elektrotechniek 'erbij' te gaan doen. Willen wij elektrotechnisch installateurs de geboden kansen benutten, dan moeten we kiezen voor een onderscheidende koers op de markt en voor een adequate uitvoering van de gekozen weg. Vroeger konden we, als we wat verder in de toekomst keken, redelijk goed voorspellen welke nieuwe product-markt combinaties zouden ontstaan. Door de snelle veranderingen in de maatschappij, techniek en markt is dit haast onmogelijk geworden. Hetzelfde geldt voor de marktbewegingen. Wie had vijf jaar geleden in onze branche de invloed van internet en elektronisch ondernemen voorzien? Wie hield toen alvast rekening met de enorme verschuivingen op de arbeidsmarkt, waarmee we nu worden geconfronteerd? Natuurlijk wisten we dat de informatietechnologie onze markt zou beïnvloeden. Maar wat we niet konden voorspellen was de ongelofelijke impact van ICT.

Het hoge tempo van verandering heeft nog een effect. In de nieuwe 'netwerkeconomie' kan het voor een ondernemer een valkuil zijn om zich vast te leggen op een technologie of beleidsplan. Dat geldt zowel voor technologische ontwikkelingen als voor de verspreiding, toepassing en benutting daarvan in de markt. In de brancheverkenning signaleren we daarom geen specifieke product-marktcombinaties, maar richten we ons op het versterken van het strategisch inzicht en het bijbehorende aanpassingsvermogen. Dit zijn overigens ook de redenen voor de oprichting van de Uneto Academie, een leergang strategisch management voor ondernemers uit middelgrote bedrijven.

Diverse trends bepalen de markt voor de komende jaren. Sommige trends liggen voor de hand en zijn voorspelbaar. Van andere trends is het haast niet te voorspellen hoe zij zich zullen ontwikkelen. Onzekerheid is dan de enige constante.

Redelijk goed te voorzien zijn trends als de toename van e-business, internationalisering, toenemende concurrentie, informatisering en systeem- en componentenbouw. Deze trends zorgen voor een neerwaartse druk op de prijzen. Tegelijkertijd zullen de kosten gaan stijgen door de krapte op de arbeidsmarkt en de individualisering van leefstijlen. Wat ook speelt is dat de samenleving streeft naar duurzaamheid. Bovendien neemt het belang van menselijk kapitaal voor de onderneming toe. Ook die twee factoren veroorzaken een opwaartse druk op de kosten.
Een ondernemer die niets doet, komt op een doodlopende weg terecht. Het bedrijf zal worden geconfronteerd met dalende prijzen en stijgende kosten, die zwaar drukken op de marges en het rendement. Actie is dus geboden.

Gelukkig zijn er diverse trends die nieuwe kansen bieden aan elektrotechnisch installateurs. Juist deze trends zijn minder doorzichtig. Grote gemene delers voor al deze trends zijn de ontwikkeling van de technologie en de ontwikkeling van de dienstverlening. Zal de technologie zich geleidelijk ontwikkelen en is er sprake van evolutie? Of blijft het tempo van innovatie razendsnel en is er sprake van acceleratie? Het valt niet te voorspellen. Op het gebied van dienstverlening zijn er eveneens twee tegengestelde bewegingen mogelijk: enerzijds specialisatie en anderzijds integratie van dienstverlening met als doel het faciliteren van one-stop-shopping.

Deze twee variabelen zijn afgezet op een assenstelsel. Zo ontstaan er vier kwadranten. In de branchestudie spreken we van 'wereldbeelden'. Dit zijn geen echte 'scenario's', want het zijn ideaalbeelden en er kunnen zich mengvormen voordoen. Ik zal kort op elk wereldbeeld ingaan. In het wereldbeeld Community gaat technologische evolutie samen met integrale dienstverlening. Om een zo breed mogelijk pakket aan te bieden bestaan er nauwe samenwerkingen binnen vaste groepen van bedrijven. Collega-ondernemers en leveranciers werken daarbij samen. In het wereldbeeld Koopman is technologische evolutie gekoppeld aan specialisatie in de dienstverlening. Op basis van de eigen kennis en capaciteit kiezen ondernemers voor een niche en richten zich op het leveren van service en kwaliteit.
In het wereldbeeld Consortium is sprake van technologische acceleratie doordat er veel innovaties beschikbaar komen. Deze snelle verandering gaat gepaard met een integrale dienstverlening. De focus ligt op technologie. Ook in dit wereldbeeld ontstaan samenwerkingsverbanden, waarbinnen ondernemers hun eigen rol positioneren en specialistische kennis delen.
In het wereldbeeld Nomade is eveneens sprake van een snelle ontwikkeling in de techniek, maar ditmaal met een gespecialiseerde dienstverlening. De dot.com bedrijven zijn een goed voorbeeld van het type ondernemingen, dat zeer goed aansluit bij de uitdagingen in dit wereldbeeld.

De branchestudie 2001-2005 is vooral een denkoefening en een toetssteen voor ondernemers. Wie een element uit de wereldbeelden in praktijk op zijn pad vindt, dient alert te reageren. Daarom bevat de strategiestudie ook aanbevelingen over wat je moet doen wanneer elementen uit een wereldbeeld zich aftekenen.
Succesvol ondernemen in het wereldbeeld Community betekent dat bedrijven moeten koersen op samenwerking. Zij kunnen hun voordeel doen met relatie- en accountmanagement. Het is belangrijk het personeel te binden aan de organisatie en een nauw contact met collega's, leveranciers en opdrachtgevers te onderhouden. In het wereldbeeld Consortium is technology leadership bepalend voor het onderscheidend vermogen. Ondernemers moeten investeren in kennis, hun toegevoegd waarde vergroten en nadenken over hun (markt)positie. Het wereldbeeld Koopman vereist een all round dienstverlening met veel nadruk op service en kwaliteit. Ondernemers die deze richting inslaan, wordt aangeraden te kiezen voor een specifieke marktniche op basis van kennis en capaciteit.
Als ondernemers opteren voor het wereldbeeld Nomade, moeten zij zorgen voor een zeer flexibele organisatie. Ze moeten excelleren in kennis en innovatie, en snel kunnen communiceren.

Duidelijk is dat ET-ondernemers te maken krijgen met vijf centrale uitdagingen. Ze zullen moeten leren omgaan met de schaarste op de arbeidsmarkt, moeten werken in (nieuwe) samenwerkingsverbanden en hun klant nog beter moeten leren kennen. Verder moeten ze inspelen op de trend dat kennis voor hun bedrijf steeds belangrijker wordt. En ze zullen moeten leren om hun bedrijfsstrategie voortdurend aan te passen aan de snel veranderende mogelijkheden in een meer competitieve en zeer dynamische markt. Daarnaast is er nog een gezamenlijke uitdaging voor installateur en fabrikant. Samen moeten we zorgen dat we de installateur hoger in de bouwkolom krijgen. Alleen op deze wijze zal installatietechniek voldoende aandacht krijgen en dat verhoogt ook het rendement van de fabrikant.

Wilt u meer informatie over dit bericht, neem dan contact op met Sandre Douma, hoofd Communicatie.
Of stuur een mail naar: s.douma@uneto.nl