P E R S B E R I C H T

Uitkomst onderzoek Checkit en Internet Databureau: Ilse grootste, Google snelst stijgende zoekmachine

Nijmegen, 13 juni 2001: Uit onderzoek van Checkit onder internetgebruikers blijkt dat Ilse haar positie als meest gebruikte zoekmachine in Nederland heeft weten te behouden. Verder is Google, een Amerikaanse zoekmachine, de snelste stijger. Ilse heeft een marktaandeel van ongeveer 45%, het marktaandeel van Google is van 2 naar 7% gestegen.

Online marketingbureau Checkit onderzoekt ieder kwartaal, in samenwerking met Internet Databureau (Nedstat), het gebruik van zoekmachines in Nederland. De meest recente meting eerste kwartaal 2001 - toont aan dat zoekmachine Ilse onbetwist nummer één is met een marktaandeel van ongeveer 45%. Dat wil zeggen dat 1 op de 2 zoekende internetters gebruik maakt van haar diensten. Ilse wordt op ruime afstand gevolgd door Vindex (13%), dat iets marktaandeel heeft verloren. Goede derde is de Nederlandse versie van AltaVista met 10%. De snelst stijgende zoekmachine is Google. In het laatste kwartaal van 2000 had deze zoekmachine nog een marktaandeel van slechts 2%, nu is dit 7%. Google staat hiermee op nummer 5.

De toename van Google verklaart Checkit uit het feit dat de internetter steeds meer ervaring heeft met het gebruik van zoekdiensten. De beginnende gebruiker start zijn zoektocht in het algemeen bij de zoekfunctionaliteit van zijn inbelprovider, bijvoorbeeld Planet Internet. De meer ervaren internetter daarentegen gebruikt internationale zoekmachines zoals Google. Deze zijn in Nederland minder bekend, maar zijn qua zoekmachine-technologie over het algemeen verder dan de Nederlandse zoekdiensten en leveren daardoor betere resultaten.

Het onderzoek toont verder aan dat de top 10 van meest gebruikte zoekmachines ongeveer 90% van het zoekend publiek ondervangt.

De top 5 van meest gebruikte zoekmachines:

Positie
Zoekmachine

1
Ilse.nl

2
Vindex.nl

3
Altavista.nl

4
Altavista.com

5
Google.com

Naast zoekmachines zijn webgidsen populair om informatie op het internet te vinden. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat MSN van Microsoft de populairste webgids is. Deze webgids heeft een marktaandeel van 8%. De meest gebruikte webgids/zoekmachine ter wereld, Yahoo, heeft in Nederland slechts een bereik van 1%.

Over Checkit
@ http://www.checkit.nl
Checkit is een dynamisch bedrijf dat producten en diensten levert op het gebied van online marketing. Eén van deze diensten is Search engine marketing, het positioneren van bedrijven met hun producten en diensten bij zoekmachines, webdirectories en portals. Maar Checkit levert ook online marketing tools aan grote (zakelijke) providers en portals. Tot de klanten van Checkit behoren o.a. een groot aantal top 500 bedrijven.